ابزاری که اوتیسم را در کودکان یک ساله تشخیص می‌دهد

ابزار غربالگری اولیه اوتیسم را در کودکان نوپا ۱۲ تا ۲۴ ماهه تشخیص می‌دهد.

موبنا – به گزارش هندوستان تایمز، محققان استرالیایی ابزاری توسعه داده‌اند که اوتیسم را در کودکان نوپا ۱۲ تا ۲۴ ماهه تشخیص می‌دهد.

محققان استرالیایی گفته‌اند که ابزار غربالگری آنها با موفقیت اوتیسم را در کودکان نوپا تشخیص می‌دهد و به کمک آن سه سال زودتر از روش های فعلی می‌توان این بیماری را شناسایی کرد.

در یک مطالعه پنج ساله روی بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ کودک، محققان دانشگاه لاتروب استرالیا در ملبورن ابزار غربالگری اولیه‌ای را که برای اوتیسم ساخته بودند آزمایش کردند. آنها دریافتند که ۸۳ درصد از کودکان ۱۲ تا ۲۴ ماهه که با ابزار علامت گذاری شده بودند بعداً به اوتیسم مبتلا شدند.

به گفته محققان، این روش حدود سه الی چهار سال زودتر از آزمایش‌های استاندارد فعلی اوتیسم در کودکان را شناسایی می‌کند و تشخیص زودتر آن می‌تواند به بهبود زندگی این دسته از کودکان کمک کند.

ژوزفین باربارو، محقق ارشد این مطالعه نوشت: «کودکانی که بیماری آنها زود تشخیص داده می‌شود، درک کلامی و شناختی بهتری در سنین مدرسه نشان می‌دهند، احتمال بیشتری برای حضور در مدرسه معمولی دارند و به حمایت مداوم کمتری نسبت به کودکانی که دیرتر تشخیص داده می‌شوند، نیاز دارند».

اوتیسم گونه‌ای اختلال رشدی (از نوع روابط اجتماعی) است که با رفتارهای ارتباطی و کلامی غیرطبیعی مشخص می‌شود. علائم این اختلال تا پیش از سه سالگی بروز می‌کند و علت اصلی آن هنوز ناشناخته است. به کسانی که این اختلال را دارند اوتیستیک یا درخودمانده گفته می‌شود.

این اختلال در پسران شایع‌تر از دختران است.

براساس بررسی‌های صورت گرفته، از هر ۶۰ تا ۷۰ تولد زنده در دنیا، یک نفر مبتلا به اوتیسم است. کارشناسان زندگی ماشینی و عوامل ناشی از آن مانند استرس را در سیر صعودی ابتلا به این بیماری دخیل می‌دانند.

 منبع: فارس 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا