بررسی آمار ترابردپذیری اپراتورها، از ابتدای اجرای این طرح تا به امروز

جنگ ترابردپذیری در میان اپراتورهای تلفن همراه از سال ۹۵ آغاز شد، در آن زمان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با ارسال نامه‌ای، اپراتورها را ملزم به فعال کردن سرویس ترابرد پذیری کرد. در طرح ترابردپذیری، مشترک با سیمکارت خود و با حفظ شماره می‌تواند از خدمات یک اپراتور دیگر استفاده نماید. در واقع شما با حفظ شماره خود، می‌توانید اپراتوری را که از آن خدمات دریافت می‌کنید، تغییر دهید.

موبنا – حالا نزدیک به هفت سال است که مشترکین سه اپراتور برتر ایران یعنی همراه اول، ایرانسل و رایتل می‌توانند با هر شماره تلفن همراهی که دارند، به یک اپراتور دیگر ترابرد کنند و از خدمات آن بهره‌مند شوند و در این بین طبیعتا اپراتوری که خدمات بهتری را ارائه دهد، به عنوان مقصد اکثریت مشترکان شناخته خواهد شد.

آمارهای طرح ترابردپذیری که به طور سالیانه از طرف رگولاتوری و پیمانکار اجرای آن عرضه می‌شود، آمارهای متفاوتی را نشان می‌دهد. طی چند سال اخیر، در هر دوره، یک اپراتور بوده که آمار ترابردپذیری بیشتری داشته، یعنی توانسته بیش از همه، مشترکین اپراتورهای دیگر را به خود جذب کند.

برای بررسی دقیق‌تر این موضوع آمار ترابرد پذیری سه اپراتو همراه اول، ایرانسل و رایتل را در هر سال بررسی خواهیم کرد. با آی‌تی‌رسان همراه باشید:

آمارهای ترابرد پذیری در سال ۹۵ برتری رایتل

در ماه‌های ابتدایی اجرایی شدن این طرح، میزان خروج مشترکین از اپراتورهای همراه اول و ایرانسل و ترابرد آن‌ها به رایتل بیشتر بود. در واقع با آغاز طرح ترابرد پذیری مردم به دنبال این بودند که از اپراتورهای قدیمی مانند همراه اول به اپراتوری جدید با خدمات نوین مانند رایتل کوچ کنند.

به همین ترتیب، آمار ترابردپذیری در ماه‌های ابتدایی اجرای این طرح کاملا به نفع رایتل است. اگر بخواهیم برتری یک اپراتور در طرح ترابرد را محاسبه کنیم، می‌توانیم میزان مشترکان خارج شده از یک اپراتور را از میزان مشترکان وارد شده به همان اپراتور کسر کنیم، رقم نهایی، میزان مثبت یا منفی بودن تعداد ورودی‌های به آن اپراتور را نشان می‌دهد.

بر همین اساس در ماه‌های ابتدایی اجرای این طرح تراز رایتل در جذب مشترکان جدید مثبت ۲۷۳۹ بوده، یعنی تعداد مشترکانی که به این اپراتور ترابرد داشتند، ۲۷۳۹ نفر بیشتر از تعداد مشترکینی بودند که از این اپراتور خارج شدند. در همان زمان ایرانسل تراز منفی ۲۵۹۷ را ثبت کرد که در واقع نشان دهده میزان خروجی‌های متعدد این اپراتور بود. در عین حال همراه اول تراز منفی ۱۴۲ داشت که در واقع نشان دهده یکسان بودن تعداد مشترکان خروجی و ورودی به این اپراتور است.

آمارهای ترابردپذیری در سال ۹۶ – برتری همراه اول

البته تراز مثبت رایتل پابرجا نماند و به علت مشکلاتی که این اپراتور داشت، تراز آن در عرض چند ماه منفی شد. در خرداد سال ۹۶ تراز همراه اول رشد چشمگیری پیدا کرد. در واقع برخلاف تفکر اولیه که مشترکان، رایتل را اپراتور نوین می‌پنداشتند، خدمات بهتر همراه اول باعث شد تا این تفکر به زودی تغییر کند. در جدول زیر میزان ترابرد اپراتورها در سال ۹۶ را مشاهده می‌کنید

بررسی آمار ترابردپذیری اپراتورها، از ابتدای اجرای این طرح تا به امروز

آمارهای ترابرد پذیری در سال ۹۷ – برتری جزئی همراه اول

پس از موج اولیه مشترکانی که به رایتل ترابرد کردند، تعداد زیادی از آن‌ها به دو اپراتور همراه اول و ایرانسل بازگشتند. اما این همراه اول بود که توانست با خدمات مناسبی که ارائه می‌داد در زمینه جذب مشترکان جدید همواره برتر باشد و تقریبا تمامی سال‌ها در رتبه نخست ترابردپذیری اپراتورها قرار بگیرد. طبق آمار سال ۹۷ میزان ترابرد پذیری همراه اول و ایرانسل تقریبا یکسان بود ولی همراه اول برتری بسیار جزئی در این سال داشت. از این سال ترابرد پذیری میان همراه اول و ایرانسل، اختلاف فراوانی با تعداد ترابردپذیری رایتل پیدا کرد

آمار ترابردپذیری

آمارهای ترابردپذیری در سال ۹۸ – برتری خفیف ایرانسل

در سال ۹۸ این ایرانسل بود که در آمار ترابردپذیری توانست برتری جزئی نسبت به همراه اول پیدا کند، در این سال بر اساس آماری که سازمان تنظیم مقررات منتشر کرد، ایرانسل با تعداد ۹۶ هزار و ۱۱۲ درخواست ترابرد، توانست در طرح ترابردپذیری موفق‌تر عمل کند. همراه اول با تعداد ۹۴ هزار و ۲۰۵ درخواست ترابرد، با اختلاف حدود هزار ترابرد کمتر در مقام دوم ایستاد، همچنین اپراتور رایتل با تعداد ۸ هزار و ۹۲ درخواست ترابرد، در رتبه سوم قرار گرفت.

آمار ترابردپذیری

آمارهای ترابردپذیری در سال ۹۹ – برتری همراه اول

براساس آمار اعلامی از طرف سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در سال ۹۹ و در زمان شیوع کرونا به دلیل پاندمی و غیر حضوری شدن کلاس‌های درسی، مدارس و حتی اداره‌ها و نیاز به دریافت خدمات بهتر، میزان ترابرد به همراه اول افزایش چشمگیری پیدا کرد. بر اساس آمار رگولاتوری در سال ۹۹ بیش از ۱۰۶ هزار ترابرد تکمیل شده بود. بیشترین آمار ترابرد میان مشترکین ایرانسل و همراه اول صورت گرفت و ایرانسل با افزایش تعداد کاربران خروجی، با اختلاف قابل توجهی از همراه اول عقب افتاد. در این سال سهم همراه اول از کل ترابردهای صورت گرفته ۴۹ درصد و سهم ایرانسل ۴۳ درصد بود.

در ادامه جدول ترابردپذیری در سال ۹۹ را مشاهده می‌کنید:

آمار ترابردپذیری

آمارهای ترابرد پذیری در سال ۱۴۰۰ – برتری همراه اول

طبق آمار منتشر شده از طرح ترابردپذیری در سال ۱۴۰۰، همراه اول میزبان ۳۷ هزار و ۴۰۸ مشترک جدید از سمت ایرانسل و رایتل بود در حالی که ۳۲ هزارو ۲۰۵ مشترک به ایرانسل کوچ کردند تا باز هم شاهد برتری همراه اول باشیم.

در ادامه جدول ترابرد پذیری در سال ۱۴۰۰ را مشاهده می‌کنید:

ترابرد پذیری

آمار کل ترابردپذیری از سال ۹۵ تاکنون

بر اساس آماری که به تازگی توسط سازمان تنظیم مقررات منتشر شده، از ابتدای سال ۹۵ تاکنون بیش از یک میلیون و چهارصد و هفتاد هزار ترابرد میان مشتریکن سه اپراتور برتر ایران یعنی همراه اول، ایرانسل و رایتل ثبت شده است.

از این میان، ۷۱۳ هزار و ۸۳۴ مورد از ترابرد‌های ثبت شده مشترکان به مقصد همراه اول بوده و این اپراتور میزبان ۴۹ درصد از کل ترابردهای صورت گرفته بوده است. در عین حال ۶۸۶ هزار و ۱۴۰ مشترک نیز سیمکارت خود را به ایرانسل ترابرد کردند تا این اپراتور سهم ۴۷ درصدی از کل ترابردهای صورت گرفته داشته باشد.

تنها ۶۸ هزار و ۹۹۶ مشترک سیمکارت به رایتل ترابرد داشتند و این اپراتور سهم ۵ درصدی از بازار مشترکان ترابرد شده را در اختیار دارد.

ترابرد پذیری

برتری مطلق همراه اول در آمار ترابردپذیری

همانطور که گفتیم طبق نتایج آمار ترابرد پذیری در ماه‌‌های ابتدایی اجرای این طرح، پیش‌بینی می‌شد که رایتل به عنوان یک اپراتور نوین بتواند مشترکان بیشتری را به خود جذب کند، همچنین به طور معمول در نمونه‌های جهانی نیز اپراتورهای قدیمی‌تر خروجی‌های بیشتری داشتند و مشترکان تمایل دارند تا از اپراتور قدیمی و با سابقه به اپراتورهای جدید‌تر کوچ کنند.

اما کیفیت ارائه خدمات و درصد پوشش‌دهی شبکه همراه اول موجب شد تا این اپراتور برخلاف انتظارها بتواند به سرعت خود را به اپراتور برتر در طرح ترابردپذیری اثبات کند و به عنوان اپراتور میزبان، بالاترین میزان ترابرد پذیری را داشته باشد. در واقع دیگر اپراتورهای برجسته کشور نتوانستند از این نظر با همراه اول مقابله کنند و علی‌رغم استقبال اولیه مشترکان از رایتل، اما آمارها به زودی به نفع همراه اول تغییر کرد و حالا این اپراتور طی سال‌های متوالی، رتبه یک ترابرد پذیری در کشور را در اختیار دارد.

ترابرد پذیری

به ویژه در تایم پاندمی کرونا که به یک باره بخش اعظمی از جامعه به ارتباط با کیفیت شبکه برای انجام کارهای روزمره، اتصال به سامانه‌های آموزشی دانشگاهی و مدارس، انجام دورکاری، ارتباط با دیگران و به طور کلی رسیدن به امور مورد نیاز در شرایط قرنطینه، آمار ترابرد به همراه اول افزایش قابل توجهی داشت که به دلیل برتری این اپراتور در میزان پوشش شبکه و کیفیت خدمات آن بود.

برخلاف پیش‌بینی‌ها و مشاهده تجربه نمونه‌های خارجی طرح ترابرد که معمولا نشان دهنده موفقیت اپراتورهای جدید در جذب حداکثری مشترکان است، اما در ایران این همراه اول بود که توانست با ارائه خدمات بهتر و پوشش منطقه‌ای بیشتر در جنگ ترابردپذیری موفق باشد.

 منبع: آی تی رسان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا