تاثیر قیمت دلار بر ارز دیجیتال

زمانی که نرخ تورم آمریکا کم بوده و ثبات اقتصادی نسبی در این کشور حاکم است؛ اعتماد مردم به بازارهای مالی پرریسکی مانند ارز دیجیتال بیشتر شده و این اتفاق، می تواند منجر به افزایش قیمت ارزهای دیجیتال شود.

یکی از فاکتورهایی که در بررسی قیمت ارز دیجیتال باید به آن توجه شود، قیمت دلار است. استفاده از قیمت دلار هم برای تحلیل‌گران فاندامنتال و هم برای علاقه‌مندان به تحلیل تکنیکال اهمیت و جایگاه خاص خود را  دارد. از این رو لازم است تا در تحلیل قیمت رمز ارزها به بررسی قیمت دلار، نرخ تورم و دیگر فاکتورهایی که بر بازارهای مالی تاثیر می‌گذارد نیز پرداخته شود.

اما قیمت دلار چه تاثیری روی قیمت ارز دیجیتال دارد و قیمت ارزهای دیجیتال چه نقشی در شکل گیری روندها در قیمت دلار دارند؟ برای بررسی تاثیرگذاری قیمت دلار و قیمت ارز دیجیتال نسبت به هم، از دو دیدگاه می‌توان وارد شد. به‌عنوان یک بحث تکنیکالی می‌توانیم نمودارهای شاخص دلار آمریکا با نمودار بیت کوین و سایر آلت کوین‌ها را مورد بررسی قرار دهیم. همچنین مقایسه نمودار قیمت طلا با آلت کوین‌ها و بیت کوین نیز می‌تواند چنین تاثیر گذاری را به ما نشان دهد.

اگر نمودار روزانه قیمت طلای جهانی را با نمودار بیت کوین به عنوان بزرگ‌ترین ارز دیجیتال جهان، مقایسه کرده و همبستگی میان آن‌ها را ارزیابی کنیم، به وضوح می‌توان مشاهده کرد که نمودار این دو در برخی از موارد به‌صورت همسو با هم در نزول‌ها و صعودها همراه هستند. به این معنی که افزایش قیمت طلا منجر به افزایش قیمت بیت کوین شده و کاهش قیمت طلا نیز کاهش قیمت بیت کوین را نتیجه داده است. این همبستگی در دوران همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ تشدید شد.

با در نظر گرفتن این واقعیت، وقتی رابطه میان قیمت طلا و قیمت دلار را بدانید، به‌راحتی می‌توان از آن برای سنجش ارتباط میان قیمت دلار و ارز دیجیتال نیز استفاده کرد. با این حال اگر نمودار شاخص دلار با نمودار قیمت بیت کوین را مقایسه کنید، به‌راحتی می‌توانید به همبستگی منفی میان آن‌ها پی ببرید. در نمودار تکنیکالی، عملکرد بیت کوین در تضاد با دلار آمریکا است. به این معنی که افزایش ارزش دلار آمریکا، باعث کاهش قیمت بیت کوین شده و همین طور کاهش قیمت دلار آمریکا می‌تواند افزایش قیمت بیت کوین را به دنبال داشته باشد. البته در برخی مواقع هم شاهد هستیم که شاخص دلار با روند قیمت آلتکوین‌ها همبستگی مثبت دارد که از آن می‌توان برای تعیین زمان افزایش قیمت آن‌ها نیز استفاده نمود.

 

تاثیر نرخ تورم امریکا بر ارز دیجیتال

تاثیر قیمت دلار بر ارز دیجیتال

در بند قبلی به تأثیرپذیری بیت کوین به‌عنوان حجم قابل توجهی از بازار ارز دیجیتال به شاخص دلار اشاره کردیم. همین ارتباط نیز نسبی است و در بازه‌های طولانی مدت شاهد به هم خوردن آن نیز هستیم از این رو ارتباط دادن این دو به‌صورت صد در صد به هم ممکن است تحلیل‌های اشتباهی را به دنبال داشته باشد. همچنین تأثیرپذیری قیمت ارز دیجیتال از نرخ تورم آمریکا نیز می‌تواند این چالش‌ها را ایجاد نماید.

به عنوان یک مثال آخرین باری که نرخ تورم آمریکا اعلام شد و با افزایش ۷.۵ درصدی روبرو بود، شاهد افت قیمت بیت کوین و بسیاری از رمز ارزها بودیم. اما این افت از مدت‌ها قبل از اعلام این نرخ آغاز شده و بود و اعلام نرخ تورم آمریکا کمی شدت آن را بیشتر کرد. از این اتفاق ممکن است نتیجه این باشد که نرخ تورم و قیمت بیت کوین و ارزهای دیجیتال روی هم تاثیر مستقیم و شدیدی دارند. اما برای اینکه چنین تحلیلی داشته باشیم؛ نیاز به داده‌های آماری بیشتری خواهیم داشت.

واقعیت این است که چنین اتفاقاتی در بازارهای مالی ممکن است رخ دهد و برای بازه‌های زمانی کوتاه مدت شاهد همبستگی بالایی میان برخی از شاخص‌ها باشیم. ارتباط میان شاخص دلار و نرخ تورم امریکا با قیمت ارز دیجیتال نیز تقریبا به همین ترتیب است.

به طور کلی، زمانی که نرخ تورم کم بوده و ثبات اقتصادی نسبی در کشور حاکم است؛ اعتماد مردم به بازارهای مالی پرریسکی مانند ارزهای دیجیتال بیشتر شده و این اتفاق، می تواند منجر به افزایش قیمت ارزهای دیجیتال شود. البته این تحلیلی کلی است و در برخی از مواقع دیده شده که قیمت بیت کوین، خلاف این قاعده عمل کرده است.

 

محافظت از دارایی‌ها در بازار نزولی

تاثیر قیمت دلار بر ارز دیجیتال

یکی از مهم‌ترین اقدامات سرمایه گذاران در بازارهای مالی، محافظت از دارایی‌ها در بازار نزولی است. به این معنی که شما باید وقتی با ریزش‌های سنگین روبرو می‌شوید، دارایی‌های خود را به یک دارایی ایمن تبدیل نمایید تا حداقل اگر شاهد رشد ارزش آن نباشید، با افت ارزش سرمایه نیز روبرو نشوید. این اصل، اهمیت بسیار زیادی در سرمایه گذاری دارد. بازار ارز دیجیتال نیز از این امر مستثنی نیست.

در بازار ارز دیجیتال وقتی صحبت از محافظت از دارایی‌ها در بازار نزولی و جلوگیری از افت ارزش سرمایه‌ها می‌شود، خرید تتر می‌تواند بهترین گزینه باشد. با توجه به اینکه قیمت تتر همیشه در حدود ۱ دلار باقی می‌ماند، عملا شما می‌توانید با تبدیل کردن ارزهای دیجیتال خود به تتر یا خرید تتر در هر صرافی، مانع از افت ارزش دارایی‌های خود شوید. با تمام شدن دوره ریزش نیز دوباره فرصت این را خواهید داشت تا در ارزهای دیجیتال مختلف سرمایه گذاری کرده و سوار بر موج صعودی شوید. اتفاقی که در سایر بازارهای مالی معمولا با خرید طلا همراه است.

در بازارهای مالی وقتی صحبت از حفظ ارزش دارایی‌ها می‌شود، معمولا خرید طلا تبدیل به بهترین گزینه شده و سرمایه گذاران ترجیح می‌دهند تا تمام سرمایه‌های خود را به طلا تبدیل نمایند. این اتفاق در بازار ارزهای دیجیتال در پاره‌ای از مواقع با خرید بیت کوین تعریف می‌شود. اما با زیاد شدن تعداد رمز ارزها و وجود نوسانات بسیار زیاد در خود بیت کوین، شاهد هستیم که خرید تتر می‌تواند جایگزین بهتری برای این منظور باشد. با توجه به اینکه دلار آمریکا به عنوان یک دارایی با ارزش در قبال رمز ارزها محسوب می‌شود و پشتوانه اصلی ارز دیجیتال تتر، دلار آمریکا است؛ از این رو تبدیل دارایی‌ها در لحظه ریزش بازار به این رمز ارز می‌تواند از ضرر و زیان شما جلوگیری کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا