پلاستیک خوار؛ یک کشف مهم در دانشگاه تگزاس (+فیلم)

محققان دانشگاه تگزاس در آستین نوعی آنزیم پلاستیک خوار طراحی کرده اند که می تواند پلاستیک را طی چند ساعت و یا حداکثر چند روز تجزیه کند

موبنا؛ فرحناز زرین‌تیغ – محققان دانشگاه تگزاس در آستین نوعی آنزیم طراحی کرده اند که می تواند پلاستیک را در عرض چند ساعت و یا حداکثر چند روز تجزیه کند. این در حالی است که چنین فرآیندی به صورت طبیعی قرن ها طول می کشد!

از این رو کشف مذکور می تواند با انباشته شدن حجم عظیم پلاستیک در این سیاره مبارزه و به حل یکی از بزرگترین مشکلات زیست محیطی جهان کمک کند.

پلاستیک برای اولین بار در قرن ۱۰ ام توسعه یافت و مصرف آن طی قرن ۲۰ رو به افزایش گذاشت؛ با رشد تولیدات از ۲ میلیون تن در سال ۱۹۵۰ به ۳۴۸ میلیون متریک در سال ۲۰۱۷. با ارزش ۵۲۲.۶ میلیارد دلاری، انتظار می رود که ظرفیت صنعت پلاستیک تا سال ۲۰۴۰ مجددا دو برابر شود.

راهی برای نجات اقیانوس

این موضوع آشکارا منجر به آلودگی پلاستیکی بیشتر خواهد شد، به ویژه در خصوص میزان پلاستیک موجود در اقیانوس که مجموعا نزدیک به ۱۵۰ میلیون تن برآورد شده است.

 

 

این پروژه تمرکز خود را بر روی پلی اتیلن ترفتالات (PET) قرار داده است. PET رایج ترین ماده پلاستیکی مورد استفاده در بطری ها و سایر انواع بسته بندی است. همچنین می توان آن را در الیاف لباس پلی استری نیز یافت.

سالانه بیش از ۷۰ میلیون تن از این ماده در سراسر جهان تولید می‌شود که تقریبا یک پنجم کل پلاستیک جدید در هر سال را به خود اختصاص می دهد‌. این ترکیب در مجموع ۱۲ درصد از کل زباله های جهان را تشکیل می دهد.

آنزیمی که FAST-PETase) PETase عملکردی، فعال، پایدار و مقاوم) نامیده می‌ شود، می‌ تواند پلاستیک زباله مصرف شده را در دمای پایین پلیمریزه و به قطعات کوچکتر تجزیه کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا