کشف یک ماده جدید با ویژگی جالب! (+عکس)

ماده جدید ss-PCM نامیده می شود، به این معنی که می تواند حالت خود را از جامد به مایع تغییر دهد و انرژی حرارتی را در این فرآیند جذب کند.

موبنا؛ محمدمهدی حیدرپور – تیمی از محققان دانشگاه مارتین لوتر هاله ویتنبرگ و همچنین دانشگاه لایپزیگ آلمان ماده جدیدی برای ذخیره گرما طراحی کرده اند که می تواند در ساختمان ها به منظور بهبود بهره وری انرژی ادغام شود.

این ماده ss-PCM نامیده می شود، به این معنی که می تواند حالت خود را از جامد به مایع تغییر دهد و انرژی حرارتی را در این فرآیند جذب کند. گرمای ذخیره شده پس از سفت شدن مواد مجددا آزاد می شود.

به گفته دانشمندان مواد جدید ذخیره ساز گرمایی می توانند به گرم نگه داشتن ساختمان ها کمک کنند

پایداری، کارآمدی و سازگاری با محیط زیست سبب شده تا این ماده جدید کاندید مناسبی برای استفاده در صنعت ساخت و ساز در مقیاس گسترده باشد.

اگر ماده مذکور در پانل‌ های دیواری ادغام شود، در حالی که آفتاب است گرما را جذب می‌ کند و پس از فرا رسیدن شب و کاهش دما، انرژی حرارتی را به داخل ساختمان باز می‌ گرداند. البته برخی از مصالح ساختمانی قدیمی نیز این کار را انجام می دهند مانند بتن یا آجر. با این حال، محققان دریافته اند که مواد آنها بسیار کارآمدتر است و به ازای هر ۱۰ درجه سانتیگراد تا ۲۴ برابر گرمای بیشتری نسبت به بتن ذخیره می کند.

یافته های کامل این پژوهش از طریق ساینس دایرکت قابل دسترسی هستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا