۱۲ توصیه مهم در هنگام خرید ارزهای دیجیتال

استاد اقتصاد دانشگاه ایالتی میسوری غربی آمریکا گفت: اگر سایر سیاستهای پولی و اقتصادی هر دولتی در ایران متوازن و مناسب باشند رمز ریال در واقع می تواند به تعادل قیمتها و کنترل تورم نیز کمک کند.

موبنا – رضا حمزه‌ای استاد ایرانیدانشگاه ایالتی میسوری غربی آمریکا است.وی طی سالهای ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۱ رئیس دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه ایالتی میسوری غربی بوده و طی سالهای حضورش در این دانشگاه ۷ جایزه بهترین تدریس و تحقیق و نیز دو جایزه استاد برتر (در سالهای ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴) را از آن خود کرده است.

وی در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۸ از سوی هیأت مدیره دانشگاه مذکور به عنوان استاد ممتاز، دو بار به رتبه فوق پروفسور انتخاب شده است. او از سپتامبر ۱۹۹۲ همزمان با اشتغال نخست، دربرنامه دکترای مدیریت کاربردی و علوم تصمیم‌گیری در دانشگاه والدن فعالیت کرده است.حمزه‌ای به عنوان استاد مهمان در موسسات بین‌المللی بسیاری از جمله دانشگاه بوردو در فرانسه، دانشگاه آپسالا در سوئد، سازمان مدیریت صنعتی ایران و هم‌چنین بانک‌های ایرانی و بانک مرکزی فعالیت داشته است.

وی دارای بیش از ٨٥ مقاله علمی تحقیقی، ۶۳ مقالات تحقیقی است که در ژورنالهای گوناگون ایران و امریکا به چاپ رسیده اند.

دو کتاب در زمینه سیاستهای مالی و پولی: چشم اندازی بین المللی (در مورد ٧ کشور صنعتی جهان) است.

او در حال حاضر عضو هیئت تحریریه «بازنگری اقتصادی ایران (Iranian Economic Review)است که از طرف دانشگاه تهران به چاپ می رسد و همزمان داور مجله تحقیقی Contemporary Economic Policyاست که به وسیله انجمن بین‌المللی اقتصاد غرب منتشر می شود. . حمزه ای در ماه مه امسال (۲۰۲۲) موفق گردیدکه با درجه ممتاز آخرین برنامه فشرده مدیریت بلاک چین تکنولوژی را که از طرف دانشگاه ام. آی. تی. MIT در امریکا برگزار گردید سپری کرده و به اخذ مدرک کار بردی و عملی – تئوریک Executive Blockchain Technology Management Certification نائل آید . حوزه‌های پژوهشی او عبارتند از:  مدیریت بلاک چین تکنولوژی، قیمت‌گذاری، ارزش‌گذاری بانک، پول و بانکداری، اقتصاد بین‌الملل، اقتصاد کلان (تئوری و کاربردی)، اقتصاد خرد (تئوری و کاربردی)، اقتصادسنجی کاربردی، مهندسی اقتصادی، سیاست‌های مالی و پولی، بازارهای سرمایه‌گذاری و مالی، اقتصاد مدیریتی، اقتصاد حقوقی، روش‌های کمی و کیفی اعمال شده در کسب و کار، علوم بازاریابی و مدیریت(MIS)، روش تحقیق و علاوه بر آن واحدهای اطلاعات عمومی(KAM)در دانشگاه والدن . WUوی بر این باور است که رمز ارزها، تنها یکی از تجلیات قابل توجه بلاکچین تکنولوژی است.  رمز ارزها آثار و مزایای زیادی دارند از جمله اینکه در بلند مدت موجب از بین بردن تمرکز قدرت و تنفیذ شرکتهای بزرگ می شوند.

وی با بیان اینکه صدور رمز ارز مستلزم حداقل ۲۰ تا ۳۰ پیش نیاز ضروری است به این الزامات تأکید دارد.

 

توجه فزاینده جهانی به رمز ارزها

رمز ارزها در بلند مدت موجب از بین بردن تمرکز قدرت و تنفیذ شرکتهای بزرگ می شوند

ارزیابی شما از جایگاه جهانی رمز ارزها چیست؟

رمز ارزها  پیوسته مورد توجه فزاینده جهانی خواهند بود، چون هرچه بیشتر مورد مطالعه و مداقه قرار می گیرند، بیشتر مورد توجه سیاستگذاران بانکهای مرکزی، سامانه های تجاری و مالی قرار گرفته و راهگشای مورد نیاز کارایی در کسب و کار و سودآوری از یک طرف و در بلند مدت موجب از بین بردن تمرکز قدرت و تنفیذ شرکتهای بزرگ می شوند.

در اوایل ظهور کریپتو کورنسی (که بیت کوین اولین آنها بوده)، هنوز شناخت های مبتنی بر تجربیات عملی در خصوص آن موجود نبود. ولی مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی معروف جهان  از جمله دانشگاه ام آی تی و لب (آزمایشگاه) بلاکچین تکنولوژی که در همان دانشگاه ام آی تی مختص مطالعات و پژوهشهای عملی و تئوری سازی بنیانگذاری شد به دستاوردهای خطیری رسیدند که امروز موجب ایجاد یک روند عمودی رشد و بسیج منابع وسیع برای آغاز بنیانگذاری بلاک چین تکنولوژی در بسیاری از کشورهای جهان شده است.

تعداد تخمینی رمز ارزهای جهان تا دسامبر ۲۰۲۱، حدود ۸هزار مورد است

اعتماد ۹۷درصدی در یک تحقیق به رمز ارزها

تخمین تعداد کل رمز ارزها در جهان در دسامبر ۲۰۲۱حدود هشت هزار است. بیت کوین نام دیگر رمز ارز نیست بلکه اولین و یکی از هشت هزار رمز ارزهای موجود فعلی است. سه رمز ارز بزرگ جهان را بیت کوین (BTC ) – اتریوم (ETH ) و Tether USD (با سمبل معاملاتی USDT) تشکیل می دهند. تا ژانویه ۲۰۲۱ حدود ۴۰۰ هزار معاملات روزانه بیت کوین به ثبت رسیده بود.

بر اساس یک تحقیق بازاریابی که در ۵ آوریل ۲۰۲۲ منتشر شد ، ۹۷ درصد افرادی که رمزارزهای گوناگون را خرید و فروش می کنند به رمز ارزها اعتماد دارند و نیمی از آنها اذعان کرده اند که جهت ایجاد درآمد و نه تفریح به این اهتمام اقدام می کنند. (۱)

آنچه اکثریت مردم، سامانه ها ونیز برخی از دولتها هنوز به خوبی نمی دانند آن است که رمز ارزها تنها یکی از وجوه قابل توجه بلاکچین تکنولوژی هستند. بلاکچین تکنولوژی از همان ابتدا که با ظهور بیت کوین توسط ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) در اواخر سال ۲۰۰۸ به دنیای تجارت محدود و بعد به جهان پیچیده پولی ارائه شد، حکم یک نوع اعتبارنامه تسهیلی میان عده محدودی تجار ژاپنی که میان خود دادوستد می کردند می داشت که از طریق «کاغذ سفید» و با کلمات رمز میان خود به آن دسترسی می داشتند. در نتیجه آنها بیشتر به طرح ریزی در نوآوری تسریع و تکوین تجارت مابین گروه محدود خود پرداخته بودند که با موفقیت چشمگیری خودنمایی کرد. در تحقیقات آمده است که به طریقی نامعلوم آن کاغذ سفید رمزی آنها به قلمرو اینترنت راه می یابد و افراد و گروههای علاقمند دیگر، آن ایده بکر را به طرق مختلف پایه ایجاد رمز ارزهای دیگر می کنند. آنچه مورد توجه محققان و محافل متخصص در زمینه بلاک چین و رمز ارزهاست آن است که بلاکچین تکنولوژی اصل آن جنبش بسیار بزرگی  محسوب می شود که مناسبات مابین کسب و کارها ،بیمارستانها، کمپانیهای بزرگ و غیره را به کارآ ترین شکل ممکن رونق داده که موجب ازدیاد رقابت و از بین بردن تمرکز قدرت در بازارها می شود. در حالیکه رمز ارزها، تنها یکی از تجلیات قابل توجه بلاکچین تکنولوژی است.

۱۲ توصیه مهم در هنگام خرید ارزهای دیجیتال

رمز ریال می تواند به تعادل قیمتها و کنترل تورم کمک کند

رمز ریال چیست؟

رمز ریال، در صورت صدور توسط هر صاحب فرضی بلاکچین تکنولوژی مورد نیاز ، از جمله دولت،  به رمز ارزی اطلاق می شود که نه تنها پشتوانه آن ریال ایرانی خواهد بود بلکه ارزش هر واحد آن ، بر خلاف سایر رمز ارزها پیوسته ثابت و معادل یک ریال خواهد بود. تغییر ارزش رمز ریال کاملا همانند تغییر ارزش ریال خواهد بود. اگر ارزش ریال سقوط و یا صعود کند رمز ریال هم به طور متساوی و هم زمان تغییر ارزش خواهد کرد. تنها شکل ظاهری آن با ریال فرق دارد. رمز ارزها به صورتهای متفاوت کوپن – ژتون – و یا سکه ویژه ای در مراحل گوناگون معاملات تجاری وارد بازارهای مخصوص رمز ارزها می شوند. در کل موجودیت خود ، ابداع رمز ارزها از همان دوران آغاز به کار گیری بیت کوین تا به امروز که بیش از ۸ هزار رمز ارز در جهان در حال مبادله می باشند به منظور تسهیلات معاملات تجاری بین شرکتهای تولیدی از یک طرف – و نیز معاملات مابین آنها و مصرف کنندگان از طرف دیگر می بوده است. بر خلاف انتظار مردم و حتی بسیاری از تجار و دولتها – رمز ارز پدیده بسیار هوشمندانه – لکن ثانوی و در حاشیه آرمانی بزرگتر: توسعه کسب و کار و ایجاد رقابت و تنزل دادن مرکزیت قدرت برخی از کمپانیهای بزرگ و نفوذ انحصاری آنها می بوده است.

اگر سایر سیاستهای پولی و اقتصادی هر دولتی در ایران  متوازن و مناسب باشند رمز ریال در واقع می تواند به تعادل قیمتها و کنترل تورم نیز کمک کند. چالش عمده صادر کننده رمز ارزها و نیز رمز ریال در اعتبار آن است. برای تسهیل درک مقصود، یورو کریپتوها که به زودی قرارست صادر شوند را که قابل مقایسه با رمز ریال هستند در نظر بگیرید.

 از آنجا که یورو قوی تر از ریال است، رمز ارز یورویی هم بیشتر طرفدار خواهد داشت. اعتبار هر صادر کننده رمز ارز ، یورو کریپتو، دلار کریپتو، ریال کریپتو و یا رمز ریال و غیره، اساس اعتماد معامله کنندگان را تشکیل می دهد. White Paper هر صادر کننده رمز ارزها خود سند قابل تکیه در ارزیابی بهینه رمز ارز مربوطه خواهد بود.

*تفاوت رمزریال با سایر رمزارزها

رمز ریال چه فرقی با سایر رمز ارزها دارد؟

با توجه به آنچه گفتم،این پرسش که بسیار مهم است، پرسش دوم را نیز با صدای مهیج تری در کنار آن مطرح خواهد ساخت: اگر ارزش رمز ریال تماما همان ارزش ریال خواهد بود ، چه عذری صدور آن را  از نظر اقتصادی و پولی اضطرار خواهد بخشید؟

تفاوت عمده دو گروه رمز ارزها که شامل گروه اول: رمز ریال ونیز چندین رمز ارزدیگرکه قیمت آنها به دلار میخکوب شده است، همانند سرکل، Circle و تتر Tether (USDT)،با گروه دوم که سایر رمز ارزها را در بر می گیرد ، در میخکوب کردن ارزش مبادلاتی گروه اول است و برعکس سایر رمز ارزهایی که ارزش آنها به پول رسمی یک مملکت حک و میخکوب نشده اند ، همواره مورد نوسانات بازارهای رمز ارزها خواهند بود.

به همان ترتیب رمز ریال و یا کریپتو ریال هم می تواند با بستر سازی محکم اقتصادی و پولی موجبات تعادل قیمتها را از یک طرف و گسترش کسب و کار را از طرف دیگر میسر بسازد.

رمز ریال چه مزایا و یا معایب احتمالی دارد؟ از تجربه های جهانی احتمالی بفرمایید.

برای روشن کردن این مطلب در مورد رمز ریال – بهتر است ابتدا به رمز دلار و یا دلار کریپتو که در حال گردش در بازارهای جهانی است بپردازیم. سرکل ( Circle ) یکی از کمپانیهای مالی-تکنولوژی آمریکایی است که رمز ارزی که صادر می کند یک «دیجیتال کپی» دلار آمریکاست که اساس آن روی بلاکچین است. چندین رمز ارز امروز موجود است که قیمت آنها به دلار میخکوب شده است. مشهور ترین آنها Tether (USDT) است. جالب است که هردو توسط گلدمن سکس – یکی از بزرگترین کمپانیهای مالی و بانکهای سرمایه ای آمریکا و دنیا – حمایت می شوند. گلدمن سکس از طریق کمپانیهای متخصص وابسته خود به جرگه بازیگران عمده در این دو بازار رمزارز ارتقاء یافته است.

نکته جالب این است که خرید و فروش های Circle توسط پرداختهای دیجیتال صورت میگیرد که خود آنها همواره دستخوش نوسانات دنیای رمز ارزها ست. با تغییرات مداوم رمز ارزها محاسبه قیمتهای کالاها در هنگام فروش بسیار دشوار است. دلیل این پیچیدگی آن است که قیمتهای کالاها پیوسته به دلار و یورو محاسبه می شود؛ اما در هنگام خرید – آن قیمتهای متغیر به رمز ارزها تبدیل و پرداخت می شوند – و درین مورد به Tether تبدیل می گردند.

*سرکل، کریپتوهای یورو و پوند هم عرضه خواهد کرد

یک رمز ارز که هر واحد آن به دلار میخکوب شده در مهار کردن نوسانات قیمت ها کمک مفیدی خواهد بود. بر اساس ارزیابی جرمی الیر- مدیرعامل سرکل –Circle CEO- Jeremy Allaire: «این تثبیت قیمت Circle به دلار موجب گشایش میزان وسیعی از قدرت دلار خواهد گشت». اساسا این یک دلار است که روی بلاکچین معامله می شود. رمز ارز جدید چیزی جز نسخه دیجیتال دلار نیست که مقر آن بلاک چین است. برای هر قطعه و یا واحد تتر – Tether (در فرم یک token و یا ژتون) یک دلار آمریکایی در یک حساب مخصوصی که اصطلاحا کیف و یا wallet نامیده می گردد سپرده می شود. در نتیجه تصور کنید که به ازای هر ژتون این دیجیتال کرنسی (تتر) که در کیف خود نزد سرکل -Circle دارید می توانید یک دلار آمریکایی تحویل گرفته و به هر نقطه جهان انتقال دهید. این امر موجب آن می شود که قیمتهای متغیر کالاها به نوعی متعادل می شوند. جرمی الیر نیز بیان کرده که به زودی آنها کریپتوهای یورو و پوند هم عرضه خواهند کرد.

در مورد ریال کریپتو و یا رمز ریال نیز – چنانچه اگر مدیریت سایر عواملی که به پول ملی ایران (اصل ریال) اعتبار و یا عدم اعتبار می دهند – به درستی برخورد عمیق اقتصادی مبذول شود – همان اثرات مثبت مشروحه مربوط به Ether را می توان کما بیش متشابها شمرد.

تصور کنید یکی از شرکتهای خودروسازی ایران مشغول معامله با یک کمپانی تولید کننده قطعات لاستیکی «امجد» در سطح وسیعی است و این شرکت خودروسازی تصمیم دارد که رمز ریال برای تسهیل و تسریع معاملات خود به کار ببرد. فرض کنیم که کمپانی امجد نیز در دادو ستد های خود رمز ریال نیز می پذیرد. قرار معامله آن است که این شرکت برای وصول میزان محصولات لاستیکی مورد توافق که در یکماه آینده تحویل خواهد گرفت۴۰۰ بیلیون (میلیارد) باید بپردازد. گزینه های موجود برای این معامله شامل چند ابزار پولی است:

۱) پرداخت نقدی امروز به خود ریال

۲) پرداخت امروز به رمز ارزهایی غیر از رمز ریالی

۳) پرداخت به رمز ریال

۴) پرداخت به دلار کریپتو

گزینه اول مورد پسند فروشنده و نه خریدار است. در اکثر اوقات خریداران بزرگ در پی معاملات اعتباری و نه نقدی هستند.

گزینه دوم آن است که خریدار با احتساب ارزش امروز آن رمز ارز در بازار – تعهد پرداخت معا دل ۴۰۰ میلیارد ریال را به کمپانی امجد می دهد. واسطه خریدار و فروشنده صاحب یک بلاک چین است.  هردو طرف معا مله صاحب Wallet  جهت تسهیل معاملات تجاری هستند. فروشنده از طریق بلاک چین قصد فروش خودرا تسلیم می کند. کلیه حسابهای خریدار در نزد همان بلا ک چین و یا بلاک چین دومی چک شده و اعتبار خریدار تایید میگردد. رمز ارز مورد نظر می تواند دو روز دیگر با افزایش و یا کاهش ارزش مواجه شود. خریدار معادل  ۴۰۰ میلیارد ریال کریپتو تعهد کرده که یا درجا به wallet فروشنده واریز می شود و یا با فاصله زمانی مورد توافق طرفین. در هردو صورت تغییر ارزش کریپتو کورنسی – قیمت نهایی پرداخت شده کالا می توانداز تعادل  خارج باشد. اگر ارزش آن کریپتو تنزل کرده باشد – از wallet خریدار کمتر از ۴۰۰ میلیارد ریال واقعی برداشته می شود. اگر ارزش آن رمز ارز ترقی کرده باشد – از حسا ب (کیف) خریدار بیشتر از ۴۰۰ میلیارد ریال واقعی جهت پرداخت به امجد فروشنده برداشت خواهد شد. نوسانات قیمت – خود یکی از عوارض بیماری اقتصادی است – اگر چه یکی از دوطرف معامله در هر صورت متنفع خواهد شد.

گزینه سوم:  پرداخت به رمز ریال انجام می گیرد. امتیاز این گزینه در آنستکه معامله همانند گزینه دوم بلکه سریعتر (کم ریسک تر) صورت می گیرد. هر واحد رمز ریال در واقع کپی دیجیتال یک واحد ریال حقیقی است. دیجتا ل پول که موجب تسریع و تسهیل معاملات میگردد زیرا که به پرادخت نقدی فوری نیازی نیست. اضافه بر آن – اگر در فاصله زمانی پرداختی و دریافتی مورد توافق ما بین خرید و فروش تغییراتی هم باشد قیمت کالای مورد نظر از تغییر مبراست که خود موجبات کنترل تورم و نوسانات قیمتها را تا اندازه زیادی فراهم خواهد کرد. امتیاز دیگر در محیط های شایسته سالاری بلاک چین تکنولژی و حکومت قانون – رمز ریالها می توانند در سراسر بازارها به رمز ارزها و یااصل ارزهای دیگر تبدیل شده و از نقل و انتقال مورد پسند برخوردار باشند.

گزینه چهارم پرداخت به دلار کریپتو و یا رمز دلاریست – مثل تتر – که در مملکت امریکا از نظر تکنیکی شبیه ریال کریپتو در ایران عمل می کند – که هردو توضیح داده شده است. هرچند فروشندگانی که مثلا در ایران به خریداران بین الملی با تتر Tether اجناس و یا سرویس های خودرا بفروشند – نظر به تغییرات معمول دلار نسبت به ریال – خود از انتفاء بیشتری برخوردار خواهند بود. انتفاع آنان در تنزل ارزش ریال است نه ترقی رمز دلار.

از اشکالات احتمالی مورد انتظار رمز ریال بگویید.

 می توان از خود سوال کرد که آیا در خصوص سایر سیاستهای پولی (خرید و فروش اوراق قرضه دولتی – تغییر نرخ بهره – و تعیین ذخایر اجباری بانکها و خرید و فروش ارزهای خارجی) و نیز سیاستهای مالی دولتی (تعیین حدود و اقسام مالیاتهای دولتی و مخارج دولتی)  نگرانی و چالش هایی موجود بوده است؟ که پاسخ آن بر همگان پر واضح است. حتی سایر دول جهان که از تعادل اقتصادی نسبی برخوردار بوده اند از نگرانیها و چالش های مذکور پیوسته در امان نبوده اند.

در کتابی که سالها پیش در همین زمینه نوشتم و برای دوره های دکترا و فوق لیسانس مدتها تدریس می کردم ، با مطالعه و تحقیق اقتصاد سنجی، آمار و ارقام کلیدی۷ کشور صنعتی جهان که شامل آمریکا، ژاپن، کانادا ،آلمان – انگلیس – فرانسه و ایتالیا می بود را برای ۶۸ دوره زمانی فصلی جمع آوری کرده و اثر مخرب کسری کلان بودجه های دولتی را بر نرخ های تورم قیمتها ،از یک طرف  و بر نرخ های بیکاری  از طرف دیگر آزمودم. در برخی زمانها و اندک کشورها آن رابطه مورد انتظار به تأیید آماری نمی رسید. هرچند در اکثر آن اقتصادها و در بلند مدت اثر منفی مشهود می گردید. دو تحقیق منتشر شده دیگرم نیز در همان راستا هستند. (۲)

با پذیرفتن آن واقعیتها – در دهه جاری که سودای صدور انواع و اقسام رمز ارزها در جهان مشهود بوده و چندین نمونه های منفی تقلب و فرار برخی از آغازگران در دنیای خارج گزارش شده است و اینکه متاسفانه نقش خبرگان و کاردانها می تواند به سهولت مورد محدودیت واقع شود چه در سطوح خصوصی و یا دولتی – هشدار چشمگیری هدیه کاردانهای این صناعت نوین خواهد بود. البته رمز ارزها – از جمله گروه اول مذکور- که نیز شامل رمز ریال نیز می شود، بدون شک حاصل بلوغ کسب و کارهای نوآور و نبوغ اولیه ساتوشی ناکاموتو است که همانند خودروها می تواند موجب تسهیلات سریع السیر در زیست انسانها باشد و یا در صورت سوء استفاده ، عجله و تندروی بیش از حد ، با تمام جذابی آن چیزی جز یک وسیله انتحار نباشد.

رمز ریال چه کمکی به نظام بانکی و اقتصاد ایران می کند؟

مهمترین توصیه هر اقتصاددان درون و یا برون مرزی در مثمر ثمر و موفق بودن سیاستهای اقتصادی، به ویژه سیاستهای پولی، مجزا بودن و یا مجزا شدن تصمیمات و سیاستهای اقتصادی از امور سیاسی یک مملکت است. تنها یک استثناء موجود است آنهم در بر گیرنده بهترین دولتهای دموکراتیک و مردمی است و نیز بهترین ترکیب هیات حاکمه بانک مرکزی است. که چنین ترکیبی هنوز در جهان موجود نیست. بهترین ترکیب سیاستگذاران بانک مرکزی باید بر اساس قانون تعیین شود که معمولاً تحت حکمرانی گروهی و نیز اعضای آن گروه ، ممتاز ترین اقتصاددانان یک کشور هستند. تصمیمات و سیاستهای پولی بانک مرکزی می باید بر اساس لوایح مصوب قانونی از کلیه اولیای امور و فراگردهای سیاسی تا سرحد امکان مستقل باشد.

دولت منتخب مردم که از یک پروسه کاملا آزاد به اریکه قدرت منسوب می شود، لاجرم اهدافی خواهد داشت که به بهترین و سریع ترین شکل خود ،رفاه ملی را تضمین خواهند کرد. این امر همانند انرژی لایزال به خشنودی و رفاه قابل لمس مردم و نیز تداوم قدرت دستگاه حاکمه و ارج و قرب آن مداوماً خدمت خواهد کرد. سیاستهای خارجی نیز موفق تر از هر زمان طرح ریزی شده و می توانند نیز به اجرا گذاشته شوند. قدرتهای خارجی سوء استفاده جو هم که عملا خود را در مقابل دستگاه دولتی مورد حمایت مردم خواهند یافت، مجبور به رفتاری بهینه با آن ملت و مملکت خواهند بود. بر اساس یکی از تحقیقات نسبتا قدیمی خود در سال ۱۹۹۴، که به مطالعه جهانی نقش استقلال بانکهای مرکزی از دولت های حاکم در تامین شرایط اقتصادی بهینه مملکت پرداخته بودم – همانند تحقیقات مشابه – یک رابطه محکم و پسندیده آماری بین استقلال بانکهای مرکزی و نرخ های بیکاری و تورم را گزارش دادم: هر چه درجه استقلال بانک های مرکزی بالاتر می بود ، نرخ های تورم و بیکاری در آن کشورها نازل تر بود.  (۳)

اطلاعات بیشتر در این خصوص با مراجعه به این مقالات – در گروه۴ – امکان پذیراست . (۴)

صدور رمز ارز مستلزم حداقل ۲۰ تا ۳۰ پیش نیاز ضروری است

هرگاه این دوسیاست اقتصادی و فراگردهای صرفا سیاسی در تقریبا  کلیه کشورها با هم آمیخته شوند سیاست برنده خواهد شد و مملکت بازنده. همانند مسائل اقتصادی ، نظام بانکی و کنترل ارزش پول ملی ، رمز ریال هم به صرف اینکه در کشورهای دیگری مثل امریکا از طرف نخبگان صنعت سرمایه و پولی ،  با برنامه ریزی های قبلی دقیق و نسبتا موفق رو به جلو می رود، نمی توان به موفقیت اهداف مشابه مذکور در این مقاله در مورد ایران و یا بسیاری دیگر از ممالک جهان هم مطمئن بود. در میان کلیه امور اقتصادی در هر مملکتی به نوعی امتزاج و همگنی و هماهنگی نیاز مبرم است. هرگونه صدورنسبتاً موفق رمز ارز مستلزم حداقل ۲۰ تا ۳۰ پیش نیاز های اضطراری و سنگین است.

 در ایران شاهد ظهور دو سه نفر و یا «شرکت» بوده ایم که با سرعت قابل ملاحظه ای به صدور کریپتو و یا رمز ارز همت کردند و چند ماهی طول نکشید که عرصه را ترک کردند. رمز ارزها وعده های زیبایی را ظاهرا در بر دارند که همانند معدن های طلا نیازمند صبر و مهارتهای معدنچیهای حسابگر خواهند بود. از بیش از ۸ هزار رمز ارزهایی که در سطح جهانی مشغول فعالیت هستند، می توان انتظارداشت که حدود همان تعداد سوداگران دیگری با اهتمام اولیه ولی با تعجیل و کمبود سرمایه از میدان، وارد نشده، خارج شده باشند. می توان به همان منوال پیش شرط های موفقیت صدور رمز ریال را  نیز توصیه کرد.

چه هشدارها و توصیه هایی برای انجام این کار دارید؟

همانند هر تحلیل دیگر علمی، هر سازمان ، هر دولت و یا هر فردی که به طور جدی علاقمند به اختصاص منابع، فرصتها و زمان محدود خود – به پدیده جدید بلاکچین تکنولوژی و نیز رمز ارزها یا کریپتوکورنسی است، برنامه عملی خود را می باید متکی و مجهز به یک سه پایه اساسی دانش مربوطه کند.

پایه اول: وسعت دانش مربوطه

پایه دوم: عمق دانش

پایه سوم: کاربرد عملی آن نیک آموخته های خود.

در یکی از تحقیقات اخیر خود که در انگلیس منتشر شده به تفسیر و تفصیل کلیه مراحل مربوط به احداث و آغاز یک بلاک چین با نام مستعار فرضی مبادرت کرده ام. (۵)

در آن اهتمام تحقیقاتی به تحلیل و تفسیر ملزومات اساسی آغاز و به راه اندازی یک سیستم بلاکچین تکنولوژی پرداخته ام. به اختصار هر سازمان – چه کوچک و یا بزرگ – می باید به مراحل تشکیلاتی زیرین با انضباط صد درصد و با تعهد مطلق مبادرت کند. با سرمایه گذاری های سنگین وقت ، منابع پولی و مالی ، آموزش و تجهیزات و استخدام بهترین متخصصین با تجربه (و نه مقربین) می باید به این پروژه اساسی اهتمام ورزید.

  • خرید تجهیزات لازم
  • استخدام نیروی متخصص
  • مدیریت جامع کل پروژه از ابتداء تا شروع به راه اندازی یک سیستم بلاک چین و ماوراء آن
  • تحقیقات حقوقی و تطبیق قانونی
  • آموزش قانون گذاران و ارائه طرح های قانونی جهت سمت و نظم بخشیدن به این پدیده بسیار غول آسا که می تواند هر جامعه را سریعا به جلو- و در صورت کنارگزاری خبرگان و کارکشتگان – همان جامعه را به ناکجا آباد هدایت کند. خبرگان هر اقتصاد حکم پزشکان آن را دارند.
  • سوال اول : اگر بیماری خطرناکی شما را تهدید کند – آیا با وجود امکانات عدیده – به سوی بهترین پزشک ممکن نخواهید رفت؟
  • سوال دوم: اگر مجبور به پرواز باشید، آیا به سوی بهترین خلبان و مطمئن ترین هواپیمای ممکن نخواهید رفت؟
  • چند سوال آخر: آیا برای نجات اقتصاد بیمار ایران نباید به سراغ بهترین اقتصاددانان منزل نشین در ایران عزیز رفت؟ آیا برای آغاز هر نوعی رمز ارز نباید به بزرگترین مغزهای وطنی که غرب آنها را در هر دو شرایط مناسب وغیرمناسب به تدریج می بلعد ، متوسل شد و آنها را با احترام و بزرگداشت و مواجب معیشتی قابل معیشت – به نجات ملی بسیج کرد ؟ در ایران گنج سرمایه های انسانی تلالو می کند. نوابغ را به کار بگیریم که گره گشای اقتصاد کشور هستند.

۲A person or roup using the

پیش نیازهایی را برای آغاز راه اندازی سیستم خود اجباراً نیازمند خواهید بود:

تجهیزات لازم (به توضیحات هر یک از تجهیزات ۱۲-۳  که در ضمیمه –Appendix 1۱ مندرج است – مراجعه شود )*

۱. سرمایه اولیه  و شرکتهای مالی معتبر تضمین کننده

۲. «سوپر کامپیوتر» که می باید بالاترین سرعت و ظرفیت ذخیره ای اطلاعات را دارا باشد

۳. سا لیدیتی (solidity ) که یکی از بیشترین زبانهای مورد استفاده در بلاک چین تکنولوژی است.

۴. گت- Geth Ethereum node implementation built using the Go programming language

۵. Mist

۶. Solc

۷. Remix IDE – که جهت ایجاد و بکارگیری قراردادهای هوشمند در بلا کچین تکنولوژی به کار می رود

۸. Metmask

۹. Truffle

۱۰. Ganache

۱۱. Blockchain Testnet

۱۲. Blockchain-as-a-Service (BaaS)

*Source: “10 Most Used Blockchain Tools In 2022 For Blockchain Development,” Jan 10, 2021

استخدام نیروی متخصص

۱۳. تحصیلات هر چه بیشتر دانشگاهی در رشته های کاربردی مدیریت MIS و اقتصاد پول و بانکداری اقتصاد  سنجی  و مهندسی اقتصاد

۱۴. تجربیات کار در رشته های فوق الذکر و تخصص در TQM ( Total Quality Management )

۱۵. تکمیل دوره های فشرده بلاک چین تکنولوژی با رتبه های عالی که در طی آن مطالعات وسیع و کاربردی اجباری خواهد بود که شامل موضوعات زیر باشند:

  • آشنایی با واژه های تخصصی تکنیکی
  • White Paper
  • تأمین سرمایه و چگونگی فراهم نمودن بهینه منابع مالی جهت تسریع پروژه راه اندازی بلاک چین
  • استخدام کارگزار با تجربه و یا تعلیم داده شده تدریجی جهت انجام معاملات رمز ارز و امور مربوط به سایر معاملات بلاک چینی
  • استخدام مهندسین نرم افزار وسخت افزار مجرب و ماهر که جز متخصصین تیم راه اندازی بلاک چین – هیچ مقام دیگری در استخدام رقابتی آنها کوچکترین دخالتی نداشته باشند. این افراد ارزشمند میتوانند بلاک چین را از میلیارد ها تومان ضرر نجات دهند. آنها هر لحظه نیاز به نوشتن – تعدیل – و یا اصلاح قراردادهای هوشمند خواهند بود. خیلی از ایرانی ها در این امور از نبوغ چشمگیری برخوردارند.
  • متخصصین روابط عمومی (PR )
  • متخصصین اینفوگرافیک مجرب
  • متخصصین تبلیغات و تجربیات روزنامه نگاری و رسانه ای کلان
  • برنامه ریزان مجرب و کارکشته تشکیلات و سازماندهی
  • حسابداران و مدیران مالی خبره و کارکشته
  • حقوقدانان تجاری – مالی با تخصص های داخلی و بین المللی
  • متخصصین بازاریابی و تبلیغات
  • مهندسین مجرب الکترونیک
  • متخصصین مجرب هوش مصنوعی – Artificial Intelligence
  • مدیریت کل “اداره بلاک چین” با غنی ترین تجربه و تحصیلات مرتبط با حوزه خدمت
  • دو معاون با تخصص های متفاوت ولی در بر گیرنده تخصص های مورد نیاز فوق الذکر در حیطه بلاک چین
  • تدوین White Paper که دربرگیرنده کلیه اطلاعات مذکور درین بخش است، مهمترین وسیله بازاریابی مربوط به هر بلاک چین است که اطلاعات مهم زیر را مندرج کرده در اختیار جهان داخل و خارج می نماید:
  • سرمایه  گذاریهای صاحب بلاکچین
  • نام اعضاء و فشرده اطلاعات حرفه ای آنها ۱۲ تا ۴۰ نفر متخصص کلیدی آماده به کار تکنیکی خود از مهمترین اطلاعاتی است که مشتریان بلاک چین ها در خرید وفروش رمز ارزها و یا مناسبات تجاری خود در نظر می گیرند.
  • معرفی هر گونه افراد و سامانه های مالی و اداری که با آنها همکاری دارند – از جمله صرافهای معروف بین المللی
  • استراتژی پیش فروش رمز ارز و یا ICO – Initial Coin Offering -که از طریق کوپن و یا ژتون عملی می گردد و یا فروش اصل رمز ارز در بازار رمز ارز.
  • چگونگی استفاده از رمز ارز در دخیل دادن کسب و کارها و مردم و مشتریان
    و کلیه اطلاعاتی که مشتریان تجاری و شخصی را به درستی ترغیب به معامله امور تجاری و نیز خرید و فروش رمز ارز آن بلاک چین می نماید.

یکی از هشدارهای اساسی که باید به طور جدی مورد نظر قرار گیرد چالش تقلب و فساد ما لیست. بر اساس گزارش زیرین:

Higginson, Matt; Johannes-Tobias Lorenz. (March 1, 2017).“The Promise of Blockchain”. McKinsey.

تخمین زده شده که طبق محاسبات FBI حدود ۵ تا ۱۰ درصد از مدعیان پوشش بیمه ها در امریکا در سال ۲۰۱۷ آلوده به فساد و تقلب بوده اند که موجب ۴۰ بیلیون دلار (۴۰ میلیارد) در سال ضرر به شرکتهای بیمه های غیر بهداشتی شده است. با استفاده از بلاک چین که می تواند اطلاعات مربوط به صنایع گوناگون و نیز مشتریان را ثبت کند – از هویت متقلبان و مرتکبان به سوء استفاده پرده برداری خواهد شد.

۱۲ توصیه مهم در هنگام خرید ارزهای دیجیتال

بررسی محتاطانه وایت پیپر فراموش نشود

آیا توصیه ای نیز به خریداران ارزهای دیجیتال دارید؟ به ویژه در هنگام خرید به چه نکاتی توجه کنند؟

۱۲ نکته مهم را می توان مورد اشاره قرار داد که در اینفوگرافیک زیر ارائه شده است.

۱۲ توصیه مهم در هنگام خرید ارزهای دیجیتال

یکی از هشدارهای اساسی که می باید به لیست گرافیک ۱۲ گانه فوق بیشتر از هر عامل دیگریتأکید و اضافه شود: بررسی محتاطانه وایت پیپر White Paper است که دربرگیرنده کلیه اطلاعات مذکور درین بخش است، ومهمترین وسیله بازاریابی مربوط به هر بلاک چین بوده که اطلاعات مهم مذکور درین بخش را مندرج کرده و در اختیار جهان داخل و خارج می نماید.

۱۲ توصیه مهم در هنگام خرید ارزهای دیجیتال۱۲ توصیه مهم در هنگام خرید ارزهای دیجیتال۱۲ توصیه مهم در هنگام خرید ارزهای دیجیتال۱۲ توصیه مهم در هنگام خرید ارزهای دیجیتال

* مریم سلیمی

 منبع: تسنیم

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا