سم مار خونریزی را متوقف می کند

محققان انستیتو مهندسی زیستی و فناوری نانو دانشگاه کویینزلند استرالیا پروتئینی در سم ۲ مار کشف کرده اند که به عنوان یک تسریع دهنده کارآمد در فرآیند لخته شدن خون و درمان زخم عمل می کند.

موبنا – به گزارش اینترستینگ انجینرینگ، این کشف به توسعه ژلی منجر شده که در دمای طبیعی بدن جامد می شود و به این ترتیب از خونریزی جلوگیری می کند تا زخم بسته شود.

آماندا کیجاس محقق ارشد این پژوهش می نویسد: حدود ۴۰ درصد مرگ های ناشی از تروما به دلیل خونریزی غیرقابل کنترل روی می دهند. این آمار در خصوص پرسنل ارتشی با خونریزی های شدید در میدان جنگ بیشتر است.

او در این باره می افزاید: طبیعت مکانیسم های پیچیده و جالبی دارد که می توان با کمک آنها از مرگ افراد به دلیل خونریزی غیرقابل کنترل جلوگیری کرد.

این تحقیق نشان می دهد در مقایسه با فرایند طبیعی بدن هنگام خونریزی، استفاده از ژل سم مار سبب می شود میزان از دست رفتن رفتن ۵ برابر کاهش یابد و تشکیل لخته ۳ بار سریع تر اتفاق بیفتد. این ژل حتی برای افراد مبتلا به هموفیلی و بیمارانی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند، نیز کارآمد است.

به گفته کیجاس، درمان کمک های اولیه برای متوقف کردن خونریزی در مواقع اضطراری کارآمد نیست اما ژل تازه ابداع شده برای درمان زخم های بزرگ نیز مناسب است.

 منبع: مهر 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا