پیشتازی همراه اول در توسعه زیرساخت‌ها و سهم بازار ارتباطات ۱۴۰۰

ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور به ۱۶۶.۶۳ درصد رسید که همراه اول با بیش از ۷۴ میلیون سیمکارت فعال، بالاترین سهم در واگذاری سیمکارت به متقاضیان و توسعه شبکه ارتباطات سیار را به خود اختصاص داده است.

موبنا؛ مریم عباسی – جدیدترین گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که مربوط به سه ماهه پایانی سال ۱۴۰۰ است، نشان می‌دهد همراه اول در مقایسه با دو اپراتور ام.تی.ان-ایرانسل و رایتل، بیشترین آمار سیمکارت‌های واگذار شده و فعال را به خود اختصاص داده است. این اپراتور ۷۴ میلیون و ۵۲۵ هزار و ۶۰۹ سیمکارت فعال در کشور دارد که از این تعداد ۲۱ میلیون و ۳۳۰ هزار و ۴۱۱ سیمکارت مربوط به‌خطوط دائمی و ۵۳ میلیون و ۱۹۵ هزار و ۱۹۸ سیمکارت نیز از نوع اعتباری هستند.

البته آمار کلی همراه اول حاکی از واگذاری بیش از ۱۰۵ میلیون سیمکارت است که به نسبت دو اپراتور دوم و سوم، اختلاف قابل‌توجهی را نشان می‌دهد. بد نیست بدانید رتبه دوم نیز به اپراتور دوم یا همان ام.تی.ان-ایرانسل تعلق دارد. این اپراتور ۹۵ میلیون و ۱۵۲ هزار و ۸۹ سیمکارت واگذار کرده که فقط ۶۰ میلیون و ۳۷۰ هزار و ۶۰۰ عدد آن‌‌ها فعال است.

تفاوت قابل‌تأمل میان اپراتور اول و دوم مربوط به آمار سیمکارت‌های دائمی و اعتباری است؛ به‌طوری‌که همراه اول بیش از ۲۲ میلیون سیمکارت دائمی واگذار کرده، اما ام.تی.ان-ایرانسل فقط ۷.۸ میلیون سیمکارت دائمی دارد. همین اختلاف بیش از ۱۴ میلیونی نشان می‌دهد مشترکان تلفن‌همراه در کشور اعتماد بیشتری به برند همراه اول برای خرید سیمکارت دائمی به نسبت به اپراتور دوم دارند.

رایتل نیز اپراتور سومی است که در آمارهای منتشر شده توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به آن اشاره شده است. این اپراتور که از بدو راه‌اندازی از امتیازات ویژه در فناوری‌ نسل چهارم برخوردار بود، اما این روزها به‌سختی حیاتش را ادامه می‌دهد و همه امتیازات و انحصارهایی که داشت، در حالی‌حاضر برای این اپراتور بی‌فایده است.

آمارها درباره رایتل نشان می‌دهد که این اپراتور صرفاً هشت میلیون و ۳۱۷ هزار و ۷۴۶ سیمکارت واگذار کرده حدود نیم میلیون آن سیمکارت دائمی و الباقی از نوع اعتباری است؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت برگ برنده و سهم بازار بیشتر در اختیار اپراتور اول است.

به غیر از آماری که خواندید، گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به تعداد سایت‌های فعال شبکه تلفن‌همراه به تفکیک اپراتور و فناوری نیز تا پایان سه ماهه چهارم سال ۱۴۰۰ اشاره کرده است.

براساس این گزارش باز هم همراه اول در رقابت با دو اپراتور ام.تی.ان-ایرانسل و رایتل با اختلاف قابل‌توجهی پیشتاز است؛ به‌طوری‌که همراه اول در سه حوزه ارتباطات نسل‌های دوم، سوم و چهارم به ترتیب با ۲۹ هزار و ۷۲، ۱۹ هزار ۸۹۳ و در نهایت ۱۷ هزار و ۸۴۸ سایت فعال، بیشترین آمار را در کشور به خود اختصاص داده است. آمار بالا این نکته را نشان می‌دهد که اگر بخواهید از کیفیت تماس بهتر یا اینترنت با سرعت مناسب‌تری بهره‌مند شوید، همراه اول گزینه به‌مراتب‌تر مطلوب‌تری است؛ چراکه در سال‌های اخیر در توسعه زیرساخت‌ها و استفاده از فناوری‌های ارتباطی اقدامات بیشتری انجام داده است.

به‌عنوان مثال در حالی‌که ام‌.تی.ان-ایرانسل و رایتل به ترتیب ۱۵ هزار و ۳۶۷ و یک هزار و ۸۸۲ سایت نسل چهارم را در اختیار مشترکانشان می‌گذارند؛ همراه اول به‌تنهایی نزدیک به ۱۸ هزار سایت نسل چهارم دارد. در واقع مجموع سایت‌های نسل چهارم دو اپراتور ام.تی.ان-ایرانسل و رایتل روی‌هم به آمار همراه اول نمی‌رسد و این یعنی اپراتور اول زیرساخت‌های بهتر و توسعه‌یافته‌تری دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا