تاب خوردن هسته داخلی زمین و تغییر در طول شبانه‌روز!

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که هسته داخلی زمین در حال نوسان است که موجب ایجاد تغییر در طول روز می‌شود.

موبنا به گزارش آی‌ای، سیاره ما ممکن است آن طور که تاکنون فکر می‌کردیم، عمل نکند. بر اساس بیانیه مطبوعاتی دانشگاه “ساوثرن کالیفرنیا”، دانشمندان این دانشگاه شواهدی ارائه کرده‌اند مبنی بر این که هسته داخلی زمین در حال نوسان و تاب خوردن است. این یافته با مدل‌های پذیرفته‌ شده‌ی قبلی که فرض می‌کردند زمین به طور پیوسته با سرعتی سریع‌تر از سطح خود می‌چرخد، در تضاد است.

همچنین ممکن است به توضیح تغییرات در طول یک شبانه‌روز که در چند دهه گذشته ثابت شده است که به طور مداوم در نوسان است، کمک کند.

یک ادعای ۲۰ ساله

“جان ویدال” یکی از نویسندگان این مطالعه و پروفسور علوم زمین در این دانشگاه گفت: ما با یافته‌های خود همانطور که محققان طی ۲۰ سال گذشته ادعا کرده‌اند، می‌توانیم تغییرات سطح زمین را در مقایسه با هسته داخلی آن ببینیم. با این حال، آخرین مشاهدات ما نشان می‌دهد که چرخش هسته داخلی زمین از سال ۷۱-۱۹۶۹ کمی کندتر شده است و سپس از سال ۷۴-۱۹۷۱ به جهت دیگر حرکت کرده است. همچنین مشاهده می‌کنیم که طول روز همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، افزایش و کاهش یافته است.

وی افزود: همزمانی این دو مشاهده، وجود نوسان در هسته داخلی زمین را به یک تفسیر محتمل تبدیل کرده است.

محققان از داده‌های “آرایه لرزه‌ای با دیافراگم بزرگ”(LASA) که یکی از امکانات تأسیسات نیروی هوایی ایالات متحده در مونتانای آمریکا است، استفاده کردند تا نشان دهند که هسته داخلی زمین کندتر از آنچه تاکنون پیش‌بینی شده بود و تقریباً با زاویه ۰.۱ درجه در سال می‌چرخد. این چیزی نبود که دانشمندان انتظار داشتند.

“ویدال توضیح داد: این ایده که هسته درونی زمین، تاب می‌خورد، مدلی بود که پیش‌بینی شده بود، اما جامعه علمی بر سر آن اختلاف داشت و دو پاره شده بود. ما نیز به این امید پیش رفتیم که مانند جفت آزمایش‌های اتمی قبلی همان جهت و سرعت چرخش را در هسته داخلی زمین مشاهده کنیم، اما در عوض، عکس آن را دیدیم و وقتی متوجه شدیم که در جهت دیگری در حال حرکت است، بسیار شگفت زده شدیم.

اکنون محققان باید مشاهدات دقیق و کافی برای مقایسه نتایج فعلی خود پیدا کنند تا به تحقیقات آینده ادامه دهند. آنها امیدوارند با استفاده از داده‌های لرزه‌شناسی آزمایش‌های اتمی که در مطالعات قبلی استفاده شده‌اند، این کار را با موفقیت انجام دهند.

یک هسته داخلی که در نوسان است

با این حال، داده‌های فعلی آنها از این گمانه‌زنی حمایت می‌کند که هسته داخلی زمین بر اساس تغییرات در طول روز – مثبت یا منفی ۰.۲ ثانیه در ۶ سال و میدان‌های ژئومغناطیسی نوسان می‌کند.

“ویدال” می‌گوید: هسته داخلی زمین ثابت نیست و زیر پای ما حرکت می‌کند و به نظر می‌رسد هر شش سال یک‌بار چند کیلومتر به عقب و جلو می‌رود و تاب می‌خورد.

وی افزود: یکی از سوالاتی که ما سعی کردیم به آن پاسخ دهیم این است که آیا هسته درونی زمین به تدریج با سرعت بیشتری حرکت می‌کند یا در دراز مدت حرکت اندکی دارد. ما در حال تلاش برای درک چگونگی شکل‌گیری هسته درونی زمین و نحوه حرکت آن در طول زمان هستیم. این یک گام مهم در درک بهتر این فرآیند است.

با پیشرفت فناوری حسگرها، محققان ممکن است به زودی ابزار مورد نیاز خود را برای اثبات نظریه خود پیدا کنند، نظریه‌ای که برای همیشه نگاه ما به هسته درونی سیاره خود را تغییر خواهد داد.

نتایج این مطالعه در مجله Science Advances منتشر شده است.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا