لایت یر۰؛ خودرویی که می خواهد یک اولین در جهان باشد! (+عکس)

لایت یر۰ از نظر طراحی نزدیکی زیادی به خودروهای الکتریکی روز دارد و قوانین ائروداینامیک نیز با ضریب درگ ۰.۱۹ در شکل گیری آن به خوبی رعایت شده است.

موبنا – از ژوئن ۲۰۱۹ که برای اولین بار اطلاعات و تصاویر مربوط به خودرویی با نام لایت یر روی خط رسانه ها قرار گرفت، پیش بینی ها و حتی حواشی زیادی در رابطه با این محصول ایجاد شد زیرا به عنوان اولین خودروی خورشیدی با کاربری کامل یک وسیله نقلیه معرفی شده بود.

لایت یر0؛ خودرویی که می خواد یک اولین در جهان باشد! (+عکس)

اولین خودرو قرار بود که با نام لایت یر وان روانه خط تولید انبوه شود اما ظاهرا در آخرین لحظات تغییراتی شکل گرفته و محصول جدید با نام لایت یر زرو یا همان عدد صفر وارد خیابان می شود.

طراحی

لایت یر زرو همانطور که اشاره شد یک خودروی خورشیدی است که تمام ویژگی های محصولات متعارف صنعت خودرو را همراه دارد و از آن طراحی های عجیب با پنل های گسترده که عملا جزئیات کاربردی یک وسیله نقلیه را حذف می کرد، خبری نیست.

لایت یر0؛ خودرویی که می خواد یک اولین در جهان باشد! (+عکس)

از نظر طراحی نزدیکی زیادی به خودروهای الکتریکی روز دارد و قوانین ائروداینامیک نیز با ضریب درگ ۰.۱۹ در شکل گیری آن به خوبی رعایت شده است. در مقایسه با لایت یر وان شاهد تغییرات ظاهری مانند چراغ های اصلی جلو و عقب جدید، لوگوی نورانی برند، دستگیره درب جدید، رینگ های متفاوت و … هستیم.

لایت یر0؛ خودرویی که می خواد یک اولین در جهان باشد! (+عکس)

محیط  زیستی!

پنل های شکل دهنده بدنه خودرو از کامپوزیت جدیدی شکل گرفته که در مشخصات خودرو به آن کربن احیا شده، گفته اند و اگر ساده بگوئیم از بخش دورریختنی و بی ارزش پروسه تولید الیاف کربنی(فیبرکربن) شکل گرفته است. پس تولید بدنه لایت یر زرو یک پروسه ارزشمند محسوب می شود.

لایت یر0؛ خودرویی که می خواد یک اولین در جهان باشد! (+عکس)

کابین

در قسمت داخل کابین نیز دریچه های سیستم تهویه جدید، نمایشگر مرکزی جدید و طراحی قسمت دنده جدید جلب نظر می کند. در توسعه کابین لایت یر زرو نیز به محیط زیست توجه ویژه ای وجود داشته زیرا برای جزئیات آن از چرم گیاهی و پوشش ساخته شده از بطری های بازیافتی استفاده شده است. عناصر چوبی در تزئینات کابین نیز تماما بازیافتی هستند.

وزن خالص این خودرو به همراه باتری ۱۰.۵ کیلووات ساعت و بدنه ۵ متری برابر با ۱۵۷۶ کیلوگرم است.

مالک Lightyear 0 نه‌تنها هزینه‌ای برای تردد روزانه پرداخت نمی‌کند و بی‌نیاز از خرید برق یا سوخت فسیلی است؛ بلکه هیچ نوع آلودگی برای محیط زیست ندارد.

مجموعه پنل‌های خورشیدی نصب شده روی Lightyear 0، حدود ۵ متر مربع مساحت دارند. این خودرو در یک روز آفتابی با مدت زمان ۶ ساعت، انرژی لازم برای رانندگی در مسیر ۷۰ کیلومتر را ذخیره می‌کند.

لایت یر0؛ خودرویی که می خواد یک اولین در جهان باشد! (+عکس)

البته اگر تمام روزهای سال در فضای باز و زیر نور خورشید باشد، توان پیمایش حدود ۱۱ هزار کیلومتر را دخیره خواهد کرد. با این شرایط، خریداران Lightyear 0 که محل زندگی آن‌ها در اکثر روزهای سال آفتابی باشد، برای رانندگی روزانه و سفرهای داخل شهری، تقریبا بی‌ نیاز از شارژ هستند.

لایت یر0؛ خودرویی که می خواد یک اولین در جهان باشد! (+عکس)

با توجه به شرایط آب و هوایی اروپا و فرض اینکه میانگین مسافت رانندگی روزانه در این مناطق حدود ۳۵ کیلومتر باشد، Lightyear 0 می‌تواند ۷ ماه با یک شارژ کامل استفاده شود.

کارشناسان معتقدند خریدار Lightyear 0 در آلمان، به شرط پارک خودرو زیر فضای باز آسمان و شرط رانندگی ۳۵ کیلومتر در روز، حدود ۲ ماه یک‌ بار نیاز به شارژ خودرو خواهد داشت.

هنوز اطلاعات دقیقی از قدرت پیشرانه و سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت Lightyear 0 ارائه نشده است. این خودرو با چهار موتور روی چهار چرخ تولید می‌شود و برچسب قیمت ۲۵۰ هزار یورو (۲۶۳ هزار دلار) خواهد داشت. تنها ۹۴۶ دستگاه Lightyear 0 تولید خواهد شد.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا