معرفی رباتی کوچکتر از یک کک! (+فیلم و عکس)

پژوهشگران دانشگاه نورث وسترن رباتی کوچکتر از یک کک که به سختی قابل مشاهده و شبیه یک خرچنگ کوچک است را معرفی کرده اند.

موبنا – ربات هایی با اندازه بسیار کوچک می توانند کاربردهای فراوانی داشته باشند زیرا ابعادشان به آنها اجازه انجام وظایف مختلف در فضاهای محدود از جمله درون بدن انسان را می دهد. این ربات ها می توانند به ما در تعمیر یا مونتاژ ساختارهای کوچک کمک کنند، به عنوان دستیار جراحی در روش های پزشکی کمتر تهاجمی به کار گرفته شوند و غیره.

 

 

مهندسان دانشگاه نورث وسترن در ایلینوی به تازگی یک ربان اندازه کوچک را معرفی کرده و آن را کوچک‌ترین ربات کنترل از راه دور جهان با توانایی حرکت عنوان کرده اند.

این نخستین بار نیست که پژوهشگران دانشگاه نورث وسترن با یکی از دستاوردهای مهندسی خود تیتر اخبار را به خود اختصاص می دهند. پژوهشگران این دانشگاه در پاییز گذشته از میکروفلایر رونمایی کرده و آن را کوچک‌ترین ساختار پرنده جهان معرفی کردند. این ریزتراشه پرنده به اندازه یک دانه شن و دارای بال هایی کوچک بود و از نیروی باد به جای پیشرانه برای پرواز استفاده می کرد.

کوچکتر از کک!

تولید از مواد آلیاژی حافظه‌دار

اکنون پژوهشگران دانشگاه نورث وسترن ربات کوچکی که به سختی قابل مشاهده و شبیه یک خرچنگ کوچک است را معرفی کرده اند. این خرچنگ رباتیک با اندازه ای کوچک‌تر از یک حشره کک فقط نیم میلی‌متر عرض دارد و از اجزای پیشرفته ای تشکیل نشده است. همانند میکروفلایر، این ربات خرچنگ مانند از الکتریسیته یا هیدرولیک نیرو نمی گیرد، اما می تواند حرکات مختلفی را انجام دهد. این ربات توانایی راه رفتن، چرخیدن، پریدن، خزیدن، پیچیدن و خم شدن را دارد.

این ربات از مواد آلیاژی حافظه‌دار ساخته شده است که با حرارت دادن شکل خود را تغییر می دهد. مهندسان همچنین از پوشش نازک شیشه ای برای آن استفاده کردند. با افزایش یا کاهش دما، ربات تغییر شکل داده یا به شکل اصلی خود باز می گردد و حرکت می کند. این ساختار کوچک از راه دور قابل کنترل است و پژوهشگران از اسکن لیزری که ربات را گرم کرده و همچنین جهت حرکت آن را مشخص می کند، استفاده می کنند. به عنوان نمونه، اسکن از چپ به راست موجب می شود ربات از راست به چپ حرکت کند.

در مورد شکل انتخاب شده برای این میکروربات، پژوهشگران اذعان کرده اند که دلیل علمی خاصی در پس آن وجود ندارد و فقط حرکت جانبی خرچنگ های کوچک که برای آنها جالب توجه بوده است در انتخاب چنین شکلی نقش داشته است. این در شرایطی است که این فناوری به پژوهشگران اجازه می دهد تا ربات ها را در هر شکل یا اندازه ای توسعه دهند.

در حال حاضر، پژوهش های مربوط به خرچنگ های رباتیک فقط جنبه اکتشافی دارد، اما این امکان وجود دارد که در آینده برای پاکسازی گرفتگی رگ های خونی یا از بین بردن تومورهای سرطانی شاهد استفاده از چنین ربات هایی باشیم.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا