اتفاق عجیب جا به جایی ناف؛ از تشخیص تا درمان خانگی (+عکس)

ناف در آئين هند «نبهی» نامیده و به عنوان دروازه زندگی و روح شناخته می شود.

موبنا؛ رکسانا دانیالی – ناف به عنوان نقطه کانونی بدن انسان در نظر گرفته می شود و جایگاه مرکزی ثابتی دارد. با این حال هرچند عجیب به نظر می رسد اما گاها ممکن است در برخی از افراد دچار جا به جایی و یا انحراف از مرکز شود! علل جابجایی ناف می تواند از تکان خوردن ناگهانی یا بلند کردن کالاهای سنگین تا زمین خوردن و یا حرکات فیزیکی نامناسب متغیر باشد و در بسیاری از افراد مشکلی رایج به شمار می رود.

حتی گاهی اوقات به دلیل خم شدن یا یبوست، ناف ناگهان از موقعیت اصلی خود منحرف و باعث درد حاد در اطراف ناحیه مد نظر می شود. اما به صورت کلی بسیار مهم است که ناف در جای درست خود باشد. هنگامی که ناف از محل خود جا به جا شود، مشکلاتی مانند معده درد، استفراغ، یبوست و حالت تهوع مورد انتظار هستند. انحراف ناف در کودکان شایع تر است و می توان آن را به کمک یک سری درمان های خانگی آسان درمان کرد.

ناف در آئين هند «نبهی» نامیده و به عنوان دروازه زندگی و روح شناخته می شود. از نظر بالینی نیز ناحیه ای برآمده، مسطح یا توخالی روی شکم در محل اتصال بند ناف است که از آنجا تمام مواد غذایی در حالت جنینی توسط جنین دریافت می شود.

در هند به جا به جایی ناف Nabhi Chadna یا Tharan Chadna گفته می شود. در اکثر موارد ناف در جهت بالا یا پایین حرکت می کند و البته حرکات جانبی به صورت نادر رخ می دهند. به عقیده هندوها این جا به جایی مستقیما با خود ناف، اعصاب ناحیه، ماهیچه های معده و حتی پرانا (نیروی حیات) در ارتباط است و هر یک از این موارد را به نحوی تحت تأثیر خود قرار می دهد.

پزشکان توضیح می دهند که به طور معمول این مشکل مربوط به تضعیف عضلات مربوط به روده بزرگ است. گفته می‌ شود که این اختلال علاوه بر کودکان بیشتر در بانوان رخ می‌ دهد و ممکن است منجر به درد غیر قابل تحمل در زمان قاعدگی و همچنین تغییر حجم خونریزی شود. عوارض ناشی از این مشکل خاص معمولا فقط ناحیه شکمی را درگیر می کنند.

گاها دیده می شود که این اختلال به واسطه قرار گیری بدن در زاویه پر فشار حین فعالیت جنسی مکرر نیز اتفاق می افتد. علائم بسته به جهت حرکت متفاوت هستند. برای مثال:

– درد روده و قاعدگی، احساس فشار بر قلب، بی خوابی و سرفه می توانند از علائم کلی جا به جایی ناف باشند.

– کشش به چپ روی اندام های سمت راست بدن و پای راست تاثیر می گذارد. به همین ترتیب کشش به راست نیز اندام های سمت چپ را تحت تاثیر قرار می دهد.

نشانه های مهم و قابل توجه

اما چه زمانی باید نگران اختلال جا به جایی ناف باشیم؟ در صورتی که هر یک از علائم زیر را مشاهده کردید، مراجعه به پزشک توصیه می شود:

– درد شدید در صورت فشار بر معده

– مشکل سوء هاضمه و یبوست

– اسهال

درمان های خانگی فاقد عوارض جانبی

– پودر آمله یا همان انگور فرنگی هندی برای تسکین درد ناشی از جا به جایی ناف و درمان آن

اگر شما هم با این مشکل مواجه هستید، آب لیمو را با یک قاشق پودر آمله (قابل تهیه از عطاری ها) مخلوط کنید و خمیر به دست آمده را دور ناف بمالید. پس از استفاده از خمیر، مدتی دراز بکشید. محققان طب سنتی توصیه می کنند که استفاده از این خمیر دو بار در روز، ناف را به جای خود باز می گرداند.

– ماساژ آرام ناحیه اطراف ناف

در اغلب موارد انحراف، درد شدید در اطراف ناف وجود دارد. در این صورت با ماساژ آرام ناحیه درد تسکین می یابد. البته بهتر است این ماساژ را خود فرد انجام ندهد و آن را به دست متخصص این کار بسپارد. در چنین شرایطی بیمار باید از بلند کردن وسایل سنگین خودداری کند.

– استفاده از روغن خردل

برای بازگرداندن ناف به جای خود، چند قطره روغن خردل را با معده خالی به مدت سه تا چهار روز داخل ناف بریزید. با این کار ظرف مدت کوتاهی تفاوت احساس شده و ناف شروع به بازگشت به جای اولیه خود می کند.

– انجام حرکات یوگا

اجرای برخی از تمرینات یوگا مانند حرکات Halasana و Navasana تاثیر قابل ملاحظه ای بر بازگشت ناف به مرکز بدن دارد.

حرکت Halasana

اتفاق عجیب جا به جایی ناف؛ از تشخیص تا درمان خانگی (+عکس)

حرکت Navasana

اتفاق عجیب جا به جایی ناف؛ از تشخیص تا درمان خانگی (+عکس)

– مصرف رازیانه

مشاهده شده که مصرف خوراکی دانه رازیانه نیز در مورد این اختلال نتیجه بخش است. برای این کار تنها کافیست صبح ها به صورت ناشتا و به مدت ۲ تا ۳ روز دمنوش رازیانه بنوشید تا ناف را به جای خود باز گرداند.

مراقبت های ضروری پس از بهبودی

– هیچ جسمی را با حرکت ناگهانی بلند نکنید.

– اجسام سنگین را با معده خالی بلند نکنید.

– نرم راه بروید و هنگام راه رفتن به یکی از پاها فشار بیشتری وارد نکنید.

– هیچ وسیله سنگینی را بیش از ظرفیت فیزیکی بدن خود جا به جا نکنید.

– برای مدت طولانی معده خالی نمانید و حتما صبحانه مصرف کنید.

– یوگا را به صورت منظم دنبال کنید. توصیه می شود این تمرینات را زیر نظر متخصص فرا بگیرید تا از آسیب های جسمانی جلوگیری شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا