همکاری روسیه و هند در توسعه یکی از خطرناک‌ترین تسلیحات جهان (+فیلم و عکس)

براهموس پس از نخستین پرتاب آزمایشی، در سال ۲۰۰۵ وارد خدمت در نیروی دریایی هند شد. جنگنده های سوخو سو-۳۰ ام‌کی‌آی نیروی هوایی هند توانایی حمل این موشک را دارند.

موبنا – موشک کروز براهموس (BrahMos) محصول سال ها همکاری و سرمایه گذاری بین هند و روسیه و نمونه بارزی از پیوند نزدیک صنایع دفاعی این دو کشور است. اگرچه این سامانه موشکی تاکنون در جنگی مورد استفاده قرار نگرفته و آنچه درباره آن می دانیم بر اساس آزمایش های صورت گرفته توسط هند و روسیه است، اما به نظر می رسد براهموس از قابلیت های جالب توجهی برخوردار است.

 

 

آشنایی با موشک براهموس

ترکیبی از موسکوا و براهماپوترا 

موشک کروز براهموس که به نام پی‌جی-۱۰ (PJ-10) نیز شناخته می شود، محصول سرمایه گذاری مشترک براهموس است که به منظور مدیریت همکاری در زمینه تولید موشک بین صنایع تسلیحاتی روسیه و هند شکل گرفت. به طور خاص، براهموس مشارکتی بین سازمان پژوهش و توسعه دفاعی هند (DRDO) و ان‌پی‌او ماشینوستروینییا (NPO Mashinostroyeniya) روسیه، یکی از شرکت های تابعه شرکت دولتی موشک های تاکتیکی جی‌اس‌سی (JSC Tactical Missiles Corporation) است. این سرمایه گذاری مشترک در سال ۱۹۹۸ شکل گرفت و پس از آن توسعه موشک براهموس آغاز شد.

پس از نخستین پرتاب آزمایشی در سال ۲۰۰۱، موشک براهموس در سال ۲۰۰۵ وارد خدمت در نیروی دریایی هند شد. از آن زمان، این موشک توسط ارتش و نیروی هوایی هند نیز به خدمت گرفته شده است. جنگنده های سوخو سو-۳۰ ام‌کی‌آی نیروی هوایی هند توانایی حمل این موشک را دارند.

نام “براهموس” به منظور ادای احترام به همکاری روسیه و هند در توسعه موشک انتخاب شد و واژه ای مرکب از نام دو رود موسکوا در روسیه و براهماپوترا در هند است. همچنین، به نظر می رسد براهموس محصولی تکامل یافته از موشک کروز پی-۸۰۰ اونیکس روسیه است.

موشک براهموس در نسخه پایه خود بردی بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتر دارد و نسخه صادراتی آن بردی ۲۹۰ کیلومتری دارد.  این در شرایطی است که هند نسخه ای پیشرفته‌تر از این موشک با برد ۸۰۰ کیلومتر را نیز آزمایش کرده است. با توانایی حمل کلاهک های جنگی متعارف و هسته ای، براهموس امکان شلیک از دریا، آسمان و خشکی را دارد.

موشک براهموس از یک پیشرانه رم‌جت سوخت مایع نیرو می گیرد و بنابر گزارش ها می تواند به سرعت کروز فراصوت بین ۲ تا ۲.۸ ماخ دست یابد. روسیه و هند مدعی اند که روی یک نسخه ابرصوت از این موشک به نام “براهموس-۲” کار می کنند که توانایی پرواز ابرصوت با استفاده از یک پیشرانه اسکرم‌جت به جای رم‌جت را دارد.

به رغم فاصله کوتاه بین معرفی و آغاز خدمت موشک براهموس در نیروی دریایی هند، روسیه همچنان ترجیح می دهد تا تامین کننده قطعات این پروژه در قالب صادرات باشد و نمونه ای از آن را خریداری نکرده است. به رغم مشارکت روسیه در این پروژه، صادرات موشک براهموس تا حد زیادی زیر سلطه هند بوده است که علاقمند به استفاده از این موشک در قالب ابزاری برای گسترش صادرات تسلیحات خود است.

فیلیپین نخستین مقصد خارجی موشک براهموس بوده است. در ژانویه ۲۰۲۲، مانیل برای خرید این سامانه موشکی قراردادی به ارزش ۳۶۸ میلیون دلار با دهلی نو امضا کرد. ویتنام نیز برای مقابله با تهدیدات چین در دریای چین جنوبی، خرید موشک براهموس را مد نظر قرار داده است. تایلند، سنگاپور و مالزی از دیگر کشورهایی هستند که به خرید این سامانه علاقه نشان داده اند.

 منبع: مجله تصویری سلاح

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا