شکار پشه‌ها با کمک یک اپلیکیشن تلفن همراه!

یک پژوهشگر آمریکایی، اپلیکشنی را برای تلفن همراه ابداع کرده است که می‌تواند پشه‌های عامل مالاریا را شناسایی کند.

موبنا – به گزارش ایسنا و به نقل از کراست نت، فناوری جدیدی که توسط یک پژوهشگر حوزه بهداشت عمومی “دانشگاه جنوب فلوریدا”(USF) ابداع شده است، توسط آژانس‌های کنترل آفات در سراسر آفریقا و خلیج تامپا برای تشخیص منبع مالاریا به کار می‌رود.

“بنجامین جیکوب”(Benjamin Jacob)، دانشیار بهداشت عمومی دانشگاه جنوب فلوریدا، اپلیکیشنی برای تلفن‌های همراه هوشمند ابداع کرده است که الگوریتم‌های تلفن همراه را با تصاویر ثبت‌شده به وسیله پهپادها و ماهواره‌ها ترکیب می‌کند تا مکان‌های تولید مثل پشه‌ها را که پیشتر ناشناخته بودند، شناسایی کند تا در همان روز از بین بروند. موفقیت این فناوری، الهام‌بخش جیکوب شد تا برنامه موسوم به “سیک اند دیستروی”(Seek & Destroy) را راه‌اندازی کند؛ برنامه‌ای که او را قادر می‌سازد تا سازمان‌های دولتی را در مناطق عفونی واقع در کامبوج، اوگاندا، کنیا و رواندا آموزش دهد و از بیمار شدن ساکنان آنها جلوگیری کند. این برنامه کمک می‌کند تا منابع به سرعت و به صورت کارآمد شناسایی شوند.

جیکوب گفت: آنچه این کشورها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، یک تراژدی غیرقابل توصیف است. آموزش مردم محلی برای من بسیار مهم است. آنها به دانش نیاز دارند و من فکر می‌کنم که برای جلوگیری از مالاریا آماده هر کاری هستند.

جیکوب، بیشتر پژوهش‌های خود را در اوگاندا متمرکز کرده است؛ جایی که مالاریا علت اصلی مرگ و میر به ویژه در کودکان زیر پنج سال است. او و گروهش دریافتند که هر یک از ۱۲۰ خانه مورد بررسی، حداقل ۲۰۰ پشه دارد. جیکوب با کمک ماموران محلی کنترل آفات که توسط وی آموزش دیده بودند، ۱۰۰ درصد زیستگاه‌های شناسایی شده را طی ۳۱ روز از بین برد و توانست سطح انگل خون را در بیمارانی که پیشتر تحت درمان و مشکوک به مالاریا بودند، طی ۶۲ روز از بین ببرد.

این سیستم با شناسایی محیط‌ها و ارگانیسم‌های خاص و شناسایی ردپای منحصربه‌فرد آنها کار می‌کند. جیکوب برای موفقیت برنامه سیک اند دیستروی، به پهپاد آموزش داد تا مجموعه داده‌های تصویری را از طریق الگوریتم‌های خود تفسیر و ثبت کند. این کار به سیستم امکان می‌دهد تا ویژگی‌های کلیدی مانند خاک یا پوشش گیاهی را درک کند. سپس، همه تصاویر پردازش می‌شوند و با منابع شناسایی‌شده در آب درجه‌بندی می‌شوند.

داده‌ها براساس وجود یا عدم وجود لارو پشه و این که آیا آب حاوی پشه‌ها است، در دسته‌های مختلفی طبقه‌بندی می‌شوند. پهپاد در سازگاری با الگوریتم جیکوب و در مکان‌یابی مناطق آبی که احتمال زاد و ولد پشه‌ها در آنها وجود دارد، ۱۰۰ درصد دقیق عمل کرد.

شکار پشه‌ها با کمک یک اپلیکیشن تلفن همراه

جیکوب از سال ۲۰۱۰ روی پشه‌ها تحقیق کرده است اما آزمایش الگوریتم‌های هوش مصنوعی روی پهپادها را ۱۰ سال بعد از شروع پژوهش آغاز کرد. پس از آن بود که جیکوب و گروهش، تأثیر بالقوه نقشه‌برداری پیش‌بینی‌کننده را بر کنترل پشه کشف کردند. جیکوب ادامه داد: به جای سم‌پاشی کل مزارع، اکنون می‌توانیم تنها مناطقی را هدف قرار دهیم که پشه‌ها در آنها وجود دارند.

با قابلیت تعیین دقیق زیستگاه، میزان استفاده از حشره‌کش‌های مضر و خطر ایجاد مقاومت در پشه کاهش می‌یابد. اجرای این برنامه در سطح شهرستان یا ایالت می‌تواند به صرفه‌جویی در هزینه‌ها کمک کند زیرا هزینه آن هزاران دلار کمتر است.

نقشه‌برداری جیکوب از طریق کمک مالی “بنیاد جوی مک کان”(Joy McCann Foundation) نشان داد که زیستگاه بیش از ۹۰۰۰ پشه حامل ویروس‌های دنگی و زیکا، در شهرستان‌های هیلزبورو، ماناته و پولک قرار دارد. جیکوب اکنون در حال آموزش دادن نحوه به کارگیری این برنامه به مقامات محلی است و انتظار دارد سیستم کنترل لارو تا تابستان سال ۲۰۲۳ تکمیل شود.

جیکوب در حال ادامه تحقیقات خود با یک برنامه جدید به نام “اسلش اند کلییر”(Slash & Clear) است تا فناوری کنونی خود را برای شناسایی لارو مگس سیاه که عامل “انکوسرکیازیس” (onchocerciasis) است، گسترش ‌دهد. موفقیت این برنامه نشان خواهد داد که آیا این فناوری می‌تواند در سطح جهانی برای کنترل هر نوع ناقل تهاجمی یا خطرناک مورد استفاده قرار بگیرد یا خیر.

این پژوهش، در “American Journal of Entomology” به چاپ رسید.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا