داستان نخ دندان (+عکس)

تاریخ شناسان علاوه بر چوب مسواک، بقایای چوب های کوچک با لبه های تیزی را کشف کرده اند که تصور می شود در گذشته های دور برای تمیز کردن بین دندان ها استفاده داشته اند. در واقع برخی از این چوب های جویدنی در یک سمت لبه های تیز داشتند که آنها را به ابزاری دو طرفه برای سلامت دهان و دندان تبدیل می‌کردند.

موبنا – این خلال ‌دندان‌های اولیه، راه ها برای طراحی و تولید تجهیزات پیشرفته پاکسازی بین دندانی در آینده هموار کردند.

همچنین از نظر تاریخی مشخص شده که از موی اسب به عنوان اولین نوع نخ دندان استفاده شده است. البته موی اسب در مسواک های اولیه نیز در قالب قسمت برس مانند مسواک کاربرد داشته است.

نخ دندان های مدرن برای اولین بار در سال ۱۸۱۵ توسط دندانپزشک اهل نیواورلئان به نام دکتر Levi Spear Parmly معرفی شدند. وی بیماران خود را تشویق می کرد که پس از هر بار ویزیت با نخ ابریشم مومی از دندان های خود مراقبت کنند.

این در حالی است که نخ ابریشم مومی به عنوان نخ خیاطی به راحتی در دسترس علاقه مندان قرار داشت. در سال ۱۸۱۹، دکتر پارملی یک کتاب دندانپزشکی به نام “راهنمای عملی برای مدیریت دندان ها” نوشت که مردم را ترغیب می کرد دو بار در روز مسواک بزنند و هر روز یک بار نخ دندان بکشند.

داستان نخ دندان (+عکس)
تصویری از دکتر پارملی

در سال ۱۸۸۲، نخ ابریشم فاقد موم توسط شرکت Codman and Shortleff (زیر مجموعه شرکت جانسون اند جانسون) به طور انبوه تولید شد تا واضحا به عنوان نخ دندان استفاده شود. در سال ۱۸۹۸، جانسون اند جانسون حق اختراع نخ دندان را به ثبت رساند و شروع به تولید انواع نخ دندان موم دار و بدون موم کرد. این حق اختراع برای همان نخ ابریشمی که توسط پزشکان به منظور بخیه زدن استفاده می شد ثبت شد.

داستان نخ دندان (+عکس)

در اوج جنگ جهانی دوم، قیمت ابریشم به شدت افزایش یافت. با افزایش سرسام آور قیمت ابریشم، صرفه اقتصادی تولید و فروش نخ دندان های ابریشمی به کلی از میان رفت و همین موضوع سبب شد تا ابریشم با نایلون جایگزین شود.

ایده جایگزینی ابریشم از دندانپزشکی به نام دکتر چارلز باس که اغلب از او به عنوان “پدر دندانپزشکی پیشگیرانه” یاد می شود، منشا می گیرد. دکتر باس این لقب را به واسطه اصرارش بر مسواک زدن دو بار در روز و نخ دندان کشیدن یک بار در روز به دست آورد؛ توصیه ای که از دکتر پارملی به جای مانده بود.

داستان نخ دندان (+عکس)

امروزه نخ دندان در اندازه ها و طعم های مختلف تولید شده با مواد متنوع موجود است. همانطور که اشاره شد، نخ دندان از نسخه های ابریشمی قرن نوزدهم تاکنون مسیری طولانی را به سوی تکامل و پیشرفت پیموده است.

در دنیای مدرن امروزی استفاده منظم از نخ دندان به خوبی جا افتاده است و تمام دندانپزشکان در سراسر دنیا آن را توصیه می کنند. استفاده از نخ دندان به منظور جلوگیری از التهاب لثه و تشکیل پلاک بسیار مفید است. انجمن دندانپزشکی آمریکا ادعا می کند که تا ۸۰ درصد پلاک های دندانی را می توان با استفاده از نخ دندان حذف کرد. این محصول حتی ممکن است مزایای خاصی را در افرادی که ارتودنسی دارند، به همراه داشته باشد.

داستان نخ دندان (+عکس)

گفتنی است که دیده شده حتی ماکاک (نام یک سرده از زیر خانواده دم‌ درازیان) های وحشی در طبیعت و اسارت نیز به کمک مو و پر نخ دندان می کشند!

هرچند نحو استفاده از نخ دندان موردی نیست که نیاز به توضیح داده باشد اما مطالعه ادامه مطلب شاید برایتان مفید باشد.

متخصصان دندانپزشکی توصیه می کنند که فرد یک بار در روز قبل یا بعد از مسواک زدن از نخ دندان استفاده کند تا به مناطقی که مسواک نمی تواند برسد، دسترسی یابد. نخ دندان معمولا در محفظه های پلاستیکی که حاوی ۱۰ تا ۱۰۰ متر نخ هستند عرضه می شود.

پس از بیرون کشیدن تقریبا ۴۰ سانتی متر نخ، باید آن را به سمت تیغه تعبیه شده داخل بسته بندی هدایت کنید. سپس قطعه نخ بریده شده را با استفاده از هر دو دست بین انگشتان خود نگه دارید به صورتی که حدود ۱ تا ۲ سانتی متر از آن در معرض دندان ها قرار بگیرد. نخ را بین هر جفت دندان هدایت و آن را به آرامی در کنار دندان به شکل C خم کنید تا به زیر خط لثه هدایت شود. این عمل ذرات غذای گیر کرده بین دندان ها و پلاک های دندانی را که به سطوح زیر خط لثه می چسبند، از بین می برد.

داستان نخ دندان (+عکس)

عواملی که باید هنگام انتخاب نخ دندان مناسب در نظر گرفته شوند، ممکن است بر اساس موارد زیر متغیر باشند:

– سفتی ناحیه تماس: تعیین کننده ضخامت نخ دندان مورد استفاده است

– بافت لثه

– اولویت و مهارت فرد در استفاده از نخ دندان: برای تعیین آن که آیا به دستگاه مکمل نیاز است یا خیر. مانند نخ دندان های کمانی که از یک دسته پلاستیکی و نخ تشکیل شده اند و برای بسیاری از افراد استفاده از این محصولات آسان تر است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا