انواع فاضلاب چیست؟

اجزا تشکیل دهنده فاضلاب و انواع فاضلاب هر اجتماعی تابع نوع سیستم جمع آوری است که ممکن است شامل فاضلاب خانگی، صنعتی، کشاورزی، سیلاب‌ها و جریان نفوذی باشد.

فاضلاب به آبی می گویند که در نتیجه مصرف شدن آلوده شده و دیگر قابل استفاده نیست. در ادامه این مقاله از آب سازه همراه ما باشید.

انواع فاضلاب چیست؟

فاضلاب ها را می توان به انواع زیر تقسیم بندی کرد :

فاضلاب بهداشتی: شامل فاضلاب خانگی، فاضلاب اماکن تجاری و فاضلاب مؤسسات عمومی؛
فاضلاب خانگی: شامل فاضلاب سرویس‌های بهداشتی خانه‌ها، مغازه‌ها، فروشگاه‌ها؛
فاضلاب صنعتی: آب تولید شده از مصرف کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و مجموعه‌های صنعتی؛
فاضلاب کشاورزی: فاضلاب‌های بوجود آمده از فعالیت‌های کشاورزی؛
فاضلاب سطحی یا سیلاب: شامل آب‌های ناشی از ذوب برف و یخ و یا بارندگی

تصفیه فاضلاب چیست؟

فرایند زدودن آلاینده‌ها از پساب، به‌ویژه فاضلاب خانگی است که شامل فرایندهای فیزیکی ، شیمیایی و بیولوژیکی برای زدودن این آلاینده‌ها و تأمین فاضلاب تصفیه شده که برای محیط زیست بی‌خطر است، می‌باشد. معمولاً یکی از محصولات تصفیه فاضلاب، زباله نیمه‌جامد است که لجن فاضلاب نامیده می‌شود که نیازمند تصفیه جداگانه پیش از دفن یا استفاده است.

انواع فاضلاب و منشا آن

اجزا تشکیل دهنده فاضلاب و انواع فاضلاب هر اجتماعی تابع نوع سیستم جمع آوری است که ممکن است که شامل موارد زیر باشد:

فاضلاب خانگی

فاضلابی است که از واحد های مسکونی، تجاری، صنعتی و تاسیسات مشابه تخلیه شده،که به این نوع فاضلاب، فاضلاب بهداشتی است که در نتیجه استفاده انسان از آب برای مصارف بهداشتی تولید می شود.

از آنجا که این فاضلاب در اثر فعالیتهای انسانی تولید می گردد، گاهی به آن فاضلاب انسانی یا خانگی نیز گفته می شود.

سرویس های بهداشتی، استحمام، شستشوی ظروف، شستشوی سطوح و لباسشویی عمده ترین فعالیتهایی هستند که تولید فاضلاب بهداشتی-انسانی می کنند. حجم فاضلاب بهداشتی ارتباط مستقیم با سرانه مصرف آب که نسبت به سطح رفاه و فرهنگ جامعه متفاوت است، دارد. طبق استاندارد های موجود تقریبا ۹۰-۸۰ درصد آب مصرفی به فاضلاب تبدیل می شود.

فاضلاب صنعتی

فاضلابی است که در آن فضولات صنعتی بیشتر است. این نوع از فاضلاب ها متغیرترین نوع فاضلاب است چون هر کارخانه و صنایع با توجه به ماهیت فاضلاب تولیدی خود، دارای شرایط خاص از فاضلاب می‌باشد.

فاضلابهای صنعتی در اثر مصرف آب در فعالیتهای صنعتی و یا از منابع صنعتی و در طول مراحل مختلف تولید و خطرناک ترین نوع فاضلابها را تشکیل می دهند.

فاضلاب های صنعتی بسته به نوع صنعت و میزان آلایندگی روش های متفاوتی جهت تصفیه فاضلاب دارند.

فاضلاب کشاورزی

بیشتر به زهکش زمین های کشاورزی اشاره داشته و معمولا حاوی آفت کش های مختلف ، سموم و کودهای شیمیایی است .

سیلاب ها

جریان های سطحی است که شامل بارش باران و ذوب برف است که این  بطور مجزا یا مشترک با فاضلاب های شهری جمع آوری ، تصفیه و دفع می شود .

جریان نفوذی

آب خارجی است که از طریق درز ها، شکاف ها، شکستگی ها و یا دیواره های متخلخل وارد شبکه فاضلاب می شود.

پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلن دفنی چیست؟

پکیج تصفیه فاضلاب دفنی دستگاهی است که فاضلاب خروجی از ساختمان های اداری ، مسکونی و کارخانجات صنعتی را می گیرد و طی یک فرآیند هوازی و از طریق دمیدن هوا برای باکتری های در حال رشد این پساب را به آبی زلال و بی بو و بی رنگ تبدیل می کند. پکیج های تصفیه فاضلاب دفنی به منظور تصفیه و استفاده مجدد از فاضلاب های بهداشتی- انسانی و پساب های صنعتی جهت جلوگیری از آلودگی های زیست محیطی و حفظ منابع آب، ساخته می شوند. کمیت و کیفیت فاضلاب تولیدی و خروجی از پارامتر های اصلی در طراحی پکیج های تصفیه فاضلاب دفنی به شمار می رود. کاربرد پکیج تصفیه فاضلاب دفنی عمدتا برای تصفیه فاضلاب اجتماعات کوچک شامل مجتمع های مسکونی، هتل ها، بیمارستان ها، کارخانجات، کارگاه ها، صنایع و … می باشد. مطابق استاندارد سازمان حفاظت محیط زیست پساب تصفیه شده بایستی به یکی از سه منبع پذیرنده شامل آب های سطحی و چاه جذبی تخلیه و یا در مصارف کشاورزی و آبیاری فضای سبز استفاده گردد

.امروزه با توجه به محدودیت فضا در اماکن مختلف و بالا بودن قیمت زمین در محیط های شهری و صنعتی استفاده از پکیج های تصفیه فاضلاب دفنی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. واحدهای اصلی پکیج های تصفیه فاضلاب دفنی شامل متعادل ساز و ایستگاه پمپاژ، شبکه آشغالگیر و دانه گیر، هوادهی شامل تجهیزات بلوئر، دیفیوزر و سایر متعلقات، ته نشینی، ضدعفونی پساب، پکیج تزریق کلر، هاضم لجن، تابلو برق و … می باشد.

لیفت استیشن یا ایستگاه پمپاژ فاضلاب چیست؟

لیفت استیشن فاضلاب یا ایستگاه پمپاژ فاضلاب در واقع سیستمی است که برای انتقال فاضلاب و پساب های مختلف (خانگی، تجاری یا صنعتی) از ارتفاع پایین تر به بالاتر با استفاده از مجموعه پمپ ها در یک مخزن ذخیره طراحی شده است. این ایستگاه های پمپاژ اغلب برای انتقال فاضلاب به شبکه انتقال فاضلاب شهری (اگو) و یا تصفیه خانه های فاضلاب استفاده می شود.

در پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلن همه تجهیزات مورد استفاده جهت تصفیه فاضلاب ها و پساب ها درون استوانه پلی اتیلنی قرار داده می شود. این پکیج ها بر اساس نوع نیاز و حجم مورد نظر در کارخانه مونتاژ می شوند و سپس مستقیماً به مکان مورد نظر انتقال داده می شوند. به همین خاطر سرعت اجرا و راه اندازی پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلن آب سازه نسبت به سایر پکیج ها بسیار بالاتر است و پس از نصب، خیلی سریع و ساده قابل استفاده و بهره برداری می باشد، پلی اتیلن از استحکام، انعطاف پذیری، مقاومت بالا و اصطکاک خیلی کمی برخوردار است. همین امر باعث می شود که استفاده از آن برای پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلن مناسب باشد. اصطکاک کم کمک می کند تا با یک مخزن به ضخامت کم‌، میزان انتقال ماده و سیال در سیستم تصفیه پساب بیشتر باشد. پلی اتیلن با چگالی متوسط ​​و بالای خود، نقطه ذوب معمولاً در محدوده ۱۲۰ تا ۱۸۰ درجه سانتیگراد دارد. این دما بر اساس چگالی پلی اتیلن متفاوت است. در پساب ها نهایت حرارتی که وجود دارد، به اندازه نقطه جوش آب یعنی همان حدود ۱۰۰ درجه است. این پلیمر علاوه بر مقاومت مناسبی که در برابر دما دارد، عایق الکتریکی خوبی نیز هست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا