رونمایی از بُز رباتیک کاوازاکی با قابلیت حمل افراد (+فیلم)

شرکت کاوازاکی(Kawasaki) که بیشتر به موتورسیکلت‌هایش شهرت دارد، از یک ربات چهارپا رونمایی کرد.

موبنا به گزارش اینسایدر، این ربات که بِکس(Bex) نام دارد طی برنامه “کالیدو” (Kaleido) این شرکت که از سال ۲۰۱۵ در حال توسعه ربات‌های انسان‌نما در ژاپن است،  ساخته شده است.

فیلم‌های منتشر شده از این ربات نشان می‌دهد که این ربات بز مانند می‌تواند پاهایش را مانند سگ‌های رباتیک شرکت بوستون داینامیکس به حرکت در آورد. بِکس می‌تواند ارتفاع خود را کاهش دهد و با چرخ جابه‌جا شود. به گفته‌ی “ماسایوکی سوبه”(Masayuki Soube) این حرکت راه حلی کوتاه مدت برای مقابله با مشکلات تعادلی است که ربات‌ها با آن مواجه می‌شوند.

در این رونمایی فردی بر روی ربات بکس سوار شد و از آن به عنوان وسیله نقلیه استفاده کرد. کاربران می‌توانند ربات را با استفاده از فرمان کنترل کنند. اگرچه این شرکت جزئیاتی در مورد سرعت ربات منتشر نکرده اما با توجه به این فیلم به نظر می‌رسد که بکس سرعت آهسته‌ای دارد.

 

 

“کالیدو” در وبسایت خود نوشته است که بکس قادر به حمل حدود ۱۰۰ کیلوگرم وزن از جمله انسان‌ها است. سوبه می‌گوید که این محصول هنوز در حال توسعه است اما پیش‌بینی می‌شود که بتوان از آن برای حمل بار در انبارها و کارخانه‌ها استفاده کرد. این ربات دارای بدنه‌ی بالایی ماژولار(modular) است بدان معنا که در صورت نیاز می‌توان سازه بز مانند آن را جدا کرد.

این شرکت رباتی انسان‌نما نیز در توکیو به نمایش گذاشته است. سوبه می‌گوید که آن‌ها این ربات را برای کار در کارخانه، امدادرسانی و مراقبت از سالمندان ساخته‌اند. این ربات دو پدال می‌رقصد و برای حضار دست تکان می‌دهد.

به گفته‌ی سوبه، ربات‌های سنتی در گذشته به دست برنامه‌نویسان اداره می‌شدند اما ربات‌های انسان‌نما می‌توانند به صورت شهودی با استفاده از  “ضبط حرکت”(motion capture) آموزش ببینند. ضبط حرکت اصطلاحی است که برای توصیف جنبش یا حرکت افراد و اشیاء در صحنه سه‌بعدی به‌کار می‌رود. از این فناوری در حوزه سرگرمی، ارتش(برای شبیه‌سازی میدان نبرد)، ورزش و برنامه‌های کاربردی پزشکی استفاده می‌شود.

استفاده کاربردی از ربات‌ها از زمان همه‌گیری کووید-۱۹ و هنگامی که شرکت‌ها دچار کمبود نیرو شدند مورد توجه قرار گرفت. سال گذشته شرکت‌های آمریکایی با سفارش ۲۹ هزار ربات رکوردشکنی کردند.

 

 

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا