اهمیت آزمایش غربالگری سه ماهه سوم

آزمایش غربالگری سوم، یکی از مهم‌ترین آزمایشاتی است که مادران پیش از زایمان انجام می‌دهند. بهتر است بدانید که این آزمایش به راحتی می‌تواند تا انواع اختلالات مادرزادی جنین، عفونت‌های باکتریایی و سلامت جنین در رحم را بررسی کند.

اگر قصد دارید تا در ارتباط با آزمایش غربالگری سوم بیشتر بدانید، ادامه مطالب را از دست ندهید.

آزمایش غربالگری سه ماهه سوم چیست؟

در سه ماه سوم، اگر بارداری سالم و کم خطر باشد، تا هفته ۳۶، هر دو یا چهار هفته یک بار لازم است که توسط پزشک ویزیت شوید. در هر کدام از این ویزیت‌ها، پزشک وزن و فشارخون شما را اندازه‌گیری می‌کند. ممکن است از شما یک نمونه ادرار برای بررسی عفونت احتمالی، وجود پروتئین در ادرار و سنجش میزان قند دریافت شود. وجود پروتئین در ادرار در سه ماهه سوم می‌تواند نشانه اختلال گردش خون باشد. همچنین وجود قند در ادرار می‌تواند نشان دهنده دیابت بارداری باشد. علاوه بر این، در جلسات ویزیت، دور شکم نیز اندازه‌گیری می‌شود تا میزان رشد جنین ارزیابی گردد. اگر در اوایل بارداری دچار کم خونی بوده‌اید، ممکن است پزشک آزمایش کم خونی را تکرار نماید.

غربالگری سوم

آزمایشات مربوط به غربالگری سه ماهه سوم

سونوگرافی: ممکن است همانند غربالگری‌های گذشته، سونوگرافی انجام شود تا وضعیت، رشد و سلامت کودک بررسی شود. همچنین در حین سونوگرافی، ضربان قلب جنین نیز سنجیده می‌شود تا عملکرد قلب نوزاد پایش شود.

غربالگری استرپتوکوک گروه B: بسیاری از ما، باکتری‌های استرپتوکوک گروه B را در روده، رکتوم، مثانه، واژن و گلوی خود داریم. این باکتری‌ها معمولاً برای بزرگسالانی که سیستم ایمنی سالمی دارند مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما برای نوزادان، ممکن است مخاطره آمیز باشد و باعث عفونت‌های جدی و بالقوه کشنده شود. پزشک احتمالا این آزمایش را در هفته‌های ۳۶ تا ۳۷ تجویز کند تا مطمئن شود که فرزند شما در معرض این باکتری‌ها قرار ندارد. برای اینکار یک نمونه مخاطی با سواب از واژن یا رکتوم برداشته می‌شود. اگر جواب آزمایش مثبت باشد، قبل از زایمان برای شما آنتی بیوتیک تجویز می‌شود تا  جنین به این باکتری آلوده نشود.

آزمایش غربالگری سوم

تست‌های STI: در طول سه ماهه سوم، پزشک عفونت‌های مقاربتی (STIs) را بررسی می‌کند. بسته به عوامل خطر، بررسی عفونت‌های زیر مد نظر قرار می‌گیرد:

  • کلامیدیا
  • اچ‌آی‌وی
  • سیفلیس
  • سوزاک

آمنیوسنتز: اگر پزشک به عفونت باکتریایی به نام کوریوآمنیونیت مشکوک شود یا به کم خونی جنین پی برده باشد، ممکن است این آزمایش را تجویز کند. آزمایش آمنیوسنتز،  اغلب در سه ماهه دوم و برای تشخیص مشکلات کروموزومی مانند سندرم داون انجام می‌شود. اما در سه ماهه سوم نیز، به دلایل ذکر شده کاربرد دارد. در طول آمنیوسنتز، یک سوزن بلند و نازک از طریق شکم وارد رحم می‌شود تا نمونه‌ای از مایع آمنیوتیک برداشت شود. اگر نتیجه آزمیش مثبت باشد ممکن است که پزشک زایمان زودرس را پیشنهاد دهد.

تست غیراسترس: تست غیر استرس (NST)، ضربان قلب جنین را اندازه‌گیری می‌کند. اگر حرکات جنین نسبت به قبل کمتر شده است ممکن است برای بررسی وضعیت جنین این تست انجام شود. با استفاده از این تست سلامت جفت هم ارزیابی می‌شود. از آن جهت این آزمایش NST یا بدون استرس نام گذاری شده که هیچ گونه استرس و فشاری به جنین وارد نمی‌شود بلکه تنها یک پروب بر روی شکم به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه قرار داده می‌شود. در صورت پرخطر بودن بارداری، ممکن است این تست به صورت هفتگی انجام گردد. گاهی ممکن است در طی آزمایش، جنین خوابیده باشد و ضربان قلب او کمتر از حد معمول باشد در این حالت پزشک سعی می‌کند به آرامی جنین را از خواب بیدار نماید. این تست نیز جزو غربالگری سه ماهه سوم به حساب می‌آید.

تست استرس انقباضی (CST): تست استرس انقباضی (CST)، مانند NST، ضربان قلب جنین را اندازه‌گیری می‌کند، با این تفاوت که در این آزمایش، ضربان قلب جنین در پاسخ به انقباضات رحمی ناشی از تجویز اکسی توسین یا با تحریک نوک سینه‌ها، اندازه گیری می‌شود. این آزمایش گاهی به عنوان آزمایش چالش اکسی توسین نیز نامیده می‌شود. به طور معمول، جریان خون به جفت در طول انقباضات کند می‌شود اما اگر جفت سالم باشد، ضربان قلب کودک ثابت می‌ماند. اگر جفت عملکرد ضعیفی داشته باشد، ضربان قلب نوزاد پس از انقباض، موقتاً کاهش می‌یابد. جواب حاصل از این آزمایش به پزشک کمک می‌کند تا سلامت جنین و جفت را ارزابی کند.

غربالگری سوم

هومکا و غربالگری سه ماهه سوم

همانگونه که مشاهده کردید، غربالگری سوم طیفی از آزمایشات خونی را در بر می‌گیرد. شاید در سه ماهه سوم و بزرگ شدن جنین در رحم، گشتن و تردد در سطح شهر و آزمایشگاه‌ها کار آسانی نباشد و موجب آزاردگی خاطر و خستگی مفرط شود. در اینجاست که خدمات آزمایش در منزل هومکا قادر است که تمام آن بار و سنگینی را از ذهن و جسم شما بردارد.

در خدمات آزمایش در منزل هومکا دیگر نیاز نیست برای انجام غربالگری، چکاپ و سایر آزمایشات به آزمایشگاه مراجعه کنید چراکه نیروی متخصص از سوی هومکا برای دریافت نمونه به منزل شما اعزام می‌شود. نمونه دریافت شده بلافاصله به آزمایشگاه‌های تشخیص طبی طرف قرارداد ارسال شده تا نتیجه آزمایش در سریع‌ترین زمان ممکن و با دقت بالا به دست شما برسد. در این روش می‌توان از تمامی خدمات بیمه پایه و تکمیلی برای پرداخت هزینه آزمایش استفاده کنید.

مجموعه هومکا با همکاری بهترین و مجهزترین آزمایشگاه‌ها، انواع خدمات آزمایش و چکاپ کامل در منزل تبریز، تهران، کرج، رشت، اهواز، مشهد، اصفهان و شیراز را زیر نظر بهترین متخصصان انجام می‌دهد. اگر قصد انجام خدمات آزمایش در منزل هومکا را دارید، می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید یا با مراجعه به وبسایت هومکا به نشانی www.homeca.ir، درخواست مورد نظر خودرا ثبت نمایید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا