آموزش اکسل از صفر تا بی نهایت + معرفی منابع ویدیویی آموزش اکسل Excel

زمانی که صحبت از اکسل می‌شود شاید اولین سوالی که در ذهن شما شکل می‌گیرد، این است که از نرم افزار اکسل برای انجام چه کاری استفاده می‌شود؟ در آموزش اکسل جواب سوال خود را خواهید گرفت. اگر به یادگیری اکسل و آشنایی با کاربردهای آن علاقه دارید، تا آخر پست، همراه ما باشید.

معرفی نرم افزار اکسل

نرم افزار اکسل یک برنامه صفحه گسترده است. صفحه گسترده به برنامه هایی گفته می‌شود که اطلاعات متنی و عددی را در قالب جدول نگهداری می‌کند. ساختار جدولی صفحات این برنامه، به کاربر اجازه می‌دهد تا با اطلاعات در جدول ارتباط برقرار کند. به فایل‌هایی که اینگونه در نرم افزار ایجاد می شوند Workbook یا در اصطلاح کارپوشه می‌گویند.

Excel از جمله کاربردی ترین نرم افزاهای مایکروسافت به شمار می‌آید. اکسل دارای جدولی بزرگ است که کاربر می‌تواند با توجه به نیاز خود برای هر سلول از این جدول، داده تعریف کند، حتی می‌تواند فرمول نویسی کند و ظاهر سلول ها را تغییر دهد.

نرم افزار Excel یکی از مهارت‌های هفتگانه ICDL است که در برنامه‌های اداری قرار دارد. اکسل یکی از نرم افزارهایی است که کارمندان اداری باید با آن آشنا شوند. این نرم افزار در نسخه های ویندوز، اندروید و IOS منتشر شده و کاربران با هر سیستم عاملی از آن استفاده کنند. از اکسل بیشتر در برنامه های حسابداری و تجاری استفاده می‌شود. برای آموزش کاربردی و اصولی نرم افزار EXCEL می توانید از مجموعه آموزش اکسل فرادرس بهره بگیرید.

مجموعه آموزش اکسل — کلیک کنید

کاربردهای اکسل در محیط کار

در محیط کار از اکسل برای وارد کردن و دسته بندی داده‌های مختلف، انجام محاسبات ریاضی، رسم نمودار به کمک ابزارهای گرافیکی، ساخت برنامه ساده در حسابداری و غیره استفاده می‌شود. از Excel برای انجام محاسبات سخت ریاضی نیز استفاده می‌شود. قابلیت های موجود در نرم افزار اکسل باعث شده تا بیشتر افراد در بیشتر حوزه‌های کاری از آن استفاده کنند. با استفاده از کد نویسی VBA اکسل به یک نرم افزار حرفه ای برای تحلیل و گزارش داده ها تبدیل می‌شود.

کاربرد اکسل را اینطور جمع بندی می‌کنیم:

  1. جمع آوری و تحلیل داده‌های تجاری
  2. ذخیره داده ها و انجام عملیات ریاضی روی داده ها
  3. تحلیل داده ها و گزارش عملکرد آن ها
  4. برنامه ریزی و ساخت تقویم
  5. در انجام اعمال حسابداری
  6. مدیریت حساب و اطلاعات
  7. مدیریت در پروژه
  8. محاسبات امور مالی

آموزش اکسل

بعد از باز کردن نرم افزار اکسل با استفاده گزینه NEW از منوی FILE یک Workbook جدید باز می‌شود.

آموزش اکسل از صفر تا بی نهایت

زمانی که پوشه کار باز شد صفحه ی زیر را می‌بینید.

آموزش اکسل از صفر تا بی نهایت

زبانه ها و نوار ابزار در اکسل

Ribbon یا ریبون اکسل بخش مهمی در این نرم افزار است که باید وقت برای آشنایی با آن وقت بگذارید تا یادگیری اکسل برایتان آسان شود. ریبون حاوی چندین مِنو است که در داخل زبانه‌ها وجود دارد. نوار موجود به صورت شخصی سازه شده است و می توان دکمه و زبانه جدیدی را اضافه یا حذف کرد.

آموزش اکسل از صفر تا بی نهایت

در ادامه آموزش اکسل به طور مختصر زبانه های موجود در اکسل را توضیح می‌دهیم:

File: از این مِنو می توان برای ایجاد کاربرگ جدید، دیدن کاربرگ های از پیش ساخته شده، به اشتراک گذاشتن برگه ها و صفحات، ذخیره و گرفتن پرینت استفاده کرد.

Home: در این مِنو ابزار مختلفی مانند انتخاب فونت، چیدمان، استایل، سلول ها و مواردی که به ویرایش مرتبط می‌شود، وجود دارد.

Insert: از مِنو Insert برای رسم جدول، نمودار، تصاویر مختلف و درج لینک استفاده می‌کنند.

Page Layout: از این گزینه می توانید ابعاد و ساختار صفحات موجود را مدیریت کنید.

Formulas: با این تب می توانید فرمول یا تابعی را انتخاب و فرمول ها را ویرایش کنید.

Data: در این بخش ویژگی های قدرتمند نرم افزار اکسل برای تجزیه و تحلیل داده ها قرار گرفته است.

Review: در این تب ابزارهایی مانند قفل کردن اکسل، رمز گذاشتن روی شیت ها، امکان ترجمه داده های موجود در سلول، امکان یادداشت گذاشتن وجود دارد.

View: ابزارهایی مثل تغییر نمای کاربرگ، امکان زوم کردن و مدیریت پنجره ها در این تب قرار داده شده است.

آموزش اکسل – ابزارهای کاربردی Excel

آموزش داشبوردهای مدیریتی اکسل Excel

نوار ابزار Quick Access

آموزش اکسل از صفر تا بی نهایت

نوار ابزار Quick Access در گوشه بالا سمت چپ دیده می‌شود. این ابزار کمک می‌کند تا به سرعت به مرحله قبلی برگردید یا آن را دوباره تکرار کنید و همچنین از گزینه save برای ذخیره فایل خود استفاده کنید. اگر احیاناً دچار اشتباه شدید و قصد رفتن به مرحله قبلی را داشتید از دکمه Undo استفاده کنید .

کلیک کردن پی در پی روی این دکمه باعث می شود تمام کارهایی که انجام دادید یک به یک به عقب بازگردد. دکمه Redo نیز کمک می کند کاری که در لحظه لغو کردید مجدداً پیاده سازی شود. در اکسل از گزینه help نیز می توان استفاده کرد. help در بالا و سمت راست صفحه قرار دارد. در قسمتی که مشخص شده دستور را با زبان انگلیسی وارد کرده و کاربرد آن را مطالعه نمایید.

گزینه های صفحه گسترده

در آموزش اکسل می خواهیم به سراغ گزینه های کاربرگ برویم و بیشتر آشنا شویم. در نرم افزار اکسل برای مدیریت پروژه می توانید چندین صفحه متفاوت داشته باشید. برای مثال از صفحه های متفاوت برای ماه و سال های مختلف یا اطلاعات شرکت های مختلف استفاده کنید. از امکانات صفحات گسترده می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزودن شیت(sheet) یا صفحه گسترده: در پایین پنجره علامت ( + ) قرار دارد که با کلیک بر روی آن شیت جدیدی ایجاد می‌شود.
  • تغییر و جابه جایی شیت ها: زبانه مربوط به شیت را نگه داشته و آن را جای دلخواه در کاربرگ بکشید.
  • تعیین نام برای شیت: روی زبانه مربوط به شیت دوبار کلیک می‌کنید و نام دلخواه را اضافه کنید. در اکسل به صورت پیش فرض از sheet1 و sheet2 استفاده می شود.
  • رنگ زدن زبانه شیت ها: روی زبانه شیت کلیک راست کنید و بعد از انتخاب گزینه Tab Color رنگ مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  • حفاظت از صفحه گسترده: روی زبانه شیت راست کلیک کرده و Protect Sheet را انتخاب و یک رمز عبور دلخواه همراه با گزینه مورد نظر تنظیم کنید.
  • حذف صفحه گسترده: با راست کلیک روی زبانه و انتخاب گزینه Delete تأیید خواهید کرد که از حذف شیت اطمینان دارید.

آموزش اکسل از صفر تا بی نهایت

انتخاب کامل ستون یا ردیف در اکسل

زمانی که ماوس را روی نوشته‌ی سطر یا ستون ها حرکت می‌دهید، فلش کوچکی را در گوشه مشاهده خواهید کرد. وقتی نشانگر ماوس تغییر کرد، با کلیک کردن بر روی آن کل ردیف یا ستون انتخاب خواهد شد. با این کارکرد می توان در مرتب سازی داده، قالب بندی و اعمال توابع استفاده کرد. در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

آموزش اکسل از صفر تا بی نهایت

انتخاب سطر و ستون‌ های کنار هم در اکسل

اگر می‌خواهید سطر و ستون‌هایی را انتخاب کنید که در کنار یکدیگر همدیگر هستند، دو راه وجود دارد. در ابتدا اولین سلول را انتخاب و با نگه داشتن کلیک چپ ماوس و کشیدن آن ستون ها با هایلات خاکستری انتخاب می شوند. با رها کردن کلیک ماوس انتخابتان تمام می‌شود. راه دوم این است که اولین سلول را انتخاب و shift را روی کیبورد نگه می‌دارید و مورد آخر را انتخاب کنید. با این کار گروهی از سلول های افقی و عمودی انتخاب می شوند.

آموزش اکسل از صفر تا بی نهایت

انتخاب سطر و ستون های پراکنده در اکسل

برای اینکه ستون‌ها و ردیف‌هایی را انتخاب کنید که در کنار یکدیگر قرار ندارند، باید در ابتدا با کلیک روی اولین سلول انتخابی و سپس نگه داشتن دکمه Ctrl روی کیبورد به صورت هم‌زمان، روی سایر موردها کلیک کنید. و هر وقت موردهای انتخابی به پایان رسید، می توانید دکمه Ctrl را رها کنید.

آموزش اکسل از صفر تا بی نهایت

حذف یا پنهان کردن ستون، ردیف در اکسل

زمانی که خواستید ستون یا ردیف را که دیگر مورد نیاز نیست را حذف کنید باید ماوس را روی مورد انتخابی در ستون یا ردیف قرار دهید؛ با کلیک راست کردن منوی جدیدی را مشاهده خواهید کرد. در این مِنو گزینه delet را انتخاب کنید. برای اینکه ردیف یا ستونی را اضافه کنید، سراغ کزینه insert در همین منو بروید و آن را انتخاب کنید.

اگر مایل نیستید که ردیف یا ستونی را حذف کنید و فقط می خواهید ستون‌ها یا ردیف‌های مشخص شده را پنهان کنید، پس از طی مراحلی که در بالا گفته شد، در منوی راست کلیک، گزینه Hide را انتخاب کنید. در صورت بازگردانی مواردی که پنهان کردید، کافی است به جای Hide، گزینه Unhide را انتخاب کنید.

آموزش اکسل از صفر تا بی نهایت

جا به جا کردن ستون یا ردیف در اکسل

اگر می خواهید ستون یا ردیفی را در به نقطه دلخواه در صفحه جا به جا کنید، ستون یا سطر انتخابی را مطابق دستورات بالا انتخاب کنید. در قدم بعدی ماوس را روی لبه‌ی محدوده انتخاب نگه‌ می‌دارید تا فلشی که بالا، پایین، چپ و راست را نشان می‌دهد، ظاهر شود. در آخر با نگه داشتن کلیک چپ، ماوس را به جایی در صفحه بکشانید که می خواهید و کلیک را رها کنید. در گیف تهیه شده بهتر متوجه توضیحات می‌شوید.

آموزش اکسل از صفر تا بی نهایت

تنظیم ابعاد یک ستون یا ردیف در اکسل

ممکن است بخواهید ستون یا ردیف‌های موجود، ابعاد مشخصی داشته باشند. برای اینکه عرض و طول را مشخص کنید، دو راه وجود دارد. در ابتدا ردیف یا ستون مورد نظر را انتخاب و راست کلیک کنید در منوی باز شده گزینه های Column Width یا Row Height را مشاهده خواهید کرد.

با توجه به کاری که می خواهید انجام دهید یکی از دو گزینه را انتخاب کنید. در پنجره باز شده عرض و ارتفاع کنونی را مشاهده خواهید کرد. عددهایی که به صورت پیش فرض ظاهر شده را عوض کنید و عدد دلخواه را وارد کرده و ok را بزنید.

آموزش اکسل از صفر تا بی نهایت

راه دیگر برای تنظیم ابعاد سطر و ستون این است که ابتدا آن را انتخاب کنید. ماوس خود را به لبه ستون یا ردیف ببرید تا فلشی دو طرفه ظاهر شود، سپس کلیک ماوس را نگه داشته و تا اندازه دلخواه بکشید. زمانی که ابعاد مورد دلخواه ثبت شد کلیک را رها کنید.

آموزش اکسل از صفر تا بی نهایت

ابعاد ستون یا ردیف متناسب با داده

احتمالاً ترجیح می‌دهید ابعاد ستون و ردیف متناسب با داده ای که وراد می‌کنید، انتخاب شود. برای این کار روی مثلثی که در سمت چپ، گوشه بالا وجود دارد را انتخاب کنید. با این کار کل صفحه انتخاب خواهد شد. نشانگر ماوس را بین دو ستون حرکت دهید تا فلشی دو طرفه ظاهر شود. دوبار کلیک کنید. سپس همین کارها را برای ردیف انجام دهید. بعد از انجام کارهای گفته شده مشاهده خواهید کرد که ابعاد ستون و ردیف های موجود در شیت‌ها متناسب با داده ای است، که وارد کردید. در گیف زیر مراحل را ببینید.

آموزش اکسل از صفر تا بی نهایت

مرتب سازی (Sort) در اکسل

در ادامه آموزش اکسل مرتب سازی داده ها را توضیح می دهیم. بعضی مواقع ممکن است، فهرستی مثل پست‌های یک وبلاگ را در اکسل کپی کرده و در اختیار شما قرار دادند که اصلاً هم مرتب نشده است. این قابلیت به شما اجازه می‌دهد تا فهرست داده شده را بر اساس حروف الفبا مرتب کنید. برای این کار روی داده ای که می خواهید مرتب شود کلیک می کنید.

در زبانه Data در نوار ابزار بالایی، سمت چپ گزینه Sort را پیدا کنید. اگر حرف A در بالای Z قرار گرفته، فقط یک بار روی آن کلیک کنید. اگر حرف Z بالای A قرار گرفته، دوبار کلیک روی آن کافی است. پس زمانی که حرف A بالای حرف Z قرار گرفته باشد، فهرست به ترتیب حروف الفبا مرتب سازی می شود و بالعکس.

آموزش ترفندهای کاربردی در اکسل Excel — کلیک کنید

حذف داده های تکراری در اکسل

زمانی که مجموعه داده بزرگتر در اختیارتان قرار گفته است، به احتمال خیلی زیاد شاهد محتوای تکراری خواهید بود. برای مثال امکان دارد فهرست دانشجویانی را در اختیار داشته باشید که در ترم های قبلی واحد انتخابی را پاس نکرده و دوباره مجبور به انتخاب همان درس شده اند. در این صورت وجود داده های تکراری اجتناب ناپذیر خواهد بود.

خب در چنین مواقعی برای حذف موارد تکراری، ستون یا ردیفی را که می خواهید داده‌های تکراری وجود نداشته باشد انتخاب کنید. سپس از زبانه DATA گزینه Remove Duplicates را انتخاب کنید. در پنجره باز شده باید تأیید کنید که تغییرات انجام شود. سپس روی Remove Duplicates کلیک کنید تا کار انجام شود.

کلیدهای میانبر در کیبورد برای اکسل

با کلیدهای میانبر می‌توانید در سریعترین زمان ممکن کار خود را انجام دهید.

  • Ctrl + N: ایجاد کاربرگ یا صفحه گسترده جدید
  • Ctrl + O: باز کردن صفحه گسترده موجود
  • Ctrl + S: ذخیره فعال صفحه گسترده
  • F12: ذخیره کردن شیت فعال را با نام جدید، نشان دادن کادر Save as
  • Ctrl + W: بستن صفحه کار
  • Ctrl + C: کپی کردن سلول انتخابی
  • Ctrl + Z: لغو آخرین عملکرد

سخن آخر در آموزش اکسل

به انتهای مقاله آموزش اکسل رسیدیم. امیدواریم که با این آموزش بتوانید تا حدی با کاربرد‌های مایکروسافت اکسل آشنا شده باشید. شاید در ابتدای کار با این نرم‌افزار کمی استرس داشته باشید یا به نظر کار با این نرم افزار سخت به نظر برسد؛ خب این طبیعی هست که همه کارها در ابتدا کمی دشوار است، اما زمانی که شروع به یادگیری کردید و با کاربرد‌های اکسل آشنا شدید، به احتمال زیاد علاقمند می‌شوید. پیشنهاد می‌کنم برای یادگیری بهتر و کامل تر نرم افزار اکسل از آموزش اکسل فرادرس استفاده کنید.

آموزش اکسل Microsoft Office Excel 2016 — کلیک کنید

دکمه بازگشت به بالا