برنامه های تازه چین برای جایگزینی سیستم عامل بومی

همزمان با افزایش فروش رایانه های مک در چین، دولت این کشور به دنبال جایگزینی یک سیستم عامل بومی به جای سیستم عامل های آمریکایی است.

موبنا – به گزارش فایومک، مانند هر کشور دیگری در جهان، بازار رایانه‌های شخصی در چین تقریباً بین دو سیستم عامل ویندوز و مک تقسیم شده‌اند. اپل در سال های اخیر به طور پیوسته سهم خود را در این بازار افزایش داده و در حال حاضر حدود ۱۵ درصد از بازار مذکور را در اختیار دارد، در حالی که ویندوز ۸۵ درصد دیگر از این بازار را در اختیار دارد و سیستم عامل های رقیب مانند لینوکس چندان موفق نیستند.

دولت چین سال‌هاست که به علت دغدغه های امنیتی از اتکا به فناوری های ایالات متحده ناراضی است و دانشگاه ملی فناوری های دفاعی ارتش آزادی‌بخش خلق چین را موظف به توسعه سیستم عاملی داخلی کرده است. این سیستم عامل موسوم به Kylin در سال ۲۰۰۱ شکل گرفت. اگر چه از کیلین بر روی سیستم‌های کامپیوتری نظامی و دولتی استفاده می‌شود، ولی در واقع نفوذ آن محدود به همین رایانه هاست.

این کشور برای تغییر این وضعیت با ایجاد یک نسخه منبع بازاز کیلین، موسوم به openKylin، تلاش های هماهنگ تری را برای افزایش استفاده از سیستم عامل مذکور آغاز کرده است. اولین نسخه های Kylin مبتنی بر سیستم عامل منبع باز FreeBSD بودند، در حالی که نسخه های فعلی مبتنی بر لینوکس هستند.

Kylinsoft، یکی از شرکت‌های تابعه شرکت دولتی چاینا الکترونیکس، هفته گذشته با بیش از ۱۰ نهاد چینی، از جمله مرکز تحقیقات توسعه امنیت اطلاعات صنعتی ملی، متحد شد تا یک جامعه حامی کدهای منبع باز راه‌اندازی کند.

سیستم عامل اوپین کیلین به برنامه نویسان اجازه می دهد تا کدهای کامپیوتری مربوط به سیستم عامل کیلین را منتشر کرده و به اشتراک بگذارند. این تلاش در بحبوحه افزایش تنش بین ایالات متحده و چین انجام می شود. چین در تلاش است تا تولید محلی فناوری های کلیدی از نیمه هادی ها گرفته تا انواع نرم افزار را تقویت کند تا در صورت تشدید درگیری با آمریکا بتواند نیازهای خود را برطرف کند.

 منبع: فارس 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا