وقتی باکتری ها پارچه می بافند! (+فیلم و عکس)

مادرن سینتیسیس فناوری جدیدی را معرفی کرده است که می تواند با کمک نوعی باکتری زیست‌پارچه تولید کند. ظاهرا بازهم باکتری های مفید پا به میدان گذاشته اند…

موبنا مد پایدار موضوعی است که به تازگی بسیار مورد توجه قرار گرفته و از آنجایی که با گذشت زمان شرکت های بیشتری علاقه خود به چنین اکوسیستم شکوفایی از مواد، فرآیندها و محصولات را نشان می دهند، به نظر می رسد این مفهوم همچنان گسترش خواهد یافت.

 

 

این بخشی از یک اقتصاد دایره‌وار است که در آن مواد زائد به اشتراک گذاشته می شوند، دوباره مورد استفاده قرار می گیرند، تعمیر می شوند، بازیافت می شوند، و یا بازسازی می شوند تا برای خلق محصولات جدید به کار گرفته شوند.

این یکی از روش های متعددی است که می توانیم برای حفظ و بهبود شرایط سیاره زمین برای نسل های آینده مد نظر قرار داده و دانشمندان و پژوهشگران بسیاری در تلاش برای توسعه آن هستند. ایجاد پایداری همواره به معنای آن نیست که تمام ضایعات قابل استفاده برای بازیافت به کار گرفته شوند، بلکه به معنای ایجاد مواد و طراحی های جدید و روش های پایدارتر برای صنعت مد است.

زیست‌ماده

زیست‌ماده جدیدی که توسط شرکت مادرن سینتیسیس (Modern Synthesis) معرفی شده گزینه ای مفید در این زمینه به نظر می رسد.

مادرن سینتیسیس شرکت نوپایی است که روی نوآوری در زمینه زیست‌ماده برای صنعت مد فعالیت می کند و ارائه گزینه هایی غیرمعمول و احیاکننده که می توانند به طور قابل توجهی آلودگی پلاستیکی و انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش دهند را هدف قرار داده است.

به طور خاص، مادرن سینتیسیس رشد پارچه ای با کمک میکروب ها که می تواند برای صنعت مد استفاده شود را آغاز کرده است. این شرکت کمپین تامین مالی موفقی را برای توسعه بستر نساجی میکروبی خود پشت سر گذاشته است.

جین کین و بن ریو بنیانگذاران شرکت مادرن سینتیسیس به خوبی متوجه نیاز برای استفاده از مواد و روش های پایدارتر شده اند.

مادرن سینتیسیس فناوری جدیدی را معرفی کرده است که می تواند با کمک نوعی باکتری به نام k.rhaeticus – نوعی که در چای کامبوچا یافت می شود – زیست‌پارچه تولید کند. این شرکت نوعی فرآیند بافت میکروبی را برای تولید پارچه و کامپوزیت ها از طریق رشد میکروب ها توسعه داده است.

تعریف متفاوتی از بافندگی!

در واقع، هیچ بافندگی همانند نمونه های سنتی صورت نمی گیرد، اما آنچه رخ می دهد رشد باکتری ها و دنبال کردن الیاف ریز نانوسلولز برای ایجاد پارچه غیر بافته است.

باکتری ها مواد پارچه را با گذشت زمان رشد می دهند و در صورت نیاز به ایجاد ساختاری سه بعدی، شکل یک داربست را به خود می گیرند. داربست به عنوان ساختاری که به میکروب ها اجازه رشد در یک زیست‌ماده را می دهد، عمل می کند. این ماده قوی و در همین حال سبک وزن است.

این بافت میکروبی را می توان شبیه به چاپ سه بعدی در نظر گرفت زیرا می تواند برای تولید کفش نیز استفاده شود. کسب و کار کفش یکی از کاربردهای ممکن برای این فناوری است و استفاده از این فرآیند در صنایع دیگر را نیز می توان تصور کرد.

بنیانگذاران شرکت مادرن سینتیسیس امیدوارند که در آینده نزدیک برندهای مشهور پوشاک ورزشی از این فرآنید استفاده کنند. این شرکت به تازگی فرآیند نمونه‌سازی و مواد خود را با شرکتی که نام آن فاش نشده است به اشتراک گذاشته است.

مادرن سینتیسیس در تلاش است تا با این میکروب ها یک سامانه تولید دایره‌وار را شکل دهد. بر همین اساس امکان استفاده از ضایعات کشاورزی فراهم می شود، میکروب ها به عنوان واحدهای تولیدی عمل می کنند، و ضایعات به مواد بادوام‌تر و بهتر تبدیل می شوند. از سوی دیگر، فرصت معرفی کلاس جدیدی از مواد که به طور کامل سلولزی هستند و می توان آنها را به جریان بازیافت باز گرداند، فراهم می شود.

عدم استفاده از موادی با منشا حیوانی و مشتقات پتروشیمی نیز از اهداف شرکت نوپای مدرن سینتیسیس است. بسیاری امیدوارند که این فناوری نساجی میکروبی به صنعت مد کمک قابل توجهی کرده و ردپای کربن آن را کاهش دهد. استفاده از باکتری ها برای تبدیل نانوسلولز از قند دریافت شده از ضایعات کشاورزی، پیشرفت نوآورانه ای است که مادرن سینتیسیس امیدوار است در بسیاری از صنایع به کار گرفته شود.

 

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا