همراه اول و ایرانسل با این تعرفه‌ها، به زودی زیانده می‌شوند

افزایش پی در پی قیمت ها یا همان تورم در کشور ما مفهومی آشنا، همیشگی و در عین حال چالش برانگیز بوده است. هر چند بسیاری از ما با انتظار افزایش قیمت خو گرفته ایم اما از جنبه ای دیگر تکرار آن از تحمل پذیری ما کاسته است و به صورت دردی مزمن با آن مدارا می کنیم.

موبنا – حال اگر در این میان بحث افزایش قیمت دیگری پیش بیاید و آن افزایش هرچند منطقی و هرچند به نفع خودمان باشد، اینکه چگونه با آن برخورد می کنیم شاید چندان پیش بینی پذیر نباشد. بنابراین این روزها که صحبت از افزایش تعرفه های موبایل است هم اپراتورها، هم سیاست گذاران حوزه تعرفه و هم نمایندگان مجلس نگران واکنش عمومی نسبت به این قضیه هستند ولی از طرفی هم چاره ای جز افزایش قیمت ها نمی بینند. در این شرایط متاسفانه به نظر نمی رسد که راه حل سومی وجود داشته باشد.

موضوع این گزارش افزایش تعرفه های موبایل از دیدگاه محمد علی فرقانی، رئیس اسبق سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است که در ادامه می خوانید.

اپراتورهای زیان ده در نتیجه ثبات قیمت ها

رئیس اسبق سازمان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره تبعات ثبات قیمت ها برای اپراتورها می گوید: با ادامه روند موجود و ثابت ماندن قیمت ها در آینده نزدیک شاهد زیان دهی اپراتورهای تلفن همراه به ویژه دو اپراتور همراه اول و ایرانسل خواهیم بود.

وی می افزاید: با توجه به شرایط تورمی در کشور تا به اینجا نیز اپراتورها خوب عمل کرده اند و از این به بعد افزایش قیمت ها لاجرم است و باید اتفاق بیفتد.

به گفته فرقانی تداوم ارایه خدمات از سوی اپراتورها مستلزم افزایش قیمت هاست و اگر چنین نشود به مرور شاهد افت کیفیت در صنعت ارتباطی کشور خواهیم بود.

تعیین تعرفه سالانه راه حل درست

فرقانی در مورد موضوع تعرفه گذاری می گوید: بحث تعرفه ها و قیمت گذاری اصولا جزو مباحث پیچیده به شمار می آید. چون عوامل مهمی درگیر آن هستند. از یک سو می باید حقوق مصرف کننده درنظر گرفته شود و از سوی دیگر بحث تامین مالی برای اپراتورها مطرح است. بنابراین انتخاب تعرفه مناسب به منزله حرکت روی یک طناب باریک است.

وی می افزاید: یکی از شرایطی که در بحث تعرفه ها در سال های گذشته لحاظ نشده، همسویی قیمت های تعیین شده با تورم سالانه است. در حال حاضر تعرفه های تعیین شده مربوط به ۶ سال گذشته است و همگی شاهد آن بوده ایم که در این سال ها تا چه اندازه قیمت ها رشد داشته است.

وی همچنین می افزاید: این اتفاق پیش از سال ۹۵ نیز مجددا تکرار شده و تعرفه های تنظیم شده از سوی رگولاتوری به مدت حدود ۱۰ سال برقرار بوده اند. بنابراین حتی اگر قرار است صورت کلی تعرفه ها ۱۰ سال یکبار هم تغییرات کلی داشته باشند، با توجه به شرایط تورمی همیشگی الزام تغییرات سالانه باید در آن درنظر گرفته شود.

کنترل تورم با کنترل تعرفه های ارتباطی

رئیس اسبق سازمان رگولاتوری وضعیت تعیین تعرفه ها را در مقایسه با سایر صنایع متفاوت عنوان می کند و می گوید: دولت در بحث تعرفه گذاری در بخش ICT کنترل کامل دارد و این در حالی است که بر سایر صنایع چنین نظارت و کنترلی حاکم نیست.

وی می افزاید: در نتیجه این کنترل شدید و با توجه به اینکه سیاست همه دولت ها کنترل و کاهش تورم است هر کجا امکان آن را داشته باشد جلوی افزایش قیمت ها را خواهد گرفت.

تامین بودجه دولت از درآمد اپراتورها

فرقانی در مورد نقش اپراتورها در تامین بودجه دولت می گوید: با توجه به اینکه بخشی از درآمد اپراتورها به خزانه دولت ریخته می شود، بنابراین به نظر نمی رسد که دولت بخواهد بخشی از این درآمد را به عنوان سوبسیدی برای کمک به افزایش تعرفه ها درنظر بگیرد.

وی می افزاید: دولت با احتساب درآمد حاصل از اپراتورها بودجه هایش را پیش بینی می کند و با توجه به اینکه تامین بودجه دولت همواره با چالش هایی همراه بوده است، امکان صرفنظر از این درآمد دور از انتظار خواهد بود.

 منبع: ۹۰ فناوری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا