کرم های مهندسی شده و نابودی سلول های سرطانی(عکس)

پژوهشگران دانشگاه اوزاکا دریافتند که نوعی کرم با کمک پوششی هیدروژلی می تواند برای رساندن محموله های کاربردی مانند داروهای ضد سرطان به کار گرفته شود.

موبنا – پژوهشگران دانشگاه اوزاکا در ژاپن کشف کرده اند که نوع خاصی از کرم های میکروسکوپی به نام نماتودها می توانند برای نابودی سلول های سرطانی به کار گرفته شوند. برای تحقق این هدف، کرم ها باید با پوشش های مبتنی بر هیدروژل احاطه شوند که می تواند برای حمل محموله های کاربردی (مانند مواد نابودکننده سلول های سرطانی) هرچه بیشتر مهندسی شود.

نماتود؛ کرمی در جستجوی سلول های سرطانی

نماتودها، کرم های میکروسکوپی هستند که به طور معمول در خاک یا محیط های دیگر زندگی می کنند و در برخی موارد می توانند به بدن انسان حمله کنند. انیساکیس سیمپلکس (Anisakis simplex)، نوعی نماتود که به طور معمول در محیط های دریایی زندگی می کند اما در صورت بلعیدن می تواند در بدن انسان نیز به زندگی خود ادامه دهد، تمایل غیرمعمولی به سلول های سرطانی نشان داده است.

به گفته ویلدان موبارک، یکی از نویسندگان مطالعه، آنیساکیس سیمپلکس به نظر می رسد سرطان را حس کرده، به طور بالقوه با تشخیص بوی سرطان، و به بافت سرطانی متصل می شود. این امر ما را بر آن داشت تا بررسی کنیم آیا می توان از این کرم برای رساندن مستقیم درمان های ضد سرطان به سلول های سرطانی در بدن انسان استفاده کرد یا خیر.

کرم های مهندسی شده که می توانند سلول های سرطانی را نابود کنند

رساندن مستقیم عوامل ضد سرطان به سلول سرطانی

برای بررسی این احتمال، پژوهشگران ابتدا سامانه ای را برای اعمال پوشش های هیدروژل روی نماتودها با فرو بردن آنها در یک سری از محلول های حاوی مواد شیمیایی ایجاد کردند. از این طریق و طی حدود ۲۰ دقیقه، پوششی با ضخامت حدود ۰.۰۱ میلیمتر روی کرم ایجاد شد.

به گفته شینجی ساکای، نویسنده ارشد مطالعه، نتایج بسیار واضح بود. پوشش به هیچ وجه اختلالی در بقای کرم ها ایجاد نکرد و به اندازه کافی منعطف بود تا تحرک و توانایی طبیعی کرم برای جستجوی روایح جذاب و سیگنال های شیمیایی حفظ شود.

سپس، پژوهشگران پوشش را با مولکول های کاربردی پر کردند و دریافتند که این کار کرم ها را در برابر نور فرابنفش یا پراکسید هیدروژن محافظت می کند. افزون بر این، پوشش می تواند با عوامل ضد سرطان پر شود و در شرایط آزمایشگاهی مشخص شد می توان از نماتودها برای رساندن عوامل ضدسرطان برای نابودی سلول های سرطانی استفاده کرد.

به گفته موبارک، یافته های ما نشان می دهد که نماتودها می توانند به طور بالقوه برای رساندن محموله های کاربردی به طیف گسترده ای از اهداف خاص در آینده استفاده شوند. با توجه به سازگاری پوشش های هیدروژل، این سامانه تحویل مبتنی بر کرم نه تنها برای رساندن داروهای ضد سرطان به سلول های سرطانی در بیماران امیدوارکننده است، بلکه کاربردهای بالقوه در زمینه های دیگر مانند رساندن باکتری های مفید به ریشه های گیاهان را نیز دارد.

این مطالعه در نشریه Science Direct منتشر شده است.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا