Nature Cancer: کشفی جدید که سرطان را نابود می کند! (+عکس)

ترکیب جدیدی که توسط پژوهشگر دانشگاه تگزاس سنتز شده است، توانایی خود در نابودی طیف گسترده ای از سرطان های سخت‌درمان را نشان داده است.

موبنا – به تازگی گروه کوچکی از بیماران مبتلا به سرطان رکتوم پس از پشت سر گذاشتن یک روش درمان آزمایشی، بهبودی بیماری خود را شاهد بودند.

این آزمایشی بسیار کوچک بود که توسط پزشکان مرکز سرطان مموریال اسلون کترینگ نیویورک انجام شد و طی آن بیماران دارویی به نام دوستارلیمب (Dostarlimab) را به مدت شش ماه مصرف کردند. در پایان دوره درمان، همه افراد این گروه شاهد از بین رفتن کامل تومورهای خود بودند.

اکنون و در پژوهشی دیگر، ترکیب جدیدی که توسط دکتر جونگ مو آن پژوهشگر دانشگاه تگزاس در دالاس سنتز شده است، توانایی خود در نابودی طیف گسترده ای از سرطان های سخت‌درمان از جمله سرطان پستان سه گانه-منفی را بدون این که به سلول های سالم آسیب برساند، نشان داده است.

کشف مولکولی جدید که مرگبارترین سلول های سرطانی را نیز از بین می برد

این مطالعه که در سلول های جدا شده، هم در بافت سرطانی انسان و هم در سرطان های انسانی رشد یافته در موش انجام شد، در نشریه Nature Cancer منتشر شده است.

گزینه های محدود برای بیماران مبتلا به سرطان پستان سه گانه-منفی

دکتر جونگ مو آن برای بیش از یک دهه روی مولکول های کوچکی کار می کند که تعاملات پروتئین-پروتئین در سلول ها را هدف قرار می دهند. پیش از این، او ترکیبات درمانی بالقوه ای را برای سرطان پستان مقاوم به درمان و سرطان پروستات توسعه داده بود.

در پژوهش اخیر، دکتر جونگ مو آن و تیم پژوهشی وی ترکیب جدیدی به نام ئی‌آر‌اکس-۴۱ (ERX-41) را برای تاثیرات آن بر سلول های سرطان پستان – آنهایی که حاوی گیرنده های استروژن (ERs) بودند و آنهایی که نبودند – را آزمایش کردند.

در حال حاضر، درمان های موثری برای بیماران مبتلا به سرطان پستان حاوی گیرنده های استروژن وجود دارد، اما گزینه های درمان برای بیماران مبتلا به سرطان پستان سه گانه-منفی محدود هستند. این نوع فاقد گیرنده های استروژن، پروژسترون و فاکتور رشد اپیدرمی انسانی ۲ است. سرطان پستان سه گانه-منفی زنانی که کمتر از ۴۰ سال سن دارند را تحت تاثیر قرار می دهد و نتایج بدتری نسبت به دیگر انواع سرطان پستان به همراه دارد.

ترکیب ئی‌آراکس-۴۱ سلول های سالم را از بین نمی برد، اما سلول های تومور را بدون در نظر گرفتن این که سلول های سرطانی دارای گیرنده های استروژن هستند یا خیر نابود می کند. در حقیقت، این ترکیب سلول های سرطان پستان سه گانه-منفی را بهتر از سلول های حاوی گیرنده های استروژن از بین می برد.

به گفته دکتر جونگ مو آن، این موضوع در آن زمان برای ما گیج کننده بود. ما می دانستیم که ترکیب باید چیزی غیر از گیرنده های استروژن در سلول های سرطان پستان سه گانه-منفی را هدف قرار دهد، اما نمی دانستیم آن چیست.

بدون عوارض جانبی در موش های سالم

خیلی زود، پژوهشگران کشف کردند که ئی‌آراکس-۴۱ با لیزوزومال اسید لیپاز ای (Lysosomal Acid Lipase A) یا لیپا (LIPA)، یک پروتئین سلولی، پیوند تشکیل می دهد. لیپا در ساختار سلولی به نام شبکه آندوپلاسمی یافت می شود.

به گفته دکتر جونگ مو آن، سلول تومور برای رشد سریع باید پروتئین های زیادی تولید کند و این موجب استرس در شبکه آندوپلاسمی می شود. تولید لیپا توسط سلول های سرطانی بیش از حد زیاد است. ترکیب ئی‌آراکس-۴۱ از طریق تشکیل پیوند با لیپا، پردازش پروتئین در شبکه آندوپلاسمی را مسدود کرده که به مرگ سلول منجر می شود.

تیم پژوهشی دانشگاه تگزاس مولکول را روی موش های سالم آزمایش کردند و متوجه شدند که هیچ عارضه بدی به همراه ندارد.

به گفته دکتر آن، چند سال طول کشید تا به طور دقیق مشخص کنیم که کدام پروتئین تحت تاثیر ترکیب ئی‌آراکس-۴۱ قرار می گیرد. این قسمت دشوار ماجرا بود. ما با بن‌بست های زیادی مواجه شدیم، اما هرگز تسلیم نشدیم.

سرطان پستان سه گانه-منفی نوعی بیماری تهاجمی است که زنان را در سنین پایین تحت تاثیر قرار می دهد و در برابر درمان مقاوم است. تیم پژوهشی دکتر آن ترکیبی را کشف کرده اند که از پتانسیل ایجاد تغییری چشمگیر برای این بیماران برخوردار است.

آیا می تواند سرطان مرگبار را شکست دهد

پژوهشگران سپس این ترکیب را در موش های مبتلا به انواع تومورهای سرطانی انسانی آزمایش کرده و متوجه کوچک‌تر شدن تومورها شدند.

این مولکول همچنین سلول های سرطانی در بافت های انسانی دریافتی از بیمارانی که تومورهایشان برداشته شده بود، نابود کرد.

پژوهشگران دریافتند که ئی‌آراکس-۴۱ در برابر انواع دیگر سرطان با استرس افزایش یافته شبکه آندوپلاسمی از جمله سرطان های دشوار برای درمان پانکراس و تخمدان و گلیوبلاستوما، تهاجمی‌ترین و کشنده‌ترین نوع سرطان مغز موثر عمل می کند.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا