آینده توییتر با مالکیت ایلان ماسک چگونه خواهد شد؟

مدیرعامل شرکت خودروسازی تسلا در یکی از بزرگترین داده و ستدهای دنیای فناوری، شبکه اجتماعی توییتر را خریداری کرد و اکنون پرسشی که در دنیا فراگیر شده این است که بر سر این شبکه اجتماعی چه خواهد آمد.

موبنا – چند روز قبل بود که خبر خرید توییتر از سوی ثروتمندترین فرد جهان، به صدر اخبار دنیا رسید. ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت خودروسازی تسلا، شرکت فضایی اسپیس ایکس، استارتاپ‌های نورالینک و بورینگ کمپانی اکنون مالک شبکه اجتماعی محبوب توییتر است. پس از ماه ها مذاکره، سرانجام هیئت مدیره توییتر با واگذاری این شبکه اجتماعی به ایلان ماسک موافقت کردند و وی توانست آن را به مبلغ ۴۴ میلیارد دلار خریداری کند. ماسک برای هر سهم از سهام توییتر ۵۴.۲۰ دلار پول نقد می‌پردازد. پس از خرید این شبکه اجتماعی توسط مدیرعامل تسلا، سوالاتی برای کاربران نظیر اینکه چه کسی قرار است پس از پاراگ آگراوال، مدیرعامل توییتر شود، پیش آمده است. پس از مدت کوتاهی ازینکه آگراوال به مدیرعاملی این شبکه اجتماعی رسید، ماسک ۹.۲ درصد از سهام توییتر را خرید و بزرگترین سهامدار فردی این شبکه اجتماعی شد. آگراوال گفته که از آینده توییتر اطلاعی ندارد اما تا زمان کامل نقل و انتقال آن به ماسک، به کارش ادامه خواهد داد. پیش بینی می‌شود ماسک، مدیرعامل جدیدی برای توییتر انتخاب کند و حتی ممکن است خودش مدیریت این شبکه اجتماعی را برعهده بگیرد. در این گزارش به تغییرات احتمالی شبکه اجتماعی توییتر پس از خریداری آن توسط ایلان ماسک می‌پردازیم:

* توییتر پس از مارک چه تغییراتی خواهد کرد؟

پس از اینکه ایلان ماسک ۹.۲ درصد از سهام توییتر را خرید، نظرسنجی درباره اضافه شدن قابلیت ویرایش توییت‌ها و یا نظراتش درباره آینده این شبکه اجتماعی را منتشر کرده بود.ایلان ماسک گفته که قصد دارد آزادی بیان و ویژگی های جدیدی را در این شبکه اجتماعی افزایش دهد. وی درخصوص افزایش آزادی بیان در توییتر نوشت: «امیدوارم حتی بدترین منتقدان من هم در توییتر بمانند، چون معنای آزادی بیان همین است».

پس از اینکه طرفداران دونالد ترامپ در اعتراض به نتایج انتخابات آمریکا به کنگره حمله کردند، توییتر حساب شخصی ترامپ را به صورت دائمی در این شبکه اجتماعی بست. اما اکنون که ماسک مالکیت این شبکه را برعهده دارد، طرفداران ترامپ امیدوارند که حساب کاربری او دوباره بازیابی شود و حالا سوال اینجاست که درصورت بازیابی حساب ترامپ، آیا او به توییتر بر می گردد؟ ترامپ پیش ازینکه ماسک توییتر را بخرد گفته بود که برای بازگشت به این شبکه اجتماعی برنامه‌ای ندارد و می‌خواهد در شبکه اجتماعی خودش یعنی «Truth Social» بماند. ترامپ این موضوع را با انتشار پستی در شبکه اجتماعی خودش اعلام کرد: «به توییتر نمی‌روم و در TRUTH باقی می‌مانم. امیدوارم ایلان ماسک توییتر را بخرد چرا که آن را بهبود می‌دهد و ماسک آدم خوبی است، اما باز هم در TRUTH می‌مانم».

* کارمندان توییتر چه سرنوشتی خواهند داشت؟

ایلان ماسک پس از خصوصی شدن توییتر به سراغ کارمندان جدیدی خواهد رفت و مزایایی که اکنون برای کارمندان فعلی وجود دارد از بین خواهد رفت. اگر ماسک بخواهد تغییرات ساختاری در توییتر بوجود بیاورد، تعدیل نیرو اجتناب ناپذیر است. ممکن است ماسک بخواهد مدیریت محتوا را آسان‌تر و نظارت‌ها را کاهش دهد که پس از این تصمیم، بخش بزرگی از کارمندان شغل خود را از دست خواهند داد.

* اتخاذ تصمیمی جدید از سوی توییتر برای جلوگیری از خرابکاری مخالفان

پس از خرید توییتر از سوی ایلان ماسک، این شرکت تصمیم گرفته محدودیتی را اعمال کند که در پی اعمال آن، هرگونه تغییر غیرمجاز دشوار می شود. توییتر این محدودیت را برای جلوگیری از خرابکاری‌های احتمالی از سوی کارمندان ناراضی اتخاذ کرده است. توییتر اکنون اجازه هیچ به روز رسانی به جز به روز رسانی‌هایی که برای کسب و کارها حیاتی هستند را نمی‌دهد. تغییر در سطح محصول هم نیازمند کسب مجوز و تاییدیه از معاونان این شرکت دارد. اتخاذ این تصمیم، نشان دهنده این است که توییتر در تبدیل شدن از یک شرکت سهامی عام به شرکتی خصوصی مسیر سختی در راه دارد. بسیاری از کارمندان توییتر از زمانی که ایلان ماسک پیشنهاد خرید آن را داد، مخالفت خودشان را اعلام کرده بودند.

* واکنش ها به خبر خرید توئیتر از سوی ماسک

انتشار خبر خرید توییتر از سوی ایلان ماسک بدون حاشیه و واکنش نبود. از کنگره آمریکا و سناتورها گرفته تا کاربران این شبکه اجتماعی، به این خبر واکنش‌های متفاوتی نشان دادند. جک دورسی، بنیان‌گذار توییتر با انتشار رشته توییتی اعلام کرد که ایلان ماسک تنها شخصی بود که او در اداره این شبکه اجتماعی به آن اعتماد دارد. او در ادامه نوشت: ایده و سرویس تنها چیزهایی هستند که برای من اهمیت دارند. هر کاری خواهم کرد تا از این دو محافظت کنم. دورسی به آینده توییتر با هدایت ماسک امیدوار است و به این موضوع نیز در توییت خودش اشاره کرد: «هدف ایلان در ساخت پلتفرمی که تا حد ممکن قابل اعتماد و دربرگیرنده سلایق مختلف باشد، اتفاق درستی است. این همان هدف پاراگ آگراوال است و به همین خاطر او را برای مدیرعاملی برگزیدم. از هر دوی شما برای خارج کردن شرکت از این وضعیت غیرممکن سپاسگزارم. راه درست همین است…و از صمیم قلب به آن باور دارم».

* محافظه کاران خوشحال از مالکیت ماسک بر توییتر

آنتونی ساباتینی، نماینده محافظه‌ کار ایالت فلوریدا در مجلس آمریکا در واکنش به این خبر با انتشار توییتی نوشت: به ایلان ماسک باید نشان افتخار آزادی رئیس‌جمهوری اهدا شود. مارشا بلکبرن، سناتور جمهوری خواه نیز امید دارد که ایلان ماسک به سانسور صدای کاربرانی که عقاید متفاوتی دارند، پایان دهد. از دیگر محافظه‌کارانی که با خوشحالی به این خبر واکنش نشان داد، گرگ ابوت، فرماندار ایالت تگزاس است که از ایلان ماسک دعوت کرد مقر اصلی توییتر را به این ایالت بیاورد تا این شرکت هم به جمع تسلا، اسپیس ایکس و بورینگ کمپانی ملحق شود.

* نگرانی دموکرات‌ها از تغییر مالکیت توییتر 

در طرف مقابل اما دموکرات‌ها از انتشار این خبر نگران شدند و  ترس خودشان را با انتشار توییت‌هایی نشان دادند. الیزابت وارن، رهبر اکثریت سنا گفت: این معامله برای دموکراسی ما خطرناک است. ثروتمندانی مانند ایلان ماسک با قوانینی متفاوت از بقیه مردم زندگی می‌کنند و قدرت را به نفع خودشان تغییر می‌دهند. آمریکا به قوانین مالیاتی مشخصی در خصوص ثروتمندان نیاز دارد و باید دستورالعمل‌هایی برای مسئولیت‌پذیری شرکت‌های بزرگ فناوری تدوین شود. جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید اظهار نظری مستقیمی درباره این موضوع نکرد اما گفت : رئیس جمهور مدت‌هاست درباره قدرت شبکه‌های اجتماعی از جمله توییتر و بقیه پلتفرم‌ها در نشر اطلاعات نادرست ابراز نگرانی کرده است.

رو کانا، نماینده دموکرات ایالت کالیفرنیا گفت که این معامله دلیل دیگری برای نیاز به تصویب قانون برای محافظت از اطلاعات آنلاین است. به قوانینی نیاز داریم تا به کاربران اجازه دهد کنترلی بیشتری روی اطلاعات خودشان داشته باشند و از بی‌طرفی و شفافیت عملکرد آن‌ها مطمئن شوند. کاربران نیز با انتشار پست‌هایی نسبت به این خبر واکنش نشان دادند. برخی از آنها ابراز نگرانی کردند و گفتند که این حجم از اطلاعاتی که در اختیار ایلان ماسک قرار دارد، می‌تواند تبعاتی را به همراه داشته باشد و مشخص نیست که ثروتمندترین فرد جهان چه کاری انجام خواهد داد. برخی نیز نگران کاهش سخت گیری‌ها و انتشار اخبار جعلی و نادرست در این فضا هستند. برخی از کاربران نیز این خبر را به موضوعی طنز تبدیل کردند.

* ادامه واکنش‌های به مالکیت ایلان ماسک بر توییتر

جف بزوس، مدیرعامل شرکت فضایی بلو اوریجین، با انتشار توییتی در واکنش به خبرنگار نیویورک تایمز که از ارتباطات احتمالی ماسک با چین نوشته بود، این سوال را مطرح کرد که آیا دولت چین حالا نسبت به توییتر کمی نفوذ پیدا می‌کند؟ البته او در ادامه نوشت فکر نمی‌کند اتفاقی برای توییتر بیفتد، اما شرایط تسلا در چین سخت‌تر خواهد شد.

پسریرام کریشنانپ، از بخش فناوری‌های شرکت اندرسن هوروویتز این اتفاق را آغاز عصری جدید در توییتر اعلام کرد و نوشت: برای توییتر هیجان زده‌ام. به ایلان ماسک تبریک می‌گویم و فکر می‌کنم لحظه‌ای شگفت‌انگیز برای شبکه اجتماعی مورد علاقه‌مان رقم خورده است.

در بین واکنش های بسیاری که این چند روز منتشر شدند، گروه‌های حقوق بشری نیز با انتشار بیانیه‌هایی درباره این معامله ابراز نگرانی کردند. دبورا براون، پژوهشگر حقوق دیجیتال و عضو دیده‌بان حقوق بشر گفت: صرف ‌نظر از این که چه کسی مالک توییتر است، این شرکت به لحاظ حقوق بشری وظیفه دارد که به حقوق مردم سراسر دنیا که کاربر این شبکه اجتماعی هستند، احترام بگذارد. تغییر سیاست، قابلیت‌ها و الگوریتم‌های این شبکه اجتماعی، چه کوچک باشد و چه بزرگ، می‌تواند تاثیرات نامناسب و گاها اسف ‌باری در زمینه خشونت‌های آفلاین داشته باشد.

سازمان عفو بین‌الملل نیز درباره تغییر سیاست‌های توییتر در زمینه مقابله با نفرت‌پراکنی و آزادی بیان هشدار داد. مایکل کلاینمن، مدیر واحد فناوری و حقوق بشر این سازمان گفت: آخرین چیزی که می‌خواهیم، توییتری است که عامدانه چشمش را به روی خشونت و نفرت‌پراکنی علیه کاربران، به‌خصوص افرادی مثل زنان ببندد.

اما ایلان ماسک پس از خریداین شبکه اجتماعی با انتشار توییتی اعلام کرد که امیدوار است حتی سرسخت‌ترین منتقدانش نیز به فعالیت در این شبکه اجتماعی ادامه بدهند. باید منتظر بود و دید که با مالکیت ثروتمندترین فرد جهان بر این شبکه اجتماعی که این روزها به محلی برای انتشار عقاید، مواضع و دیدگاه‌های سیاسی و دیپلماسی تبدیل شده، چه پیش خواهد آمد.

آینده توییتر با مالکیت ایلان ماسک چگونه خواهد شد؟

 منبع: فارس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا