طرح صیانت از نظر اقتصادی قابل اجرا نیست

یک کارشناس اقتصادی معتقد است طرح صیانت از حقوق کاربران به لحاظ اقتصادی به هیچ عنوان امکان اجرا ندارد و طرحی است که مبانی اقتصادی در آن نادیده گرفته شده است.

موبنا – بهمن فلاح، کارشناس بازارهای مالی و پژوهشگر اقتصادی در کلاب‎ هاوس خبرانلاین با عنوان اینکه طرح صیانت چه بلایی بر سر اقتصاد می‌آورد؟ گفت: من به هیچ عنوان به مبانی فکری طراحان طرح صیانت کاری ندارم اما بررسی‌های اقتصادی ما نشان می‌دهد که این طرح فاقد امکان اجرایی است چون بار مالی اجرای آن برای اقتصاد ایران بسیار سنگین است .
وی در توضیح این مطلب تاکید کرد: من فکر می‌کنم طراحان این طرح به هیچ عنوان مساله اقتصاد را مد نظر قرار نداده‌اند و منتقدان طرح نیز بیش از حد، این افراد را جدی می‌گیرند چون این طرح اصلا اجرایی نیست .

فلاح با بیان اینکه طرح صیانت را بیش از سه بار خوانده است، گفت: اگر قرار باشد دیتا در ایران به شیوه پیش‌بینی شده در این طرح مورد ممیزی قرار گیرد، درآمد اپراتورها از میان می‌رود و این مساله اصلا قابل اغماض نیست .
وی هزینه اجرای این طرح را حداقل در هر ماه پنج هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: اپراتور اول ایران ماهانه هفتصد میلیارد تومان حقوق پرداخت می‌کند و هر ماه هزینه نگهداری در این اپراتور نزدیک به دویست میلیارد تومان است.
فلاح با تاکید بر اینکه سال آینده میزان حقوق به بالاتر از هزار میلیارد تومان تنها در یک اپراتور خواهد رسید، ادامه داد: با احتساب تمامی اپرتورها در سال نزدیک به پنج هزار میلیارد تومان حقوق و هزینه نگهداری پرداخت می‌شود و اتفاقا این اپراتورها بیش از صد هزار نفر نیروی انسانی دارند .
او گفت: این اپراتورها نیز متعلق به بخش خصوصی نیستند، بلکه به بخش خصولتی که وابسته به همفکران همین طراحان هستند تعلق دارند و باید دید با توجه به هزینه عجیب اجرای این طرح ، واقعا امکان فعالیت اقتصادی و اداره همین صد هزار نفر کارمند وجود خواهد داشت ؟

صنعت آی تی در بحران
این کارشناس بازارهای مالی و پژوهشگر اقتصادی گفت: شخصا مساله اقتصادی ناشی از اجرای طرح را به اطلاع آقای قالیباف از طریق آقای قربانزاده ( رییس کنونی سازمان خصوصی سازی) رساندم و به هر حال در شرایط فعلی دولت با کسری بودجه اشکاری روبروست و همین حالا نیز با فروش اوراق نمی‌تواند این هزینه را تامین کند ، در نتیجه چطور ممکن است هزینه ۶۰ هزار میلیارد تومانی اجرای این طرح برای یک سال را ، ان هم  به پول امروز بتواند تقبل کند .
وی با اشاره به استخدام‌های بی ضابطه در اپرتورها گفت: از این موضوع که بگذریم، می بینیم همن حالا نیز صنعت آی‌تی در ایران زمین خورده و اپراتورها برای پرداخت حقوق و عیدی خودشان با مشکل روبرو بودند، حال می‌شود چنین هزینه گزافی را به کشور تحمیل کرد و این هزینه از کجا قرار است تامین شود؟
او تاکید کرد: من اصلا به بعد ایدئولوژیک قضیه کار ندارم اما اگر شما فردا فلان شبکه اجتماعی که بخش مهمی از مصرف دیتا بر آن استوار است را فیلتر کردید، مطمئن باشید که درامد اپرتور کاهش خواهد یافت و این یک اتفاق مسلم و بدیهی است.
فلاح اضافه کرد: معتقدم که تاریخ مصرف این طرح‌ها با توجه به مشکلات عمده اقتصادی گذشته است و بی تردید این هزینه از جیب اپرتورها باید تامین شود .
وی گفت: ماجرای این طرح که ماهیتی رگولاتوری دارد، به اختلاف نظر اقای جهرمی با اپراتورها باز می گردد و این ها تلاش کردند طرحی تدوین کنند که اگر وزیری غیر همسو روی کار امد دیگر دچار مشکل نشوند .
فلاح گفت: اهل فن می‌دانند که ما در حوزه «ویس» یعنی صدا درآمد نداریم و بخش مهمی از درآمد اپرتورها به حوزه دیتا مرتبط است از این رو اگر بخواهیم دیتا را مدیریت کنیم و ممیزی بر ان به این شیوه اعمال کنیم باید بپذیریم که سالانه ۶۰ هزار میلیارد تومان هزینه پرداخت کنیم . حال گردانندگان این ماجرا و موافقان باید روشن کنند که محل تامین این هزینه چیست تا بتوانیم بر سر سایر مسائل صحبت کنیم .
برای فیلتر، قانونی نیاز نیست
احمد کارامد ، از طراحان و موافقان طرح صیانت نیز در نشست خبرآنلاین در کلاب‌هاوس با تاکید بر اینکه سخنان مخالفان مستند نیست و در راستای ترساندن مردم اعلام می‌شود، تاکید کرد: این روزهای روسیه و ایران را ببینید. امروز خبری آمد که واتس‌اپ برخی مسولان پاک شد. واتس‌اپی که در آن اطلاعات نظام را جابه‌جا می‌کردند. از این رو بهتر است دوستان با توجه به منافع ملی همه مردم صحبت کنند.
وی در پاسخ به این اعتراض که مسئولان نظام طبیعی است که نباید با استفاده از واتس‌آپ اسناد نظام را منتقل کنند، عقب‌نشینی کرد و گفت: منظور من کنایه به مسئولان بود.
وی سپس توضیح داد: در شرایطی هستیم که دوستان مردم را می‌ترسانند که می‌خواهند اینترنت را قطع کنند. عاقلان می‌دانند این طرح ربطی به قطعی اینترنت ندارد. می‌گویند قرار است اینستاگرام را فیلتر کنند در حالی که جمهوری اسلامی برای بستن پلتفورم نیازی به طرح صیانت ندارد.
فلاح اضافه کرد: اگر جمهوری اسلامی بخواهد مردم در پلتفرمی نباشند، نیازی به تصویب قانون ندارد و می‌تواند همان اقدامی که برای پلتفرم سیگنال انجام داد را اینجا نیز انجام دهد. دیدید که یک شبه چگونه سیگنال را تعطیل کرد.
کارآمد گفت: همین حالا مگر در ترافیک اینترنت اتفاقاتی نمی‌افتد؟ مگر کلاب هاوس به راحتی فیلتر شد و به هیچکس هم جواب ندادند. پس جمهوری اسلامی نیاز به قانون برای بستن پلتفرم‌ها ندارد.

اعتراض به حضور مسئولان در توییتر
کارشناس بازارهای مالی و پژوهشگر اقتصادی در توضیح این مطلب افزود: در عین حال همه مخالفین می‌گویند ما مخالف قانونگذاری در این راستا نیستیم بلکه از اعمال سلیقه می‌ترسیم و احتمال می‌دهیم مسولان اجراکننده این ماجرا امثال آقای مومن‌نسب هستند و ممکن است سواستفاده انجام دهند. ما چیزی را ذبح می‌کنیم قبل از اینکه اتفاق بیفتد. پس باید هیچ قانونی را تصویب نکنیم چون ممکن است باعث سواستفاده شود.
وی با تاکید بر اینکه مخالفان طرح جایگزین ارائه نمی‌دهند. ادامه داد: بارها از دوستان مخالف پرسیدم طرح جایگزین شما چیست؟ اما پاسخی نمی‌گیریم . از نظر ما هم طرح خالی از اشتباه نیست و خوبی قضیه اینجاست که طرح اصل هشتاد و پنجی شد تا کار کارشناسی روی آن انجام گیرد.
فلاح با اشاره به اینکه بنده هم روی طرح نقد دارم، اضافه کرد: برای اولین بار جمهوری اسلامی قانونی را تصویب می‌کند که نگاهش به فضای مجازی از نگاه تهدیدمحور به نگاه فرصت‌محور تبدیل می‌شود. ما در بدو ورود به قانونگذاری، قانون جرایم رایانه‌ای را داشتیم که طبیعتا در آن فضا قابلیت رشد نداشتیم.
وی گفت: متاسفانه ما در توییتری حضور داریم که وقتی می‌خواهیم وارد شویم اجازه نصب با آی‌پی ایران را نمی‌دهد و آن وقت مسئولان نظام در این شبکه حضور دارند و به رگ غیرتشان هم بر نمی‌خورد.
فلاح گفت: قانونی نوشته شده که مسدودی در آن وجود ندارد. اگر هم گفته کسی مجرم است مسئولی را که ترک فعل کرده مجرم می‌داند. در این قانون تکلیف کسب و کارهای نوین روشن می‌شود تا اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی نتوانند سایت‌های صاحبان کسب و کار را فیلتر کنند .
وی اضافه کرد: از مخالفان خواهش می‌کنم بگویند کجای این طرح باعث مسدودی می‌شود؟ در آخر اعمال خط مشی ترافیکی است که کار مرحله هشتم برخورد با یک پلتفرم غیرمجاز است. همه ذهنشان روی محدود کردن ترافیک می‌رود ولی اینطور نیست. اگر بخواهیم محدود کنیم که همین الان محدود کرده‌ایم و نیازی نیست جمهوری اسلامی برای طرح صیانت فحش بخورد .
این سخن وی با اعتراض امید سلیمی حقوقدان و روزنامه نگار روبرو شد . وی در اعتراض به این حرف گفت: چطور شما خود را نماینده جمهوری اسلامی می دانید و از قول جمهوری اسلامی چنین سخنانی را می‌گویید در حالی که به عنوان یک علاقمند به این نظلم می‌گویم اصلا چنین نیست که توقیف و فیلتر در این کشور نیازی به قانون نداشته باشد.

 منبع: خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا