استراتژی موفق همراه اول در مدیریت چرخه عمر و ارزیابی فناوری

همراه اول به‌عنوان بزرگترین اپراتور تلفن‌همراه کشورمان، در جدیدترین گزارشی که در مجمع عمومی عادی صاحبان سهام در سال مالی منتهی به اسفند ۱۴۰۰ ارائه کرده، با ترسیم نقشه راه «مدیریت چرخه عمر و ارزیابی فناوری» رویکردی که طی سال‌های اخیر در توسعه زیرساخت و ارائه فناوری‌های نوین داشته را تشریح کرد.

موبنا؛ مریم عباسی نظریه چرخه عمر یکی از رویکردهای رایج توسعه کسب و کارهای موفق در دنیاست که برای اولین بار در دهه‌ی ۵۰ میلادی معرفی شد. این نظریه، چرخه‌ی مورد انتظار عمر یک محصول یا خدمت را از زمان طراحی اولیه تا خارج شدن از رده‌، توضیح می‌دهد. این چرخه شامل چهار مرحله‌ی عرضه، رشد، بلوغ و افول محصول است که شرکت ارائه کننده خدمات‌ می‌تواند با مدیریت درست هر یک از این مراحل، به موفقیت دست یابد.

همراه اول نیز طی نزدیک به سه دهه فعالیت در صنعت مخابرات کشورمان، با تاکید بر همین رویکرد مواردی نظیر «مدیریت منابع فضا، برق و لینک رادیویی سایت‌های همراه اول با هدف مدیریت منابع، هزینه و جلوگیری از جابه‌جایی سایت‌ها»، «شروع پروژه ۳G Sunset در شهرهای مختلف کشور به‌منظور استفاده بهینه از فرکانس برای ارتقاء سرعت ۴G»، «بهسازی سایت‌های شبکه همراه اول به منظور حفظ پایداری شبکه»، «خرید و فعال‌سازی فیچر BTS Power Saving با هدف کاهش مصرف برق سایت‌ها و مدیریت مصرف انرژی» و «تقویت و تعویض دکل به‌منظور افزایش پوشش و ترافیک» توانسته پیشگام صنعت ارتباطات کشور باشد.

همین رویکرد همراه اول باعث شده تا این شرکت بتواند نخستین اپراتوری باشد که اینترنت پرسرعت همراه را در کشور توسعه دهد و بعدها نیز علی‌رغم ایجاد انحصار اولیه در استفاده از فناوری ۴G، برترین اپراتور موبایلی بود که توانست به سرعت اینترنت پرسرعت ۳G و بعد از آن نسل چهارم(۴G) در دسترس عموم مردم قرار دهد.

با تاکید بر همین استراتژی همراه اول در دو سال گذشته توانست به‌صورت عملیاتی از شبکه پرسرعت ۵G در کشور رونمایی و مقدمات استفاده از آن را فراهم کند؛ به‌طوری‌که – براساس گزارش‌های منتشر شده – از ۴۶ میلیون پایانه LTE روی شبکه ارتباطات سیار ایران، تعداد ترمینال‌های ۵G روی شبکه همراه اول حدود ۲.۳ میلیون است. این امر نشان می‌دهد همراه اول نخستین اپراتوری است که توانسته به‌طور عملیاتی شرایط استفاده از نسل پنجم ارتباطات همراه را به مشترکان ارائه کند.

اخیرا هم رسانه رسمی دولت در گزارشی به نقل از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد که «کل حجم مصرفی شبکه همراه اول در فصل زمستان ۱۴۰۰ برابر با ۱۴۹۴۲۶۷ ترابایت و در بهار ۱۴۰۱ برابر با ۱۵۷۱۷۲۵ ترابایت بوده است که حکایت از افزایش حدود ۵ درصدی حجم کل شبکه دارد.»

در پایان بد نیست به این نکته نیز اشاره شود که همراه اول در سال ۱۴۰۰ بیش از یک هزار دکل موبایل نصب کرده و در خصوص شبکه ۵G نیز هم‌اکنون چندین سایت در نقاط مختلف کشور برای تست فعال شده که بازخورد مطلوبی هم داشته است. طبق گزارش‌های ارائه شده، این اپراتور برای سال ۱۴۰۱ نیز برنامه نصب تعداد قابل‌توجهی از سایت‌هایی با فناوری پیشرفته را دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا