نمایشگرهای دید سه بعدی بدون نیاز به عینک از راه رسید

محققان دانشگاه سوچو در تایوان نمونه اولیه نمایشگر سه بعدی بدون نیازی به عینکی را ساخته اند که از مجموعه‌ای از لنزهای نانوساختار برای تولید تصاویر واقعی‌تر استفاده می‌کند.

موبنا – به گزارش نیواطلس، نمایشگر جدید سه بعدی که تماشای تصاویر آن بدون استفاده از عینک‌های خاص ممکن است مزیت دیگری هم دارد و ان این است که تصاویر آن می‌توانند در دورتری دیده شوند.

نیاز به استفاده از عینک‌های ویژه برای مشاهده تصاویر و فیلم‌های سه بعدی نه تنها برای بسیاری از افراد خسته کننده است، بلکه کاربردهای بالقوه نمایشگرهای سه بعدی و هولوگرام‌ها را محدود می‌کند. نمایشگرهای بدون عینک مدت‌هاست که در حال توسعه هستند و حتی به صورت تجاری به شکل تلویزیون، تلفن، لپ‌تاپ و غیره عرضه شده‌اند. اما متأسفانه آنها مشکلات فنی خاصی دارند که از جمله آنها می‌توان به زاویه دید اندک یا فواصل دید کوتاه اشاره کرد.

صفحه نمایش سه بعدی جدید میدان متراکمی از پرتوهای نور را ایجاد می‌کند که یک جلوه سه بعدی به وجود آورده و از طریق آن چندین نفر از زوایای مختلف بدون نیاز به عینک می‌توانند تصاویر را به شکل سه بعدی ببینند.

کلید طراحی این محصول یک لنز تخت جدید بود که با ساختارهای نانومقیاس طرح‌ریزی شده بود و نور را به روش‌های خاصی منعکس می‌کند. ترکیب چند تا از این لنزها که به روش‌های مختلف طرح‌ریزی شده‌اند، می‌تواند نماهای متعددی را در یک میدان نوری ایجاد کند، بنابراین افرادی که از زوایای مختلف تصاویر را تماشا می‌کنند، چیزهای کمی متفاوت مشاهده می‌کنند. همین طراحی کمک می‌کند تا جلوه‌های بصری سه بعدی از دورتر هم دیده شود.

ون کیائو، محقق ارشد این پروژه گفت: اکثر نمایشگرهای سه بعدی دارای محدوده دید محدودی هستند که باعث می‌شود با دورتر شدن ناظر از دستگاه، عمق تصویر مجازی سه بعدی کاهش یابد. لنز مسطح نانوساختار جدید فقط ۱۰۰ میکرون ضخامت دارد و عمق تمرکز بسیار زیادی دارد که امکان مشاهده صحنه سه بعدی مجازی با کیفیت بالا را از دورتر فراهم می‌کند.

نمونه اولیه این محصول از یک صفحه نمایش ۴ اینچی (۱۰ سانتی متری) با وضوح ۵۶۸ در ۳۲۰ پیکسل برای هر چشم استفاده می‌کند. این دستگاه می‌تواند تصاویر سه‌بعدی تولید کند که می‌توان آن‌ها را از فاصله ۹.۴ تا ۳۵.۴ اینچی (۲۴ تا ۹۰ سانتی‌متر) مشاهده کرد.

 منبع: فارس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا