صفر تا صد ساخت بازی در اندروید + معرفی منابع آموزش ساخت بازی

به طور کلی مراحل ساخت بازی عبارتند از پیش‌تولید، طراحی شخصیت، ایجاد حرکت، طراحی محیط بازی، کدگذاری و…

خلاقیت یکی از ویژگی‌های خاص و بارزی است که سر منشا بسیاری از ابداعات و اختراعات در طول تاریخ بوده است. در زمینه ساخت بازی نیز استفاده کردن از خلاقیت برای ساخت بازی در اندروید و یا سیستم عامل های دیگر نقش پررنگی در جذب کاربران دارد. این خصوصیت زمانی بیشتر مورد توجه قرار میگیرد که پیشرفت علم در زمینه های مختلف با سرعت بیشتری رو به جلو حرکت کرد و برای پاسخ به نیاز مخاطبان هر روزه بازی سازان در سرتاسر دنیا تلاش میکند با در نظر گرفتن نظرات مخاطبان و به کمک علم و خلاقیت بازی هایی را تولید و روانه بازار کنند که به سرعت مورد توجه مخاطبان قرار گیرد.

امروزه با یک جستجوی ساده در سطح اینترنت میتوانید بازیهایی را پیدا کنید که در دسته بندی های مختلف مانند بازی های نقش آفرینی، بازی های هیجانی و اکشن، بازی های استراتژیک و… برای سیستم عامل های مختلف از جمله سیستم عامل اندروید تولید شده اند و به دلیل اینکه دارای کیفیت بالایی میباشند مورد توجه مخاطبان بسیاری قرار گرفته اند. دلیل این موفقیت را میتوان از یک سو خلاقیت به کار گرفته شده در تولید بازی در نظر گرفت و از سوی دیگر سازندگان بازی ها با ارائه به روزرسانی در تلاش هستند تا هرچه بیشتر بازی ها را به وضعیت ایده آل خود نزدیک کنند.

ساخت بازی

 

باتوجه به مواردی که گفته شد، خلاقیت یکی از فاکتورهایی بود که میتواند پاسخگوی نسبی غول سیری‌ناپذیر علم و صنعت باشد. این ویژگی ذهن انسان، رشد را در همه جنبه‌های زندگی اجتماعی ممکن ساخت. حتی ایجاد سرگرمی‌ها و ساخت بازی ها نیز از این قاعده مستثنی نبوده اند. عرضه بی وقفه گونه‌های متفاوت بازی در بازار و رشد آنها از لحاظ کمی و کیفی شاهدی صادق بر این مدعاست.

پس با توجه به توضیحات، اولین و مهم‌ترین فاکتور جهت ساخت بازی در اندروید و دیگر سیستم عامل ها عنصر خلاقیت است. افراد خلاق داوطلبان بالقوه ساخت بازی‌ها هستند.

عامل مهم دیگری که میتواند به صورت مستقیم در موفقیت یک بازی و مورد توجه مخاطبان قرار گرفتن موثر باشد، بروز بودن یا آپدیت بودن و اطلاع از نیازهای افرادی است که جامعه تحت پوشش بازی‌ها را تشکیل می‌دهند. این فاکتور سبب می‌شود علاوه بر نگهداری افراد تحت پوشش، جذب  مخاطب جدید روند رو به رشدی طی کند و جامعه هدف بزرگ و بزرگ‌تر شده و به دنبال آن تقاضا افزایش یافته و ورود سرمایه بیشتر به واسطه مخاطبان جدید، رشد را سریع‌تر می‌سازد.

طبیعتاً خلاقیت و اطلاع از نیازها و تقاضای بازار برای ساخت بازی های پرطرفدار و پرمخاطب کافی نیست و باید به عوامل دیگری مانند جذب افراد مستعد و رشد و تربیت آنها برای به ‌کارگیری آنها در این حیطه اشاره نمود. در واقع ساخت بازی در اندروید و دیگر سیستم عامل ها را میتوان یک جریان دو طرفه در نظر گرفت که در یک سو شرکت های بازی سازی قرار دارند و در سوی دیگر افراد توانا و با استعدادی قرار دارند که به صورت مسقیتم میتوانند با ساخت بازی های جذاب و متنوع شرکت های بازی سازی را به اوج موفقیت برسانند و راه صدساله را یک شبه طی کنند.

شاید اولین جرقه را برای تولید بازی ایده اولیه می زند ایده پردازی مهم‌ترین و حیاتی‌ترین مرحله برای ساخت یک بازی موفق است. برای ساخت بازی خوب داشتن ایده جذاب یک رکن اساسی است و بازی بدون آن شکل نمی‌گیرد. خوشبختانه هیچ روش ثابتی برای یافتن ایده‌های جدید در ساخت بازی وجود ندارد و هر بازی ساز میتواند با توجه به علایق مخاطبین نسبت به ساخت بازی های جدیدتر اقدام کند و توجه مخاطبین را به بازی جدید جلب نماید. در واقع ایده بازی شما باید برای تعداد زیادی از کاربران جذاب باشد تا بتوانید جامعه هدف را تسخیر کنید و در جهت رشد بازی قدم بردارید.

ایده پردازی برای ساخت بازی

ایده پردازی به دلیل اهمیت بسیار زیادی که دارد و به آن اشاره کردیم میتواند نقطه آغازی بر موفقیت و یا شکست یک بازی باشد، به همین دلیل امروزه روش های متنوع و گوناگونی برای یافتن ایده های پربازده و کم ریسک توسط افراد مختلف طراحی شده است که میتوان با استفاده از این روش ها در زمینه های مختلف از جمله در زمینه یافتن ایده برای ساخت بازی در اندروید و دیگر سیستم عامل ها اقدام نمود. در ادامه چند مورد از این روش ها را معرفی میکنیم.

یکی از روش های پر کاربرد که مورد توجه بازی سازان قرار دارد، استفاده کردن از روش ایده پردازی با بداهه سازی میباشد. در واقع در این روش افراد میتواند به صورت بداهه با مشاهده چند بازی و استخراج ایده اصلی آن بازی ها به یک ایده جدید برای ساخت یک بازی دست پیدا کنند. مزیت این روش در این است که برای یافتن ایده بازی نیازی به شروع کردن از نقطه صفر نیست و میتوانید از نیمه راه کار ایده پردازی را شروع کنید.

 

ساخت بازی

همانطور که میدانید اگر بخواهید در یک زمینه به موفقیت قابل توجهی دست پیدا کنید اولین شرط آن علاقمند بودن به آن زمینه کاری میباشد. با توجه به این موضوع بازی سازی و ساخت بازی برای گوشی و… نیز از این قائده مستثنی نیست و قبل از هرچیز باید به یادگیری علم بازی سازی علاقمند باشید. خوشبختانه فرادرس توانسته است با ارائه جدیدترین آموزش ها در زمینه ساخت بازی به افراد فعال در زمینه ساخت بازی کمک کند که با کمک علم و تجربه ای که توسط مدرسین مجرب بازی سازی در اختیار علاقمندان به بازی سازی قرار میگرد در زمان کوتاهی اصول ساخت بازی را فرابگیرند و نسبت به ساخت بازی اقدام کنند. در صورتی که شما هم علاقمند به استفاده از مجموعه آموزش ساخت بازی (کامپیوتری و موبایل) فرادرس هستید میتوانید روی لینک زیر کلیک کنید و آموزش مورد نیازتان را تهیه کنید.

داستان پردازی برای ساخت بازی

بعد از یافتن ایده کلی بازی به سراغ دومین موردی میرویم که باید در ساخت بازی به آن توجه نماییم. در این مرحله برای اینکه بازی که قصد ساخت آنرا داریم مورد توجه مخاطبین قرار گیرد باید با تعیین فاکتورهای مهم و پایه ای مانند داستان بازی، قوانین بازی و… بازی را آماده ساخت و انتشار کنیم.

همانطور که میدانید بازی سازی امروزه به یک صنعت بزرگ و پیشرفته تبدیل شده است تا جایی که بزرگترین کمپانی های بازی سازی در دنیا تلاش میکنند با کمک نویسندگان متبحر و چیره دست که اغلب آنها جزو چهره های پرطرفدار سینما هستند داستان هایی را برای بازی طراحی و نگارش کنند که بتواند مخاطبین را علاقمند به شروع یک بازی کنند. از سوی دیگر این کمپانی ها با ساخت بازی هایی که اقتباس شده از یک فیلم سینمایی هستند تلاش میکنند با زنده نگهداشتن آتش اشتیاق طرفداران علاوه بر جذب مخاطبین جدید، ثروت و شهرت بیشتری را کسب کنند. با توجه به این موضوع به راحتی میتوان بازی هایی را یافت که در قالب فیلم های سینمایی و یا سریال روانه بازار شده اند. از مشهور ترین این بازی ها میتوان به بازی بتمن و مجموعه فیلم های بتمن، بازی اسپایدرمن و فیلم های سینمایی اسپایدرمن و… اشاره نمود.

در نهایت میتوان گفت داستان یک بازی را میتوان عاملی در نظر گرفت که به بازیکنان کمک میکند تا یک بازی را تا انتها بازی کنند و علاوه بر لذتی که از بازی کردند میبرند از داستان بازی نیز لذت کافی را ببرند. نکته ای که در اینجا لازم است به آن اشاره کنیم این است که هرگز قصد نداریم این ذهنیت را ایجاد کنیم که داستان بازی باید شبیه به یک فیلم سینمایی در سطح جهانی مخاطبین خود را برروی صندلی میخکوب کند، بلکه یک داستان ساده که بتواند مخاطبین را سرگرم کند نیز میتواند گزینه مناسبی برای پیشرفت در مسیر ساخت بازی باشد.

برای نگارش داستان یک بازی مراحل مختلفی را باید طی نمود که در مرحله اول، نویسندگان روی داستان و جزئیات آن کار می‌کنند. زمینه داستانی عبارت است از طرح کلی بازی و جزئیات فنی مربوط به هر صحنه از بازی؛ طراحی بازی درست مانند یک فیلم، نمایش گرافیکی از داستان و مرجعی برای نویسندگان، طراحان و خالقان بازی است.

ساخت بازی

 

طراحی محیط بازی

بعد از پشت سر گذاشتن مرحله نگارش بازی به سراغ طراحی محیط بازی میرویم. در این مرحله باید ذکر نمود که هنگامی که از طراحی محیط بازی صحبت می‌کنید انتخاب‌های پیش رویتان بی نهایت هستند؛ این طراحی می‌تواند دو بعدی بوده یا به سبک کمیک و سه بعدی باشد.

نکته ای که دارای اهمیت بسیاری میباشد این است که برای طراحی محیط بازی باید تلاش کنیم که همیشه عناصر طراحی را سبک نگهداریم و نباید جزئیات پیچیده طراحی بازی، روی اجرا و عملکرد بازی تأثیر بگذارد، در غیر این صورت نتیجه کاملاً متفاوت خواهد بود و به جرات میتوان گفت بازی شما شانس و پتانسیل کسب موفقیت را از دست خواهد داد. در مجموع یک طراحی خوب در ساخت بازی به عواملی همچون داستان بازی، کاراکترها و طرح نهایی بستگی دارد.

طرح کلی شخصیت‌ها که درگام بعدی صورت می‌گیرد ابتدا در رایانه اسکن می‌شوند و سپس جزئیات شخصیت شامل کنترل و به حرکت درآوردن آن آغاز می‌شود. به بهترین شکل طراحی شدن از مهم‌ترین مسائل در طراحی شخصیت‌ها است زیرا شخصیت بازیگر تأثیر زیادی در جذب مخاطب دارد. در طراحی بازی، بعد از ایجاد شخصیت، مرحله پویانمایی سازی آن آغاز می‌شود و شخصیت‌ها به شکل ۳ بعدی در می‌آید. سپس رنگ‌ها طراحی می‌شوند تا شخصیت واقعی به نظر برسد.

مرحله بعدی جان بخشیدن به شخصیت‌هاست که با توجه به سبک بازی و نحوه حرکت مورد نظر از تکنیک‌های مختلفی استفاده می‌شود. یکسان‌سازی و تطبیق شخصیت دیجیتالی با یک شخصیت واقعی مرحله بعدی است. بدین ترتیب حرکات شخصیت بازی بیش‌ازپیش به حرکات یک انسان شباهت پیدا می‌کند.

در این مرحله استفاده کردن از جلوه های گرافیکی جذاب کمک میکند تا محیط بازی هرچه بیشتر به واقعیت و طبیعی بودن نزدیک شود و مخاطبین را تشویق میکند که نسبت به شروع یک بازی اقدام کنند و به نقش آفرینی بپردازند.

در ادامه باید به ساخت گیم پلی بازی بپردازیم؛ در این مرحله ساختاری را طراحی میکنیم که بازی کنندگان بتواند با اجرای فرمان های مختلف کارهای متفاوتی را در محیط بازی انجام دهند. این مرحله را میتوان مرحله ای در نظر گرفت که در ساخت بازی در اندروید و یا سیستم عامل های دیگر نقش کلیدی را برعهده دارد و اگر نتوانید گیم پلی را طراحی کنید که کاربر با آن احساس راحتی کند بازی شما به بازی تبدیل میشود که در موبایل مخاطبین و یا در یک گوشه از کنسول بازی خاک میخورد و به دست فراموشی سپرده میشود…

ساخت بازی

 

سخن آخر

نکته ای که میتواند در طراحی یک بازی موفق نقش مهمی داشته باشد سختی بازی است. درواقع منظور این است که هر کاربر برای گذارندن یک مرحله به چه میزان تلاش و زمان نیاز دارد و با چند بار بازی کردن میتوان یک مرحله را پشت سر گذاشت؟

اگر بازی شما به شکلی طراحی شده باشد که به راحتی بتوان مراحل آن را طی نمود و یا برعکس پشت سرگذاشتن یک مرحله از بازی انرژی زیادی را از کاربران بگیرد باید در انتظار این باشید که کاربران بازی روی خوش به بازی نشان ندهند. در این شرایط بهتر است با توجه به داستان بازی و هدفی که دنبال میکند درجه سختی مناسبی را برای بازی درنظر بگیرید.

در ادامه مراحل ساخت بازی اندروید و دیگر سیستم عامل ها، گام بعدی کدگذاری است که سبب پیوند تمامی اجزای تشکیل‌دهنده بازی می‌شود، ولی خود در بازی دیده نمی‌شود و به صورت مجموعه‌ای از دستورات برنامه‌نویسی است که تمامی جنبه‌های بازی را کنترل می‌کند.

تبلیغات گام بعدی است که نقش مهمی در ایجاد یک جو مثبت برای یک بازی دارند که در مراحل طراحی و ساخت بازی شروع می‌شود. امروزه بازی رایانه‌ای به یک تجارت پر سود برای شرکت‌های تولیدکننده بازی تبدیل شده است که از طریق  بازاریابی این مهم ممکن شده است.

به طور کلی مراحل ساخت یک بازی عبارتند از پیش‌تولید، طراحی شخصیت، ایجاد حرکت، طراحی محیط بازی، کدگذاری و…

امیدوارم این مقاله توانسته باشد به شما کمک کند تا با دنیای بازی سازی آشنا شوید و تا حدودی به چگونگی ساخت یک بازی پی برده باشید. در پایان مایلم برای راهنمایی بیتشر شما مخاطبین محترم در زمینه برنامه نویسی که یکی از مهارت های اساسی برای ساخت بازی میباشد، مجموعه آموزش برنامه نویسی فرادرس را به شما معرفی کنم.

دکمه بازگشت به بالا