برترین های بازار خودروی ژاپن؛ در تصرف خودی‌ها! (+عکس)

ژاپنی ها به طور معمول توجه ویژه ای به خودروسازان داخلی دارند تا محبوب‌ترین برندها در بازار خودروی ژاپن متعلق به شرکت های داخلی باشد.

موبنا – وقتی صحبت از خودرو به میان می آید، ژاپن تقریبا همواره بخشی از گفتگو است. این کشور به عنوان یکی از قدرتمندترین اقتصادهای جهان حرف های بسیاری برای گفتن در صنعت خودروسازی دارد. ژاپن نه تنها به خاطر خودروهای مقرون به صرفه، با کیفیت بالا و قابل اعتماد مشهور است، بلکه کعبه سفارشی‌سازی خودرو، دریفت کردن و برخی از معروف‌ترین خودروهای اسپرت و مسابقه ای است که تاکنون ساخته شده اند.

مردم ژاپن به طور معمول توجه ویژه ای به برندهای خودروسازی داخلی خود دارند و جایگاه های نخست فهرست پرفروش‌ترین مدل ها و محبوب‌ترین برندها در بازار این کشور در اختیار شرکت های داخلی قرار می گیرند. فهرست پر فروش‌ترین خودروهای بازار ژاپن در سال ۲۰۲۱ نیز از این قاعده مستثنی نبوده است.

در ۱۰ جایگاه نخست فهرست سال ۲۰۲۱ نیز نام هیچ برند خارجی دیده نمی شود. سه برند پر فروش خارجی در بازار ژاپن شامل مرسدس بنز، ب‌ام‌و و فولکس واگن می شوند.

جدا از قیمت بالاتر برندهای خارجی، خودرو کی (Kei Car) که خارج از مرزهای ژاپن به نام خودرو شهری ژاپنی، اولترامینی یا میکروکار ژاپنی شناخته می شود، یک دلیل مهم دیگر برای انتخاب برندهای داخلی نسبت به مدل های تولیدی شرکت های خارجی توسط ژاپنی ها است. این بخش شامل خودروهای اندازه کوچک با قدرت موتور و مصرف سوخت کم می شود.

در سال ۲۰۲۱، شرکت تویوتا همچنان جایگاه سنتی خود به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز و پرفروش‌ترین برند خودرو در ژاپن را حفظ کرد. این در شرایطی بود که مجموع عرضه خودروهای جدید در ژاپن کاهش ۳.۳ درصدی را نسبت به سال ۲۰۲۰ تجربه کرد. مرسدس بنز نیز بار دیگر عنوان پر فروش‌ترین برند خارجی ژاپن را در سال ۲۰۲۱ کسب کرد. در شرایطی که هوندا ان-باکس در سال ۲۰۲۰ پر فروش‌ترین خودرو سواری بازار ژاپن بود، اما تویوتا یاریس موفق شد تا در سال ۲۰۲۱ این عنوان را به خود اختصاص دهد.

انقباض متوسط در بازار خودروهای جدید ژاپن در سال ۲۰۲۱ بیشتر به دلیل کمبود تراشه های رایانه ای و قطعات دیگر بود که کمبود در زنجیره تامین و کاهش تولید را در پی داشت. این برای سومین سال متوالی بود که بازار خودروهای جدید ژاپن انقباض را تجربه کرده و میزان عرضه به کمترین میزان از سال ۲۰۱۱ رسید.

در مجموع تعداد ۴ میلیون ۴۴۸ هزار و ۳۴۰ دستگاه خودرو جدید در سال ۲۰۲۱ در ژاپن به فروش رسید که نسبت به آمار ۴ میلیون و ۵۹۸ هزار و ۶۱۵ دستگاه خودرو سال ۲۰۲۰ کاهش ۳.۳ درصدی را نشان می دهد.

فهرست زیر پر فروش‌ترین برندهای خودرو در ژاپن در سال ۲۰۲۱ را نشان می دهد. منبع (JADA)

برند فروش در سال ۲۰۲۱ فروش در سال ۲۰۲۰ درصد اختلاف
تویوتا ۱۴۲۴۳۸۰ ۱۴۵۴۵۲۴ ۲.۱-
سوزوکی ۶۰۸۳۷۹ ۶۳۰۸۴۲ ۳.۶-
هوندا ۵۷۹۷۷۱ ۶۱۹۱۳۲ ۶.۴-
دایهاتسو ۵۷۲۴۰۱ ۵۹۲۳۴۶ ۳.۴-
نیسان ۴۵۱۶۷۱ ۴۶۸۵۴۴ ۳.۶-
مزدا ۱۵۷۳۱۱ ۱۷۷۰۸۷ ۱۱.۲-
سوبارو ۱۰۱۳۱۲ ۱۰۵۵۴۰ ۴.۰-
میتسوبیشی ۷۷۶۷۴ ۷۰۲۸۱ ۱۰.۵
ایسوزو ۶۳۰۶۱ ۶۶۷۴۸ ۵.۵-
هینو ۶۰۰۱۰ ۶۰۰۵۱ ۰.۱-
مرسدس بنز ۵۱۷۷۲ ۵۷۰۴۱ ۸.۳-
لکسس ۵۱۱۱۸ ۴۹۰۵۹ ۴.۲
ب‌ام‌و ۳۵۹۰۵ ۳۵۷۱۲ ۰.۵
فولکس واگن ۳۵۲۱۵ ۳۶۵۷۶ ۳.۷-
میتسوبیشی فوسو ۳۲۱۰۶ ۳۸۱۰۳ ۱۵.۷-
آئودی ۲۲۵۳۵ ۲۲۳۰۴ ۱.۰
مینی ۱۸۲۱۱ ۲۰۱۹۶ ۹.۸-
ولوو ۱۶۹۹۷ ۱۶۰۱۶ ۶.۱
جیپ ۱۴۲۹۴ ۱۳۵۸۸ ۵.۲
پژو ۱۲۰۷۲ ۱۰۷۵۲ ۱۲.۳
یو دی تراکس ۹۳۴۰ ۹۷۱۳ ۳.۸-
رنو ۷۶۶۶ ۵۹۶۴ ۲۸.۵
پورشه ۷۰۰۹ ۷۲۸۴ ۳.۸-
فیات ۶۹۹۵ ۵۸۹۱ ۱۸.۷
سیتروئن ۵۸۹۴ ۵۰۳۱ ۱۷.۲

 

 

در ادامه نیز فهرست پر فروش‌ترین مدل های خودرو در بازار ژاپن در سال ۲۰۲۱ ارائه شده که همگی ژاپنی هستند و خبری از غریبه ها نیست!

 

تویوتا یاریس – میزان فروش: ۲۱۲ هزار و ۹۲۷ دستگاه

فروش خودرو ژاپن


هوندا ان-باکس – میزان فروش: ۱۸۸ هزار و ۹۴۰ دستگاه

فروش خودرو ژاپن


تویوتا رومی – میزان فروش: ۱۳۴ هزار و ۸۰۱ دستگاه

فروش خودرو ژاپن


سوزوکی اسپیشیا – میزان فروش: ۱۲۸ هزار و ۸۸۱ دستگاه

فروش خودرو ژاپن


دایهاتسو تنتو – میزان فروش: ۱۱۶ هزار و ۹۱۲ دستگاه

فروش خودرو ژاپن


تویوتا کرولا – میزان فروش: ۱۱۰ هزار و ۸۶۵ دستگاه

فروش خودرو ژاپن


دایهاتسو موو – میزان فروش: ۹۵ هزار و ۸۴۰ دستگاه

فروش خودرو ژاپن


تویوتا آلفارد – میزان فروش: ۹۵ هزار و ۴۹ دستگاه

فروش خودرو ژاپن


نیسان نُت – میزان فروش: ۹۰ هزار و ۱۷۷ دستگاه

فروش خودرو ژاپن


نیسان روکس – میزان فروش: ۸۴ هزار و ۷۴۸ دستگاه

فروش خودرو ژاپن

 

 منبع: عصرایران
دکمه بازگشت به بالا