بحرانی که پس از بهبودی کرونا ایجاد می‌شود

نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد، از هر سه بیمار کووید-۱۹ یک نفر علائم طولانی مدت را گزارش می‌کند و با توجه به شدت سرایت سویه امیکرون یک بحران تازه جهان را تهدید می‌کند.

موبنا – به گزارش رویترز، نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد، از هر سه بیمار کووید-۱۹ یک نفر علائم طولانی مدت را گزارش می‌کند.

یک نظرسنجی از ۱۵۲ هزار نفر در دانمارک نشان می‌دهد که تقریبا یک سوم افراد حداقل یک علامت مداوم را بین ۶ تا ۱۲ ماه پس از عفونت کروناویروس گزارش می‌دهند.

محققان مؤسسه سرم دولتی دانمارک (SSI) گفتند، این مطالعه یکی از بزرگترین گروه‌هایی را که تاکنون به دلیل کووید-۱۹ در بیمارستان بستری نشده بودند، شامل می‌شود و آنها را برای مدت طولانی‌تری نسبت به سایر مطالعات اصلی تحت بررسی قرار دادند.

«کووید طولانی» چند هفته پس از ابتلا به «کووید۱۹» تشخیص داده می‌شود؛ یعنی زمانی که بیمار با وجود داشتن نشانه‌های بهبودی، همچنان برخی علائم این بیماری را دارد. به گفته ماریا ون کرخوف، از کارشناسان سازمان جهانی بهداشت اثرات بلندمدت کووید معمولاً حدود ۹۰ روز پس از از بین رفتن علائم عفونت اولیه ظاهر می‌شود.

برخی از این علائم عبارتند از خستگی، تنگی نفس، اضطراب، سردرد، اختلال «مه مغزی» که باعث فراموشی و ایجاد تفکرات پریشان و نداشتن تمرکز می‌شود.

مطالعه‌ای که هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است نشان می‌دهد که شایع ترین علائم طولانی مدت گزارش شده تغییرات در حس بویایی و چشایی و همچنین خستگی است.

بر اساس این مطالعه، تشخیص‌های جدید اضطراب و افسردگی نیز در میان افرادی که سابقه عفونت SARS-CoV-۲ داشتند، شایع‌تر بود. دیوید استرین، مدرس دانشکده پزشکی دانشگاه اکستر در انگلیس می‌گوید: اگر سویه امیکرون نیز با همان سرعت گونه‌های قبلی باعث «کووید طولانی» شود، با توجه به تعداد افرادی که در معرض این ویروس قرار گرفته‌اند، باید به آن به عنوان یک بحران بزرگ در ۱۲ ماه آینده نگاه کرد.

 منبع: فارس 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا