هک گوشی‌های اندرویدی و آیفون با جاسوس افزار ایتالیایی

گوگل در گزارشی فاش کرد ابزارهای هک یک شرکت ایتالیایی برای جاسوسی از تلفن‌های هوشمند اپل و اندروید در ایتالیا و قزاقستان مورد استفاده قرار گرفته است.

موبنا – شرکت RCS Lab مستقر در میلان که مدعی است سازمان‌های اجرایی اروپایی مشتریانش هستند، ابزارهایی برای جاسوسی از پیام‌های خصوصی و مخاطبان دستگاه‌های هدف گرفته شده، ساخته است.

رگولاتورهای اروپایی و آمریکایی در حال بررسی مقررات جدیدی در خصوص فروش و واردات جاسوس افزار هستند.

گوگل اعلام کرد: این فروشندگان امکان تکثیر ابزارهای هک خطرناک و مجهز شدن دولت‌هایی که قادر به ساخت چنین ابزارهایی نیستند را فراهم کرده‌اند.

دولت ایتالیا و قزاقستان در این باره اظهارنظر نکردند. سخنگوی شرکت اپل اعلام کرد این شرکت تمامی حساب‌ها و گواهی‌های مربوط به این برنامه هک را لغو کرده است.

شرکت RCS Lab اعلام کرده که محصولات و خدماتش مطابق با مقررات اروپایی بوده است و به سازمان‌های اجرایی برای تحقیقات درباره جرایم، کمک می‌کند.

گوگل اعلام کرد اقداماتی برای حفاظت از کاربران سیستم عامل اندروید انجام داده و به آنها درباره این جاسوس افزار هشدار داده است.

صنعت جهانی ساخت جاسوس افزار برای دولتها، رو به رشد است و شرکت‌های بیشتری ابزارهای شنود برای مقامات اجرایی تولید می‌کنند. کنشگران ضد مراقبت و شنود، این شرکت‌ها را متهم کرده‌اند به دولت‌هایی کمک می‌کنند که در بعضی موارد، از این ابزارها برای مقابله با مدافعان حقوق بشر و کنشگران اجتماعی استفاده می‌کنند. این صنعت پس از این که فاش شد جاسوس افزار پگاسوس ساخت شرکت اسرائیلی NSO Group، توسط دولت‌های متعدد برای جاسوسی از روزنامه نگاران، کنشگران و مخالفان استفاده شده است، در کانون توجهات جهانی قرار گرفت.

یک محقق امنیتی در دیده بان دیجیتالی “سیتیزن لَب” در این باره گفت: اگر چه ابزار شرکت RCS Lab در حد و اندازه پگاسوس نیست اما همچنان می‌تواند پیامها را خوانده و کلمات عبور را ببیند.

بر اساس گزارش رویترز، محققان گوگل کشف کردند شرکت RCS Lab پیش از این با شرکت جاسوسی ایتالیایی “هکینگ تیم” کار می‌کرد که نرم افزار جاسوسی از تلفن‌های همراه و رایانه، برای دولت‌های خارجی تولید می‌کرد. “هکینگ تیم” پس از این که در سال ۲۰۱۵ هدف حمله هک قرار گرفت که در جریان آن، اسناد داخلی این شرکت فاش شد، منحل شد.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا