راه‌اندازی هوشمندترین سامانه مدیریت ترافیک در استرالیا(+عکس)

“کوریدور هوشمند” یک طرح آزمایشی سه ساله است که در امتداد خیابان ۲.۵ کیلومتری نیکلسون – یکی از شلوغ‌ترین خیابان های ملبورن – اجرا می شود.

موبنا – شهرهای مدرن در هر ثانیه حجم عظیمی از داده ها را از دوربین ها و حسگرهای متعلق به ده ها سامانه جداگانه تولید می کنند. در چنین دنیای هوشمندی، جالب توجه است که بسیاری از چراغ های راهنمایی همچنان گزینه هایی خنگ هستند.

پروژه ای جدید که در شهر ملبورن، استرالیا آغاز شده است، بهره‌برداری از این حجم عظیم داده ها با کمک هوش مصنوعی یادگیری عمیق و مدل‌سازی پیش بینی کننده، و استفاده از آن برای کاهش زمان سفر، کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و تاثیرگذاری بر رفتارها به روش مختلف را به عنوان بخشی از “هوشمندترین سامانه مدیریت ترافیک جهان” را هدف قرار داده است.

راه اندازی هوشمندترین سامانه مدیریت ترافیک در استرالیا

“کوریدور هوشمند” یک طرح آزمایشی سه ساله است که در امتداد خیابان ۲.۵ کیلومتری نیکلسون – یکی از شلوغ‌ترین خیابان های ملبورن – اجرا می شود. دانشگاه ملبورن در این پروژه با شرکت Kapsch TrafficCom اتریش و دپارتمان حمل و نقل ویکتوریا همکاری کرده است. در این طرح از پلتفرم EcoTrafiX شرکت Kapsch TrafficCom استفاده می شود.

سامانه ای که به تازگی راه اندازی شده است، فیدهای داده زنده و گذشته را از شبکه عظیم و متنوعی از حسگرها، از جمله فیدهای دوبین مداربسته، حسگرهای بلوتوث، سامانه های نظارت بر کیفیت هوا، اطلاعات زنده حمل و نقل عمومی، داده های زنده ترافیک تام‌تام، داده های آب و هوا، داده های تقاطع و غیره دریافت می کند.

تیم پروژه ادعا می کند که این نخستین بار است که چنین طیف گسترده ای از داده های زنده و گذشته در یک پروژه مدیریت ترافیک گرد هم آمده تا در زمان واقعی توسط هوش مصنوعی و الگوریتم های یادگیری عمیق بکار گرفته شود. و آنچه این سامانه ارائه می کند برای اهداف مختلفی استفاده خواهد شد.

نخست و شاید مرتبط‌ترین مورد به افراد، توانایی کنترل چراغ های راهنمایی در هر تقاطع این کریدور برای حصول اطمینان از جریان بهینه حرکت است.

اما این تمام داستان نیست. سامانه راه های مختلفی برای برقراری ارتباط با کاربران جاده ای و حمل و نقل عمومی دارد تا در واکنش به یک حادثه بر جریان ترافیک تاثیرگذار باشد، یا صرفا به عنوان ابزاری برای متعادل کردن بار ترافیک استفاده شود. به عنوان نمونه، اگر بروز یک تصادف مانع از عبور تراموا در یک تقاطع خاص شود، سامانه می تواند ترامواهای بعدی را با ارائه توصیه هایی مدیریت کند.

راه اندازی هوشمندترین سامانه مدیریت ترافیک در استرالیا

همچنین، از منظر ایمنی می توان سامانه جدید را مورد توجه قرار داد. سامانه هوشمند مدیریت ترافیک می تواند بر مناطق عبور عابر پیاده نظارت کند و از طریق ارتباطات زیرساخت به خودرو اطلاعاتی را به رانندگان خودروهای متصل ارائه کند. به عنوان نمونه، رانندگان می توانند پیش از رسیدن به تقاطعی که دید کافی در آن وجود ندارد از شرایط آگاه شوند.

مدیریت تصادف بخش بزرگی از سامانه هوشمند مدیریت ترافیک ملبورن خواهد بود و زمانی که مساله ای عجیب تشخیص داده شود یا بروز مشکلی پیش بینی شود، هشدارهایی توسط سامانه ارائه خواهد شد. اپراتورها در واکنش به موقعیت قادر خواهند بود از فهرستی از اقدامات که به طور اتوماتیک تولید می شود، انتخاب های لازم را داشته باشند یا به طور مستقیم جریان های داده را بررسی کرده و آنچه در حال رخ دادن است را متوجه شوند. همچنین، آنها می توانند حوادث مشابه در گذشته که در آن ناحیه رخ داده اند و اقدامات انجام شده و تاثیرات آنها را بررسی کنند.

اینها از جمله مواردی هستند که سامانه در حال حاضر می تواند انجام دهد. اما طی یک بازه زمانی سه ساله، تیم پروژه انتظار دارد انواع مختلف ایده ها از مواردی مانند این که خودروهای اضطراری با چیزی جز چراغ های راهنمایی سبز مواجه نخواهند شد، تا کنترل هوشمندانه ترافیک در اطراف مناطقی که مدرسه ها قرار دارند، تغییر مسیر ترافیک در واکنش به وضعیت کیفیت هوا، و ارسال اتوماتیک پیامک به خودروهایی که در معابر پارک کرده اند به منظور جابجایی خودرو را آزمایش کنند.

این پروژه به طور طبیعی داده های قبل و بعد را برای اندازه‌گیری و ردیابی میزان اثربخشی جمع آوری خواهد کرد.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا