حمل موشک بزرگ ناسا با یک وسیله نقلیه غول‌پیکر

ناسا موشک غول پیکر SLS و فضاپیمای “اوریون” را به یک وسیله نقلیه بزرگ به سمت سکوی پرتاب خواهد برد تا برای نخستین بار، تمام سیستم‌های آن را با هم بررسی کند.

موبنا به گزارش اسپیس، ناسا برای رفتن به ماه آماده می‌شود. مقامات ناسا اعلام کردند که اجرای ماموریت “آرتمیس ۱” همین پنجشنبه(۱۷ مارس) رسما کلید می‌خورد.

ظرف این چند روز، وسیله نقلیه غول پیکری به نام “Crawler-Transporter ۲” یا “CT-۲” ساخته ناسا، موشک “سیستم پرتاب فضایی”(SLS) و فضاپیمای “اوریون”(Orion) را در یک سفر ۶.۴ کیلومتری به سوی سکوی ۳۹B در مرکز فضایی “کندی” ناسا در فلوریدا حمل خواهد کرد.

بر اساس اعلام ناسا، وسیله نقلیه عظیم حمل و نقلی خزنده “CT-۲” روز جمعه ۱۱ مارس، به آرامی حرکت خود را به سمت ساختمان مونتاژ مرکز فضایی “کندی” ناسا آغاز کرد که این سفر ۱۱ ساعت طول خواهد کشید.

این ماشین خزنده، یکی از بزرگ‌ترین ماشین‌هایی است که جهان تاکنون به خود دیده است و ابرموشک SLS و فضاپیمای “اوریون” را که قرار است تابستان امسال پرتاب شوند، به سمت سکوی پرتاب می‌برد.

همه این کارها به منظور آماده‌سازی ماموریت “آرتمیس ۱” انجام می‌شود که طی آن یک فضاپیمای بدون سرنشین اوریون توسط موشک SLS برای سفر به مدار ماه پرتاب می‌شود. این پرتاب که برای تابستان امسال برنامه‌ریزی شده است، “پروژه آرتمیس” ناسا را ​​آغاز می‌کند و سپس فضانوردان را طی ماموریت “آرتمیس ۲” به مدار ماه خواهد فرستاد و در مرحله بعد، با ماموریت “آرتمیس ۳”، فضانوردان را روی ماه فرود خواهد آورد.

قرار دادن موشک SLS و فضاپیمای “اوریون” روی سکوی پرتاب، گامی حیاتی به سوی پرتاب ماموریت بدون سرنشین “آرتمیس ۱” است. همانطور که از نام این ماموریت پیداست، “آرتمیس ۱” اولین ماموریت در برنامه “آرتمیس” ناسا است که هدف آن فرود انسان روی ماه برای اولین بار از زمان ماموریت‌های “آپولو” است.

“چارلی بلک‌ول تامپسون” مدیر پرتاب “آرتمیس” ناسا در یک کنفرانس خبری گفت: ما در وضعیت بسیار خوبی هستیم و آماده هستیم تا این فرآیند را ادامه دهیم. این شگفت انگیز است.

ماشین “CT-۲” یکی از دو وسیله نقلیه حمل و نقل خزنده عظیم ناسا است که برای حمل موشک‌ها و فضاپیماها ساخته شده است.

ناسا می‌گوید “CT-۲” تقریباً به اندازه یک زمین بیسبال است و ۲.۹ میلیون کیلوگرم وزن دارد. این ماشین فوق سنگین، در هنگام بارگیری کامل با حداکثر سرعت یک مایل در ساعت(۱.۶ کیلومتر در ساعت) و در حالت عدم بارگیری با سرعت دو مایل در ساعت حرکت می‌کند.

“تام ویت‌میر” مدیر توسعه سیستم‌های اکتشافی در مقر ناسا در واشنگتن در جریان یک کنفرانس خبری گفت: اگر شما آن را از نزدیک ببینید، این فوق العاده‌ترین چیزی خواهد بود که تا به حال دیده‌اید. این ماشین خزنده نه تنها موشک غول پیکر ما، بلکه یک فضاپیما را نیز به سکوی پرتاب منتقل می‌کند. این یک شاهکار باورنکردنی است.

گفتنی است که “CT-۲” تازه ساخته نشده است، بلکه ناسا اخیراً آن را که بیش از ۵۰ سال از عمر آن می‌گذرد، برای آماده‌سازی ماموریت‌های “آرتمیس” ارتقا داده است. ناسا اعلام کرده که غلتک‌ها و یاتاقان‌های آن را تعویض کرده است و با تجهیزات ارتقا یافته‌ای که به آن اضافه کرده، ظرفیت حمل بار بیشتری را برای آن امکان‌پذیر کرده است.

این ارتقاها همچنین شامل اضافه شدن دو ژنراتور AC جدید ۱۵۰۰ کیلوواتی، ترمزها، اصلاحات سیستم کنترل و رنگ‌آمیزی جدید بوده است.

حمل موشک بزرگ ناسا با یک وسیله نقلیه غول‌پیکر

“بلک‌ول” می‌گوید: در حالی که هوای نامساعدی برای چهارشنبه(۱۶ مارس) پیش‌بینی شده است، آب و هوا برای این حرکت در روز پنجشنبه خوب به نظر می‌رسد.

انتظار می‌رود پرتاب ماموریت “آرتمیس ۱” تا ماه مه طول بکشد. بنابراین با وجود سرعت حلزونی “CT-۲” که البته برای احتیاط در حمل ایمن این محموله ۲ میلیارد دلاری لازم است و با توجه به بقیه اقدامات و بررسی‌های لازم و انجام آزمایش‌های قبل از پرتاب، طولانی شدن زمان پرتاب دور از انتظار نخواهد بود.

پس از رسیدن محموله به سکوی پرتاب، تیم عملیات برای انجام آخرین آزمایش‌های پیش از پرتاب روی موشک و فضاپیما کار خواهد کرد. در طول این آزمایش، اعضای تیم عملیات، سوخت‌گیری موشک بزرگ SLS را در یک فرآیند تقریباً هشت ساعته انجام می‌دهند و یک شمارش معکوس تمرینی برای پرتاب انجام می‌دهند.

پس از این تمرین، تیم ماموریت انتظار دارد که در صورتی که همه چیز طبق برنامه پیش برود، حدود هشت تا ۹ روز آزمایش و کار انجام شود تا بتوانند موشک و فضاپیما را به ساختمان مونتاژ بازگردانند.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، ماموریت “آرتمیس ۳” انسان‌ها را پس از ماموریت‌های “آپولو” بار دیگر در حدود سال ۲۰۲۵ و پس از بیش از نیم قرن به سطح ماه خواهد رساند و اولین باری خواهد بود که انسان از سال ۱۹۷۲(تاریخ فرود نهایی آپولو بر ماه) قدم بر سطح ماه می‌گذارد.

ماشین غول پیکر “CT-۲” را نیز می‌توان به عنوان استعاره‌ای از چرخ دنده‌های به آرامی در حال حرکت اما قابل اعتماد صنعت فضایی ایالات متحده دانست که اخیراً با برنامه‌های خود برای رفتن به ماه و فراتر از آن جان تازه‌ای گرفته است.

ماموریت “آرتمیس ۱” شاهد پرتاب موشک SLS و فضاپیمای “اوریون” در یک سفر تقریباً ۲۶ روزه به فاصله ۴۵۰ هزار کیلومتری از زمین که هزاران کیلومتر بیشتر از فاصله تا ماه است و سپس بازگشت دوباره به سیاره زمین خواهد بود. این ماموریت بدون سرنشین، موشک SLS و فضاپیمای “اوریون” را آزمایش خواهد کرد تا اطمینان حاصل شود که آنها قادر به حمل انسان به فضا و بازگشت به شکلی ایمن در آینده هستند.

ناسا در صورت موفقیت “آرتمیس ۱”، روی “آرتمیس ۲” کار خواهد کرد که برای انجام در سال ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی شده است و فضانوردان را به سفری به دور ماه خواهد فرستاد و آنها را به زمین باز خواهد گرداند. همه این ماموریت‌ها به “آرتمیس ۳” منتهی می‌شوند که برای سال ۲۰۲۵ تعیین شده است و برای اولین بار از زمان آخرین فرود “آپولو” در ماه در سال ۱۹۷۲، فضانوردان را روی ماه فرود خواهد آورد.

 منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا