قدرتمندترین هویتزر خودکششی جهان (+عکس)

با توجه به اهمیت توپخانه و به طور خاص هویتزر خودکششی، کشورهای مختلف جهان توجه ویژه ای به تولید این سلاح و بهره مندی از قوی ترین نمونه ها در این زمینه دارند.

موبنا هویتزر خودکششی برای دهه ها نقش مهمی در درگیری های نظامی ایفا کرده اند. هویتزرها تسلیحاتی دوربرد و یکی از اجزا اصلی توپخانه به شمار می روند. هویتزر خودکششی در واقع نوعی وسیله نقلیه نظامی هستند که در توپخانه نیروهای مسلح کشورهای مختلف خدمت می کند.

هویتزر با قدرت آتش بالای خود از عملیات زمینی پشتیبانی می کند، از این رو، توانایی های تهاجمی یکی از مهم‌ترین عناصر آنها است.

با توجه به اهمیت توپخانه و به طور خاص هویتزرها، کشورهای مختلف جهان توجه ویژه ای به تولید این سلاح و بهره مندی از قوی ترین نمونه ها در این زمینه دارند. نمونه های مرگباری از این نوع تسلیحات تولید و مورد استفاده قرار گرفته اند که در ادامه با ۱۰ مورد از برترین هویتزر خودکششی با بیشترین قدرت آتش آشنا می شویم.

۲اس۱۹ امستا-اس (۲S19 Msta-S)

قدرتمندترین هویتزرهای خودکششی جهان

هویتزر خودکششی ۲اس۱۹ خدمت خود در ارتش اتحاد جماهیر شوروی سابق را در سال ۱۹۸۹ آغاز کرد و اکنون در نیروهای مسلح روسیه، آذربایجات، بلاروس، اتیوپی، گرجستان، اوکراین و ونزوئلا مشغول به خدمت است. بنابر گزارش ها، روسیه تقریبا ۵۵۰ عراده از این سلاح را در اختیار دارد.

گلوله گذاری در هویتزر ۲اس۱۹ به صورت نیمه اتوماتیک صورت می گیرد و این سلاح از گلوله های استاندارد ۱۵۲ میلیمتری استفاده می کند. نواخت تیر این هویتزر ۷ تا ۸ گلوله در دقیقه است و ظرفیت حمل ۵۰ گلوله را دارد. بیشینه برد این هویتزر بین ۱۵.۵ تا ۱۸ مایل (۲۵ تا ۲۹ کیلومتر) است.

ایاس۹۰ بریوهارت (AS90 Braveheart)

قدرتمندترین هویتزرهای خودکششی جهان

هویتزر ای‌اس۹۰ از سال ۱۹۹۳ خدمت در ارتش بریتانیا را آغاز کرده است. این سلاح دارای سامانه گلوله گذاری اتوماتیک است و گلوله های ۱۵۵ میلیمتری استاندارد ناتو را شلیک می کند.

نواخت تیر هویتزر ای‌اس۹۰ برابر با ۶ گلوله در دقیقه است و ظرفیت حمل ۴۸ گلوله را دارد. بیشینه برد این هویتزر بین ۱۵.۳ تا ۲۰ مایل (۲۵ تا ۳۲ کیلومتر) است.

ایاچاس کرب (AHS Krab)

قدرتمندترین هویتزرهای خودکششی جهان

هویتزر لهستانی کرب سلاحی نسبتا جدید محسوب می شود که تولید سری نخست آن بین سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ صورت گرفت و از سال ۲۰۱۵ تاکنون نیز در خط تولید قرار دارد. این سلاح توانایی شلیک گلوله های استاندارد ۱۵۵ میلیمتری ناتو را دارد.

نواخت تیر آن ۶ گلوله در دقیقه است و ظرفیت حمل ۶۰ گلوله را دارد. برد هویتزر کرب بین ۱۸.۶ تا ۲۴.۸ مایل (۲۹ تا ۴۰ کیلومتر) است.

ام۱۰۹ای۷ پالادین (M109A7 Paladin)

قدرتمندترین هویتزرهای خودکششی جهان

هویتزر ام۱۰۹ای۷ نسخه بهبود یافته از هویتزر خودکششی ام۱۰۹ است. پالادین به یک سامانه گلوله گذاری اتوماتیک جدید مجهز است.

نواخت تیر این هویتزر آمریکایی ۴ گلوله در دقیقه است و ظرفیت حمل ۳۹ گلوله را دارد. بیشینه برد ام۱۰۹ای۷ بین ۱۸.۶ تا ۲۴.۸ مایل (۳۰ تا ۴۰ کیلومتر) است.

پیالزد-۰۵ (PLZ-05)

قدرتمندترین هویتزرهای خودکششی جهان

هویتزر پی‌ال‌زد-۰۵ ساخت کشور چین است. برخی منابع بیان می کنند که سامانه گلوله گذاری اتوماتیک این هویتزر یک کپی از سامانه گلوله گذاری هویتز روسی ۲اس۱۹ است. پی‌ال‌زد-۰۵ توانایی شلیک گلوله های ۱۵۵ میلیمتری را دارد.

نواخت تیر این هویتزر چینی ۸ تا ۱۰ گلوله در دقیقه است و ظرفیت حمل ۳۰ گلوله را دارد. بیشینه برد پی‌ال‌زد-۰۵ برابر با ۲۵.۸ مایل (۴۱.۵ کیلومتر) عنوان شده است.

تایپ ۹۹ (Type 99)

قدرتمندترین هویتزرهای خودکششی جهان

تایپ ۹۹ یک هویتزر خودکششی ژاپنی است که توسط صنایع سنگین میتسوبیشی و ژاپن استیل ورکز تولید شده است. نواخت تیر این هویتزر ۶ گلوله در دقیقه و برد آن بین ۱۸.۶ تا ۲۳.۶ مایل (۳۰ تا ۳۸ کیلومتر) است. این سلاح گلوله های ۱۵۵ میلیمتری را شلیک می کند.

نیروهای مسلح ژاپن تعداد کمی از هویتزر خودکششی تایپ ۹۹ را در اختیار دارند و باید به این نکته اشاره داشت که این سلاح به کشور دیگری صادر نشده است.

کی۹ تاندر (K9 Thunder)

قدرتمندترین هویتزرهای خودکششی جهان

کی۹ تاندر یکی از مخوف‌ترین سلاح ها در زرادخانه نیروهای مسلح کره جنوبی محسوب می شود که توسعه و تولید آن در این کشور صورت گرفته است. توسعه این هویتزر خودکششی در سال ۱۹۸۹ آغاز شد و از سال ۱۹۹۹ جایگزین هویتزر قدیمی‌تر کی۵۵ شد.

نواخت تیر هویتزر کی۹ برابر با ۶ گلوله در دقیقه است و ظرفیت حمل ۴۸ گلوله را دارد. برد این سلاح بین ۱۸.۶ تا ۲۴.۸ مایل (۳۰ تا ۴۰ کیلومتر) است.

پیالزد-۵۲ (PLZ-52)

قدرتمندترین هویتزرهای خودکششی جهان

هویتزر خودکششی جدید پی‌ال‌زد-۵۲ نسخه بهبودیافته از هویتزر پی‌ال‌زد-۰۵ و محصول کشور چین است. این سلاح بیشتر برای صادرات و نه استفاده در ارتش چین طراحی شده است. پی‌ال‌زد-۵۲ دارای برجک جدید و قدرت شلیک چشمگیر است.

هویتزر پی‌ال‌زد-۵۲ دارای نواخت تیر ۸ تا ۱۰ گلوله در دقیقه است و ظرفیت حمل ۳۰ تا ۴۰ گلوله را دارد. بیشینه برد این سلاح ۳۳ مایل (۵۳ کیلومتر) عنوان شده است.

۲اس۳۵ کوآلیتسیا-اسوی (۲S35 Koalitsiya-SV)

قدرتمندترین هویتزرهای خودکششی جهان

۲اس۳۵ کوآلیتسیا-اس‌وی جدیدترین هویتزر خودکششی روسیه است و به عنوان جایگزینی برای هویتزر ۲اس۱۹ امستا-اس طراحی شده است. نخستین گروه از این سلاح در سال ۲۰۱۵ به ارتش روسیه تحویل داده شد. اگرچه از نظر ظاهری شبیه به هویتزر ۲اس۱۹ امستا-اس به نظر می رسد، اما سلاحی کاملا متفاوت است.

نواخت تیر هویتزر ۲اس۳۵ کوآلیتسیا-اس‌وی برابر با ۸ گلوله در دقیقه است و ظرفیت حمل ۶۰ تا ۷۰ گلوله را دارد. بیشینه برد این سلاح بین ۱۸.۶ تا ۴۳.۵ مایل (۳۰ تا ۷۰ کیلومتر) است.

پیزداچ ۲۰۰۰ (PZH 2000)

قدرتمندترین هویتزرهای خودکششی جهان

هویتزر خودکششی آلمانی پی‌زد‌اچ ۲۰۰۰ به عنوان قدرتمندترین هویتزر خودکششی حال حاضر جهان شناخته می شود. اگرچه ارتش آلمان در ابتدا قصد داشت تا ۱۲۵۴ عراده از این سلاح را به خدمت بگیرد، اما این تعداد در سال ۱۹۹۶ به ۱۸۵ عراده کاهش یافت.

پی‌زد‌اچ ۲۰۰۰ دارای یک سامانه گلوله گذاری اتوماتیک با سامانه مدیریت مهمات است. این هویتزر یکی از محصولات نظامی صادراتی موفق آلمان محسوب می شود.

پی‌زد‌اچ ۲۰۰۰ توانایی شلیک گلوله های ۱۵۵ میلیمتری را دارد و زره جلویی آن می تواند در برابر گلوله های ۱۴.۵ میلیمتری مقاومت کند. نواخت تیر این هویتزر برابر با ۹ گلوله در دقیقه است و ظرفیت حمل ۶۰ گلوله را دارد. بیشینه برد این سلاح بین ۱۸.۶ تا ۲۴.۸ مایل (۳۰ تا ۴۰ کیلومتر) است.

 منبع: مجله تصویری سلاح

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا