راه اندازی نخستین باتری دی اکسید کربن جهان در جزیره ساردینیا(+فیلم و عکس)

جزیره ساردینیا در ایتالیا به عنوان یک مقصد گردشگری مشهور در جهان شناخته می شود. این جزیره اکنون عنوان میزبان نخستین باتری دی اکسید کربن جهان نیز است که توسط شرکت نوپای انرژی دم (Energy Dome) راه اندازی شده است.

موبنا دی اکسید کربن یکی از عوامل موثر در افزایش دمای سیاره زمین است. در شرایطی که کشورهای مختلف در تلاش برای کاهش میزان انتشار کربن خود هستند، نیاز به جذب دی اکسید کربن منتشر شده نیز برای کنترل روند گرمایش جهانی ضروری است.

 

 

برای تحقق این هدف، بسیاری به دنبال جذب مستقیم کربن از اتمسفر و ذخیره آن هستند. با این وجود، شرکت انرژی دم استفاده از این گاز برای ذخیره انرژی را هدف قرار داده است. این روش بسیار مقیاس‌پذیر است و از محصولات آماده استفاده بهره می برد.

باتری دی اکسید کربن چگونه کار می کند؟

عملکرد این فناوری است که آن را جذاب می کند. دلیل استفاده انرژی دم از گاز دی اکسید کربن این است که می تواند متراکم شده و به صورت مایع در دمای اتاق ذخیره شود.

دی اکسید کربن در دما و فشار معمولی (ذخیره شده در یک گنبد عظیم) فشرده می شود تا به شکل مایع تبدیل شود. سپس، گرمای تولید شده از این فرآیند ذخیره می شود. این فرآیند شارژ است و می تواند برای ذخیره انرژی ورودی از یک منبع انرژی تجدیدپذیر مانند باد یا خورشید استفاده شود.

راه اندازی نخستین باتری دی اکسید کربن جهان در جزیره ساردینیا

هنگامی که به تامین نیرو نیاز است، گرمای ذخیره شده برای گرم کردن دی اکسید کربن مایع استفاده می شود که آن را به گاز تبدیل کرده و سپس از یک توربین عبور کرده تا برق تولید شود.

کل فرآیند یک سامانه حلقه بسته است که در آن هیچ دی اکسید کربنی در اتمسفر آزاد نمی شود. حتی بهتر از آن، این فناوری از عناصر کمیاب سیاره زمین، مانند لیتیوم یا کبالت استفاده نمی کند، بلکه فقط از فولاد و آب بهره می برد. از این رو، می توان آن را در هر جایی بکار گرفت.

سنجش سریع امکانپذیر است

شرکت انرژی دم فعالیت خود را در فوریه ۲۰۲۰ آغاز کرد و طی یک بازه زمانی کوتاه موفق شد تا از یک طرح مفهومی به مرحله آزمایش سطح مگاوات برسد. این شرکت موفقیت خود را مدیون تیمی از کارشناسان دارای سوابق قابل توجه در زمینه توربوماشین، مهندسی فرآیند، و انرژی، و همچنین یک فرآیند صنعتی جدید می داند که اجزا را به طور موثر ادغام می کند.

انرژی دم باور دارد که فناوری معرفی شده از سوی این شرکت نه تنها می تواند در هر جایی به کار گرفته شود، بلکه این کار با نصف هزینه تاسیسات باتری یون لیتیوم با ظرفیت مشابه امکان‌پذیر است. باتری مورد استفاده در جزیره ساردینیا همچنین نشان می دهد که باتری های دی اکسید کربن را می توان با استفاده از زنجیره های تامین موجود و بدون هیچ تنگنای قابل توجهی راه اندازی کرد.

در شرایطی که بیانیه مطبوعاتی انرژی دم اشاره ای به ظرفیت ذخیره باتری دی اکسید کربن این شرکت نداشته است، اما بیان کرده است که شرکت در حال حاضر روی یک نیروگاه اندازه کامل ۲۰ تا ۲۰۰ مگاوات ساعتی کار می کند که انتظار می رود تا اواخر سال ۲۰۲۳ به بهره‌برداری برسد.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا