از بمب افکن خاص آمریکایی تا مورچه های جاسوس! (+عکس)

شاید مدت ها پس از طراحی و بکارگیری تسلیحات نظامی از وجود آنها باخبر شویم زیرا بسیاری از این پروژه ها فوق محرمانه هستند…

موبنا – هر ساله شاهد عرضه محصولات نظامی مختلف توسط کشورهای صاحب فناوری در این زمینه هستیم. این در شرایطی است که شاید مدت ها پس از طراحی و بکارگیری این تسلیحات از وجود آنها باخبر شویم زیرا بسیاری از پروژه های نظامی فوق محرمانه هستند.

در ادامه فهرستی از قدرتمندترین، انقلابی‌ترین، و آینده‌نگرترین هواپیماها، پهپادها، خودروها و دیگر تجهیزات و تسلیحات نظامی ارائه شده است.

این مطلب در چند بخش ارائه می شود:

بخش اول/جدیدترین فناوری‌های نظامی؛ از تانک نامرئی تا ناوگان ارواح! (+عکس)

بی-۲۱ ریدر

جدیدترین فناوری‌های نظامی 2

بی-۲۱ ریدر یک بمب افکن سنگین است که توسعه آن زیر نظر نیروی هوایی آمریکا و شرکت نورثروپ گرومن دنبال می شود. به عنوان بخشی از برنامه بمب افکن ضربتی دوربرد (ال‌آراس‌بی)، بی-۲۱ قرار است یک بمب افکن راهبردی پیشرفته، بسیار دوربرد، رادارگریز و با قابلیت حمل مهمات سنگین باشد که توانایی استفاده از تسلیحات متعارف و نامتعارف را دارد.

ربات نظامی “سگ بزرگ”

جدیدترین فناوری‌های نظامی 2

“سگ بزرگ” یک ربات نظامی چهارپا با پایداری پویا است که برای نخستین بار در سال ۲۰۰۵ توسط شرکت بوستون داینامیکس معرفی شد. تامین مالی این پروژه بر عهده دارپا یا آژانس پروژه‌های پژوهشی پیشرفتهٔ دفاعی آمریکا بود.

ربات “سگ بزرگ” امکان حمل بار و تجهیزات در مسیرهای سخت و ناهموار را فراهم می کند، بدون این که تهدیدی متوجه جان سربازان باشد. اگرچه پروژه “سگ بزرگ” در سال ۲۰۱۵ و به دلیل سر و صدای زیاد پیشرانه آن برای استفاده در میدان نبرد کنار گذاشته شد، اما زمینه را برای معرفی نمونه های پیشرفته ای مانند ربات چهارپای “اسپات” فراهم کرد.

روبتل

جدیدترین فناوری‌های نظامی 2

روبتل (RoBattle) یک ربات نظامی بدون سرنشین ماژولار و محصول شرکت ارواسپیس اینداستریز است. این ربات نظامی برای انجام وظایفی خاص به جای سربازان پیاده نظام مانند حفاظت از کاروان نظامیان، ماموریت های شناسایی و غیره طراحی شده است. این خودرو بدون سرنشین دارای شش چرخ است، اما امکان جایگزی آنها با نوار فولادی شنی نیز وجود دارد.

روبتل توانایی عبور از مسیرهای ناهموار و برخی موانع مانند دیوارهای کوتاه را دارد. ماژولار بودن روبتل این امکان را فراهم می کند تا به ابزارهای مختلف مانند بازوهای رباتیک، رادارها و تسلیحات مجهز شود که به آن امکان درگیری در میدان نبرد را می دهد. این وسیله نقلیه ۷ تنی توانایی حمل بار تا ۳ تن را دارد و با استفاده از فناوری شبکه ۴جی ارتباط برقرار می کند.

یواچ-۱۹اکسآردبلیو هاور وینگ

جدیدترین فناوری‌های نظامی 2

یواچ-۱۹اکس‌آردبلیو هاور وینگ (UH-19XRW Hoverwing) ترکیبی از ویژگی های قایق پرنده و هاورکرافت را ارائه می کند. این وسیله توانایی حمل بیشینه وزن ۱۲۰۰ پوند (۵۴۴ کیلوگرم) را دارد، بیشینه سرعت آن ۷۵ مایل بر ساعت (۱۲۰ کیلومتر بر ساعت) و برد حرکتی آن ۱۴۰ مایل (۲۲۵۳ کیلومتر) است. نکته جالب توجه درباره یواچ-۱۹اکس‌آردبلیو این است که می تواند در ارتفاع بیش از شش فوتی (۱.۸ متر) شناور شده و بدون مزاحمت از موانع و بسیاری انواع مین های زمینی عبور کند.

لاکهید مارتین اسآر-۷۲   

جدیدترین فناوری‌های نظامی 2

لاکهید مارتین اس‌آر-۷۲ یک طرح مفهومی از هواگردی ابرصوت است که برای انجام ماموریت های اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی در نظر گرفته شده است. این طرح برای نخستین بار توسط شرکت لاکهید مارتین در سال ۲۰۱۳ و به عنوان جانشینی بدون سرنشین برای هواپیمای بازنشسته اس‌آر-۷۱ ارائه شد. پرواز با سرعت ۱۴۵۰۰ مایل بر ساعت (۲۳۳۳۵ کیلومتر بر ساعت) می تواند امکان دسترسی به هر نقطه از سیاره زمین در کمتر از یک ساعت را برای اس‌آر-۷۲ فراهم کند.

سامانه دیافراگم توزیع شده (دیایاس)

جدیدترین فناوری‌های نظامی 2

هواپیمای جنگنده اف-۳۵ یکی از پیشرفته‌ترین جت های جنگنده حال حاضر جهان است که به سامانه دیافراگم توزیع شده مجهز است. این سامانه جریانی زنده از اطلاعات ارسالی از دوربین هایی تعبیه شده در سراسر هواپیما را در اختیار خلبان قرار می دهد. از این طریق خلبان بر هر زاویه ای دید داشته و هیچ نقطه کوری نیز برای وی باقی نمی ماند. این سامانه در ماموریت های شبانه نیز عملکرد دید در شب اختصاصی را ارائه می کند.

مورچه های مجهز به دوربین فِستو

جدیدترین فناوری‌های نظامی 2

مورچه های مجهز به دوربین فِستو جاسوس هایی ریز جثه ‌‌‌‌هستند و تشخیص آنها در دنیای واقعی دشوار است. این جاسوس های کوچک از راه دور قابل کنترل بوده و همچنین به صورت خودمختار نیز می توانند عمل کرده و از فواصل بسیار دور اقدام به ارسال تصاویر زنده و فوری کنند.

فناوری زمینگیر کردن پهپاد

جدیدترین فناوری‌های نظامی 2

هواگردهای بدون سرنشین یا پهپادها از جمله ابزارهای پر استفاده در میدان های نبرد امروز و مبارزه با تروریسم هستند. در شرایطی که آنها ابزارهایی مفید در دست افراد خوب محسوب می شوند، اما امکان استفاده از آنها توسط نیروهای دشمن و افراد شرور نیز وجود دارد. برای مقابله با چنین تهدیدی، فناوری زمینگیر کردن پهپاد (Drone Strike-Downs) یکی از طرح هایی است که می تواند چندین هدف پرنده را شناسایی کرده و به سرعت آنها را غیرفعال کند.

ریپساو

جدیدترین فناوری‌های نظامی 2

ریپساو (RIPSAW) یک سری از وسایل نقلیه رزمی زمینی بدون سرنشین هستند که برای استفاده توسط ارتش آمریکا توسعه یافتند. ریپساو برای انجام ماموریت های مختلف از جمله حفاظت از کاروان نظامیان، دفاع پیرامونی، نظارت، امداد و نجات، گشت مرزی، کنترل جمعیت و خنثی سازی مهمات انفجاری در نظر گرفته است. ماژولار بودن این وسیله نقلیه امکان استفاده از ابزارها و تسلیحات مختلف را فراهم می کند.

وسایل نقلیه همه جا رو فرماندهی آینده ارتش آمریکا 

جدیدترین فناوری‌های نظامی 2

در آینده، وسایل نقلیه رزمی رباتیک می توانند انجام وظایف خطرناکی که در حال حاضر توسط سربازان انجام می شوند را بر عهده بگیرند. فرماندهی آینده ارتش آمریکا (United States Army Futures Command) در سال ۲۰۱۸ و با ماموریت مدرن‌سازی ارتش با توسعه مفاهیم جنگ در آینده، ایجاد نوآوری از طریق پژوهش و توسعه و ساخت نسل بعدی تسلیحات شکل گرفت. توسعه نسل بعدی وسایل نقلیه جنگی همه جا رو یکی از گزینه هایی است که این بخش دنبال می کند.

 منبع: مجله تصویری سلاح

دکمه بازگشت به بالا