راه‌اندازی قدرتمندترین ابررایانه اروپا

قدرتمندترین ابررایانه اروپا و سومین ابررایانه قدرتمند دنیا برای کمک به درک پیچیدگی‌های تغییرات آب و هوایی افتتاح شد.

موبنا به گزارش آی‌ای، “لومی”(LUMI) قدرتمندترین ابررایانه قاره اروپا در شهر “کاجانی” واقع در کشور فنلاند راه‌اندازی شد. اکنون از این ابررایانه برای درک پدیده‌های پیچیده‌ای مانند تغییرات آب و هوایی و همچنین برای توسعه هوش مصنوعی و فناوری کوانتومی استفاده خواهد شد.

راه حل‌های واقعا منحصر به فرد و سازگار با محیط زیست

“لومی” که توسط کنسرسیومی متشکل از ۱۰ کشور اداره می‌شود، دارای وجه تمایز منحصر به فردی در ارائه راه حل‌های سازگار با محیط زیست است که آن را از ابررایانه‌هایی که به مصرف انرژی زیاد مبتنی بر سوخت‌های فسیلی مشهور هستند، متمایز می‌کند.

“لومی” به طور کامل با نیروی برق‌آبی کار می‌کند، در حالی که گرمای تولید شده از آن به گرمایش منازل مسکونی در منطقه اطراف آن کمک می‌کند. به این ترتیب، این ابررایانه، ابزاری کلیدی در ترویج انتقالِ سبز به جوامع و اقتصادها به سوی کاهش تولید کربن است.

“مارگرت وستاگر” معاون اجرایی کمیسیون اروپا گفت: امروز یک گام بزرگ برای تحول دیجیتال و سبز اروپا است. “لومی” اکنون سریع‌ترین و کم‌مصرف‌ترین ابررایانه در اروپا و یکی از قدرتمندترین ابررایانه‌ها در جهان است.

وی افزود: “لومی” به لطف ظرفیت محاسباتی عظیم خود، پیشرفت‌های علمی را امکان‌پذیر خواهد کرد. به عنوان مثال در پزشکی و تحقیقات آب و هوایی با سرعتی بسیار سریع‌تر عمل خواهد کرد. این ابررایانه می‌تواند در توسعه واکسن، تشخیص سرطان، یا کاهش اثرات تغییرات آب و هوا موثر باشد. “لومی” یک نمونه عالی از پتانسیل عظیم هوش مصنوعی برای بهبود زندگی ما است.

جایگاه سوم در فهرست ۵۰۰ ابررایانه برتر دنیا

“لومی” در فهرست فعلی ۵۰۰ ابررایانه برتر دنیا، جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است، رتبه‌ای که به دلیل سرعت محاسباتی ۱۵۱.۹ پتافلاپی خود به دست آورده است و طبق فهرست برترین ابررایانه‌های دنیا که مجمع جهانی اقتصاد(WEF) منتشر شده است، تنها ابررایانه‌های “فرانتیر”(Frontier)‌ و “فوگاکو”(Fugaku) با سرعت ۱۱۰۲ و ۴۴۲ پتافلاپ توانسته‌اند از “لومی” عملکرد بهتری داشته باشند.

“لومی” حاصل تلاش “شرکت مشترک محاسباتی با کارایی بالا اروپا”(EuroHPC JU) است که بسیار مفتخر است که می‌بیند اولین ابررایانه آن به جایگاه سوم در لیست ۵۰۰ ابررایانه برتر دنیا رسیده است. این جدیدترین موفقیت ملموس “EuroHPC” است و ماموریت خود را در توسعه این ابررایانه می‌بیند.

“آندرس دام جنسن” مدیر اجرایی “EuroHPC” می‌گوید: دیدن رتبه “لومی” باورنکردنی است و اهمیت همکاری اروپایی و تأثیری را که می‌توانیم با همکاری با یکدیگر به دست آوریم، نشان می‌دهد.

با این حال هنوز ارتقاهای بیشتری برای “لومی” در راه است، چرا که هنوز تمام بخش‌های آن تکمیل نشده‌اند و بخش GPU آن به طور کامل نصب نشده است. پس از انجام این مراحل انتظار می‌رود عملکرد آن به حدود ۳۷۵ پتافلاپ، با حداکثر عملکرد بالقوه بیش از ۵۵۰ پتافلاپ افزایش یابد.

این ارتقاها قابل توجه است و حتی ممکن است این ابررایانه را به دومین یا حتی اولین ابررایانه سریع دنیا تبدیل کند.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا