زیردریایی انگلیسی مجهز به ۱۹۲ کلاهک جنگی هسته‌ای! (+عکس)

انگلیس در حالی مدعی مخالفت با تسلییحات هسته ای است و حتی مانع از فعالیت هسته ای صلح آمیز ایران می شود که فقط در یک فقره، ۱۹۲ کلاهک هسته ای روی یک زیردریایی اش دارد.

موبنا – چهار زیر دریایی هسته ای کلاس ونگارد نیروی دریایی پادشاهی در حال حاضر نیروی بازدارنده هسته ای راهبردی بریتانیا را شکل می دهند. هر یک از این زیردریایی ها مجهز به موشک های هسته ای ترایدنت ۲ دی۵ (Trident II D5) هستند. همچنین، آنها بزرگ‌ترین زیردریایی هایی هستند که در بریتانیا ساخته شده و سومین نوع کشتی بزرگ در نیروی دریایی پادشاهی بریتانیا محسوب می شوند.

کلاس ونگارد در سال ۱۹۹۴ به عنوان بخشی از برنامه هسته ای ترایدنت بریتانیا معرفی شد و شامل چهار زیردریایی ونگارد (اس۲۸)، ویکتوریوس (اس۲۹)، ویجیلنت (اس۳۰)، و ونجنس (اس۳۱) می شود.

هر چهار زیردریایی در پایگاه دریایی اچ‌ام کلاید، در غرب گلاسکو، اسکاتلند مستقر هستند. زیردریایی های کلاس ونگارد قرار بود عمر خدمت ۲۵ سال داشته باشند، و با ورود زیردریایی های کلاس دردنات (Dreadnought-class) به خدمت که قرار است در سال ۲۰۲۴ انجام شود، جایگزین خواهند شد.

هر زیردریایی کلاس ونگارد از یک راکتور هسته ای رولزرویس پی‌دبلیوآر۲ با دو توربین جی‌ئی‌سی نیرو می گیرد. این زیردریایی ها دارای یک شفت و یک پیشرانه پمپ-جت و دو ژنراتور توربو دبیلو‌اچ آلن هستند.

بزرگترین زیردریایی ها در نیروی دریایی پادشاهی بریتانیا

با طول نزدیک به ۱۵۰ متر و بیش از ۱۶ هزار متریک تن وزن، کلاس ونگارد بزرگ‌ترین نوع زیردریایی است که تاکنون در بریتانیا ساخته شده است و سومین نوع بزرگ کشتی جنگی در حال خدمت در نیروی دریایی پادشاهی بریتانیا محسوب می شود. به واسطه اندازه این زیردریایی ها، یک تاسیسات تولید ویژه باید برای ساخت و ساز زیردریایی های کلاس ونگارد ساخته می شد.

افزایش اندازه زیردیایی ها برای قرارگیری موشک ترایدنت دی۵ ضروری بود، اما این زیردریایی ها به خدمه کمتر (۱۳۲ نفر) در مقایسه با زیردریایی های پولاریس (۱۴۹ نفر) نیاز دارند. محفظه موشک ۱۶ لوله ای در زیردریایی های جدید ترایدنت بر اساس سامانه ۲۴ لوله مورد استفاده در زیردریایی های ترایدنت کلاس اوهایو نیروی دریایی آمریکا شکل گرفته است.

موشک های هسته ای ترایدنت می توانند به سمت اهدافی در فاصله ۴ هزار مایلی (۶۴۳۷ کیلومتر) شلیک شوند و در بیشینه سرعت خود با سرعت بیش از ۱۳ هزار مایل بر ساعت (۲۰۹۲۱ کیلومتر بر ساعت) حرکت می کنند.

کلاس ونگارد با چندین بهبود و پیشرفت چشمگیر طراحی شده که شامل طراحی جدید سامانه پیشرانه هسته ای و همچنین یک سامانه تسلیحات تاکتیکی جدید یا اهداف دفاع شخصی، پیش و پس از شلیک موشک می شود. در شرایط عادی، این زیردریایی ها با توجه به ماموریت به یک تا سه کلاهک هسته ای مجهز می شوند، اما هر زیردریایی کلاس ونگارد قادر به حمل ۱۹۲ کلاهک جنگی است.

زیردریایی هایی تهاجمی

در شرایطی که زیردریایی های کلاس ونگارد به عنوان یک ابزار بازدارنده هسته ای طراحی شده اند، اما به چهار لوله اژدر ۲۱ اینچی (۵۳۳ میلیمتر) مجهز هستند و می توانند تا ۱۶ اژدر سنگین وزن اسپیرفیش (Spearfish) را حمل کنند.

اژدر اسپیرفیش با سرعت کامل می تواند به سمت هدفی در فاصله ۱۴ مایلی (۲۲ کیلومتر) حرکت کند، در شرایطی که دامنه حرکت آن با سرعت کم به بیش از ۳۰ مایل (۴۸ کیلومتر) افزایش می یابد. اژدرها می توانند ۶۶۰ پوند خرج انفجاری را حمل کنند که امکان مقابله ضد زیردریایی و ضد جنگ سطحی را برای زیردریایی های کلاس ونگارد فراهم می کند.

زیردریایی های کلاس ونگارد به آنچه نیروی دریایی پادشاهی بریتانیا “سونار بی نظیر جهان” می نامد، مجهز هستند که حساسیت آن به اندازه ای است که می تواند کشتی ها را از فاصله ۵۰ مایلی (۸۰ کیلومتر) شناسایی کند.

 منبع: مجله تصویری سلاح

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا