پیاز و ارتباط جالب آن با سلامت پوست

اگر از این محصول بدبوی اشک آور به درستی استفاده کنید، ممکن است حتی به پوست شما کمک کند…

موبنا – وقتی به مواد تشکیل دهنده محصولات مراقبت از پوست فکر می کنید، پیاز و آب پیاز احتمالا نخستین مواردی نیستند که در ذهن شما نقش می بندند.

تردیدی نیست که بیشتر مردم نمی خواهند صورت و بدنشان بوی پیاز بدهد. اما این سبزی در واقع منبع غنی شگفت انگیزی از اسیدها و ترکیبات دوستدار پوست است. اگر از این محصول بدبوی اشک آور به درستی استفاده کنید، ممکن است حتی به نرمی پوست شما کمک کند.

اگر قصد دارید با مواد طبیعی‌تر روح تازه ای در روتین مراقبت از پوست خود بدمید، مد نظر قرار دادن پیاز با توجه به فوایدی که ارائه می کند شاید ارزشش را داشته باشد.

در پیاز چه چیزی وجود دارد؟

پیاز و فواید آن برای پوست انسان

پیاز یکی از اعضای خانواده گیاهان آلیوم (Allium) است. از دیگر اعضای این خانواده گیاهی می توان به سیر، موسیر، تره فرنگی، و پیازچه اشاره کرد.

انواع مختلف قرمز، سفید، و زرد پیاز تقریبا دارای خواص گیاهی مشابهی هستند.

پیاز در بسیاری از کشورها به عنوان یک ماده ضروری برای پخت و پز مورد استفاده می شود. بنابر پژوهشی که در سال ۲۰۱۸ انجام شد، این تا حدی ممکن است به دلیل آن باشد که به نظر می رسد پیاز با میکروب ها و انگل های موجود در دستگاه گوارش انسان مبارزه می کند.

مطالعه ای در سال ۲۰۱۹ نشان داد که پیاز سرشار از آنتی اکسیدان ها، به ویژه در لایه های بیرونی خود است. افراد بسیاری پیاز را به دلیل خواص پری‌بیوتیکی آنها مصرف می کنند که می تواند گوارش را تسهیل کرده و میکروبیوم سالم در روده بزرگ را تقویت کند.

پژوهشی در سال ۲۰۱۵ نیز نشان داد که پیازها دارای ترکیبات گوگردی و همچنین مواد مغذی مانند سلنیم و ویتامین C هستند.

تمام این ویژگی ها دلیلی قوی برای گنجاندن پیاز در رژیم غذایی انسان ایجاد می کنند. همین خواص آن چیزی است که پیاز را برای برخی افراد به عنوان یک ماده مراقبت از پوست جذاب می کند.

در ادامه برخی خواص پیاز و مواردی که طرفداران این ماده غذایی مدعی هستند می تواند برای پوست انجام دهد، ارائه شده اند.

 

خواص پیاز ادعاها برای پوست
آنتی اکسیدان ها می تواند جای زخم را کاهش داده و موجب نرمی پوست شود
مواد شیمیایی گیاهی می تواند موجب نرمی و روشن شدن پوست شود
ضد باکتری می تواند با باکتری هایی که موجب التهاب می شوند مبارزه کند
ضد عفونی کننده به مبارزه با ویروس ها و قارچ ها کمک می کند

 

به رغم تمام این خواص مفید، باید این هشدار مهم را مطرح کرد: اگرچه مطالعات متعدد در زمینه تاثیر مصرف پیاز بر گوارش انجام شده، اما پژوهش ها و مطالعات چندانی که نشان دهند پیاز یک عنصر کلیدی برای پوست انسان است، وجود ندارند.

پیاز ممکن است التهاب و جای زخم را کاهش دهد

پیاز حاوی مقادیر زیاد آنتی اکسیدان ها است. این ترکیبات از طریق دفاع در برابر رادیکال های آزاد به مبارزه با التهاب کمک می کنند.

رادیکال های آزاد ترکیباتی هستند که در بدن گردش می کنند و می توانند موجب آسیب سلولی شده که بروز چین و چروک و دیگر نشانه های زودرس پیری را در پی دارد. آنتی اکسیدان ها به خنثی‌سازی رادیکال های آزاد کمک می کنند، در نتیجه، این مواد مضر نمی توانند آسیبی به بدن وارد کنند.

کوئرستین، یکی از آنتی اکسیدان های شناخته شده در عصاره پیاز است. این ترکیب به مبارزه با التهاب و تقویت روند بهبودی کمک می کند.

این خاصیت موجب محبوبیت عصاره پیاز در درمان های موضعی مورد استفاده برای بهبود جای زخم شده است. مطالعه ای در سال ۲۰۱۷ با حضور سوژه های حیوانی از این نظریه پشتیبانی کرد که کوئرستین ممکن است به بدن در ایجاد پوستی سالم طی روند بهبودی یک زخم کمک کند. با این وجود، به پژوهش های بیشتر با حضور سوژه های انسانی برای تایید این اثر نیاز است.

مطالعه ای دیگر در سال ۲۰۱۸ به مقایسه استفاده موضعی از ژل عصاره پیاز در برابر ژل سیلیکون، یکی دیگر از درمان های محبوب برای جای زخم، پرداخت. پس از استفاده از هر ژل به مدت ۱۲ هفته، پژوهشگران دریافتند که هر دو به یک اندازه در درمان جای زخم پس از جراحی موثر بوده اند.

پیاز ممکن است باکتری های روی سطح پوست انسان را از بین ببرد

بنابر پژوهشی که در سال ۲۰۱۶ انجام شد، عصاره پیاز توانایی خود در غیرفعال کردن بیشتر اشکال باکتری ها را نشان داده است. این خاصیت می تواند برای پوست انسان مفید باشد زیرا باکتری ها می توانند التهاب سطح پوست را افزایش دهند.

همچنین، زمانی که با جوش های آکنه فعال سر و کار دارید، خواص ضد باکتری مفید واقع می شوند.

پیاز ممکن است به درمان آکنه کمک کند

افزون بر خواص ذکر شده در بالا، پیاز حاوی اسید سولفوریک طبیعی است. گوگرد رقیق شده می تواند برای درمان برخی انواع آکنه استفاده شود.

هیچ مطالعه خاصی برای این که اسید پیاز می تواند برای درمان جوش زدن استفاده شود یا خیر وجود ندارد. با این وجود، افراد بسیاری مدعی هستند که برخی شرکت ها از عصاره پیاز در برخی محصولات ضد آکنه خود استفاده می کنند.

پیاز همچنین حاوی ویتامین C است. این ویتامین به واسطه توانایی خود در افزایش سرعت گردش سلولی مشهور است که می تواند به کاهش جوش زدن، کاهش قرمزی، و روشن شدن پوست کمک کند. بار دیگر، مطالعه خاصی برای ارزیابی این که ویتامین C پیاز چگونه می تواند در مبارزه با آکنه موثر باشد، انجام نشده است.

 

برای عفونت های باکتریایی یا قارچی

ذکر این نکته اهمیت دارد که عصاره پیاز جاگزینی برای درمان های پزشکی عفونت های باکتریایی یا قارچی نیست. اگر فکر می کنید به یکی از این عفونت ها مبتلا شده اید، باید برای دریافت مشاوره و درمان به پزشک مراجعه کنید.

 

بهترین روش برای استفاده از پیاز برای بهبود شرایط پوست چیست؟

هنگامی که موضوع استفاده از پیاز روی پوست مطرح می شود، انواع قرمز، زرد و سفید آن به نظر می رسد برای بهبود شرایط پوست موثر هستند. اگر به بیشترین فواید آنتی اکسیدانی علاقه دارید، از لایه های بیرونی پیاز به جای لایه های درونی آن استفاده کنید.

در ادامه چند ایده برای استفاده از پیاز و کمک به بهبود شرایط پوست ارائه شده اند.

پیاز برای درمان لکه های آکنه

برخی افراد مدعی اند که پیاز به درمان لکه های ناشی از آکنه و جای زخم آکنه کمک می کند. شما می توانید درمان خانگی برای بهبود لکه های آکنه را مد نظر قرار دهید و این که آیا در این زمینه موثر است یا خیر را به راحتی بررسی کنید.

یک تکه کوچک پیاز را به آرامی رنده کنید.

با انگشتان تمیز، پیاز رنده شده را روی لکه یا ناحیه جوش خود بمالید.

پس از این کار، دست های خود را با آب و صابون بشویید تا با مشکل باقی ماندن بوی پیاز روی دست خود مواجه نشوید.

ژل عصاره پیاز برای درمان جای زخم

از عصاره پیاز می توانید برای درمان جای زخم استفاده کنید. ترکیب عصاره پیاز با ژل آلوئه ورا می تواند نتایج حاصله را تقویت کند زیرا آلوئه ورا دارای سابقه اثبات شده برای درمان آسیب های پوستی و جای زخم است.

برای تهیه ژل عصاره پیاز مراحل زیر را دنبال کنید:

یک قاشق چایخوری آب پیاز تازه را با یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا خالص ترکیب کنید.

این ژل را روی جای زخم بمالید.

اجازه دهید برای ۱۰ دقیقه باقی بماند، سپس موضع را شستشو داده و از یک مرطوب کننده استفاده کنید.

ماسک پیاز برای مرطوبسازی و روشن شدن پوست

ترکیبات ضد التهاب موجود در پیاز ممکن است به مرطوب‌سازی پوست انسان کمک کند. ترکیب پیاز با مواد دیگر مانند عسل و جو دوسر که از خواص ضد التهاب پوست برخوردار هستند، احتمالا به تقویت نتایج کمک خواهد کرد.

برای تهیه ماسک صورت تسکین دهنده با استفاده از پیاز مراحل زیر را دنبال کنید:

جو دوسر را به آرامی برای ۲۰ دقیقه بپزید، سپس اجازه دهید خنک شود.

در یک دستگاه مخلوط کن، یک پیاز متوسط پوست کنده را تا زمانی که حالت خمیری به خود بگیرد، هم بزنید.

خمیر پیاز را با جو دوسر و یک قاشق غذاخوری عسل ترکیب کنید.

این ماسک پیاز-جو دوسر را روی صورت خود مالیده و پس از ۱۰ دقیقه پوست خود را شستشو دهید.

عوارض جانبی احتمالی استفاده از پیاز روی پوست

عوارض جانبی زیادی درباره استفاده از پیاز روی پوست گزارش نشده است. گروه کار محیط زیست شواهدی دال بر آلرژی یا سمیت ایمنی ناشی از استفاده از عصاره پیاز را گزارش نکرده است.

با این وجود، اگر خوردن پیاز موجب آلرژی در شما می شود، ممکن است نسبت به آثار استفاده موضعی از آن نیز حساس باشید.

پیش از استفاده در مقیاس گسترده، ابتدا روی قسمت کوچکی از پوست خود عصاره پیاز را آزمایش کنید. اگر از محصولات مراقبت از پوست حاوی عصاره پیاز استفاده می کنید نیز همین کار را انجام دهید، زیرا عصاره پیاز به ندرت تنها ماده تشکیل دهنده در این قبیل محصولات است. از این طریق، مشخص می شود آیا پوست شما دچار تحریک و حساسیت می شود یا خیر.

شما می توانید مقدار کمی پیاز یا محصول مراقبت از پوست را روی قسمت داخلی مچ دست خود مالیده و تا ۲۴ ساعت منتظر بمانید و این که آیا قرمزی یا تحریکی در موضع ظاهر می شود را بررسی کنید.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا