توافق ۹۰ میلیون دلاری گوگل با طراحان اندرویدی

شرکت گوگل برای حل و فصل دعوای حقوقی با طراحان اپلیکیشن بر سر درآمد آنها از فروش برنامه های اندرویدی و وادار کردن کاربران برای خریدهای درون برنامه ای، توافق کرد ۹۰ میلیون دلار پرداخت کند.

موبنا – طراحان اپلیکیشن در شکایت مطرح شده در دادگاه فدرال در سان فرانسیسکو، گوگل را متهم کرده بودند از توافقنامه ها با سازندگان تلفن هوشمند، موانع فنی و توافقنامه های تقسیم درآمد استفاده کرده تا اکوسیستم اپلیکیشن را عملا ببندد و مانع خرید اپلیکیشن خارج از سیستم گوگل پلی شود و ۳۰ درصد هزینه سرویس از فروش اپلیکیشن دریافت کند.

در راستای توافق پیشنهاد شده، گوگل اعلام کرد ۹۰ میلیون دلار پول برای حمایت از طراحان اپلیکیشن که از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ درآمد سالانه کمتر از دو میلیون دلار داشته اند، اختصاص می دهد.

گوگل در یک پست وبلاگ اعلام کرد: اکثر طراحان آمریکایی که از طریق گوگل پلی درآمدزایی داشته اند، واجد دریافت پول از این مبلغ اختصاص یافته، خواهند بود.

همچنین گوگل از سال ۲۰۲۱، از طراحان اپلیکیشن برای میلیون دلار اول از درآمدی که از گوگل پلی استور به دست آورده اند، ۱۵ درصد حق کمیسیون خواهد گرفت.

دادگاه احتمالا این توافق را تایید خواهد کرد. نماینده شاکیان در این پرونده اعلام کرد: احتمالا ۴۸ هزار طراح اپلیکیشن، واجد دریافت پول از این مبلغ ۹۰ میلیون دلاری خواهند بود.

شرکت اپل هم سال میلادی گذشته موافقت کرد محدودیتهای اپ استور را برای طراحان کوچک تسهیل کند و به توافقی در یک شکایت گروهی رسید که شامل پرداخت ۱۰۰ میلیون دلار بود.

بر اساس گزارش رویترز، کنگره آمریکا در حال بررسی قانونی است که گوگل و اپل را ملزم می کند اجازه دهند دانلود اپلیکیشنها خارج از فروشگاه اپلیکیشن آنها مقدور شود. همچنین ملزم کردن طراحان اپلیکیشن به استفاده از سیستمهای پرداخت گوگل و اپل ممنوع خواهد شد.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا