ضرورت ابهام زدایی در تعداد زائران ایرانی

مناسک حج تمتع پس از دو سال وقفه، از سر گرفته شد. امسال قرار بود ۳۹ هزار و ۶۳۵ زائر ایرانی در حج تمتع شرکت کنند. اما تعداد همراهان کاروانها و عوامل اجرایی و خدماتی چند نفر بوده اند؟

موبنا – بررسی سایت سازمان حج و زیارت نشان می داد که ۳۰۰ کاروان با حدود ۳۶ هزار و ۶۰۰ زائر مجاز به سفر بودند در حالی که به گفته مدیر روابط عمومی سازمان حج حدود ۵۰۰ زائر از سفر امسال انصراف دادند که این تعداد در اخبار غیر رسمی ۸۰۰ نفر ذکر شده بود. اما اطلاعات دقیقی از تعداد افرادی که به عنوان همراه برای برگزاری موسم حج از سوی سازمان حج و زیارت عازم خانه خدا شده بودند و سایر افرادی که بدون فیش حج و خارج از صف انتظار مشرف شدند در دسترس رسانه ها و مردم قرار نگرفت.

از آنجایی که همه شهروندان با مراجعه به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و ثبت نام می توانند از دستگاه های فعال سامانه که با رنگ آبی مشخص شده اند درخواست اطلاعات نمایند و موسسات پس از دریافت درخواست حداکثر تا ۱۰ روز زمان دارند با رعایت مقررات قانون به درخواست شهروندان در همین سامانه پاسخ دهند، برای رسیدن به پاسخ این راه را آزمودیم.

پیشتر حسین انتظامی دبیر کمیسیون دسترسی آزاد به اطلاعات گفته بود : از مجموع دو هزار و ۸۹۵ دستگاه شناسایی شده در کشور تنها ۶۰ درصد در سامانه iranfoia فعال شده اند. خوشبختانه سازمان حج در لیست آبی ها بود. پس فرم را پر کردیم تا پاسخ شفاف را که می توانست یک عدد باشد دریافت کنیم. اما ماجرا به گونه ای دیگر رقم خورد.

متن سئوال ما و پاسخ مسئول محترم در پی می آید:

“سئوال:

جناب آقای حسینی ریاست محترم سازمان حج

ضمن آرزوی توفیق برای حضرتعالی در موسوم حج پیش رو ، خواهشمند است تعداد کامل افرادی که بعنوان خدام کاروان ها ، روحانیون کاروانها ، نیروهای ثابت ایرانی مستقر در  هتل های عربستان ، عوامل ستادی سازمان حج  و عوامل بعثه رهبری و مادحین و قاریان و  سایر افرادی که بدون فیش حج و خارج از صف انتظار در موسوم حج امسال  همراه شما خواهند بود را اعلام نمایید و بفرمایید هزینه سفر آنها بر عهده چه ارگانی است؟

پاسخ:

جوابیه ریاست سازمان حج و زیارت

با سلام و احترام

با عنایت به محدودیت اعلام آمار درخواستی خواهشمند است مراتب را کتباً از طریق مراجع ذیصللاح درخواست نمائید.”

ضرورت ابهام زدایی در تعداد زائران ایرانی

مانده ایم که حاصل اینهمه جلسه و سامانه و هزینه، فقط پاس کاری به مراجع ذیصلاح( با یک لام اضافه ) بود. پس سازمان حج چه کاره است؟ آیا لیست افراد در جای دیگری بسته می شود و آنها خبر ندارند؟ امیدواریم حدوداً ۳۵۰۰ نفری که به عنوان همراه عازم سفر شدند با پول زائران واقعی مناسک حج را به جا نیاورده باشند.

ای کاش مقامات دست اندرکار سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات نظارتی هم بر پاسخ ها می داشتند تا دستاوردهای مدنی ایشان توسط مراجع ذیصلاح (با دو لام یا یک لام ) به هدر نمی رفت!

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا