تشخیص سرطان در انسان با مورچه‌های آموزش دیده!

یک مطالعه جدید و جذاب نشان می‌دهد مورچه‌های آموزش دیده می‌توانند راهی مؤثر برای تشخیص سرطان در انسان‌ها باشند.

موبنا – به گزارش نیواطلس، محققان فرانسوی می‌گویند گونه خاصی از مورچه‌ها را می‌توان به سرعت برای تشخیص سلول‌های سرطانی در انسان‌ها با دقتی برابر با توانایی سگ‌ها آموزش داد.

همه ما با حس بویایی فوق‌العاده سگ‌ها آشنا هستیم. سگ‌ها که از سال‌ها قبل برای ردیابی مواد مخدر و مواد منفجره غیرقانونی مورد استفاده هستند، اخیراً به دلیل توانایی چشمگیرشان برای تشخیص بیماری‌هایی مانند سرطان، مالاریا یا حتی کرونا مورد توجه قرار گرفته‌اند.

ولی آموزش و نگهداری از چنین سگ‌هایی کار سریع یا ارزانی نیست. تربیت سگ برای اهداف تشخیصی ممکن است تا یک سال طول بکشد، بنابراین محققان اخیراً به سایر موجودات مانند موش، زنبور عسل و ملخ روی آورده‌اند.

در این مطالعه جدید امکان تربیت گونه‌ای از مورچه به نام Formica fusca بررسی شده است. قبلاً مشخص شده بود که مورچه‌ها می‌توانند برخی از ترکیبات آلی فرار را در خود جای دهند و مطالعات قبلی نشان داده که انواع سرطان‌ها را می‌توان با استفاده از این ترکیبات منحصر به فرد شناسایی کرد. بنابراین تحقیقات جدید برای کشف اینکه آیا مورچه‌ها را می‌توان برای تشخیص سلول‌های سرطانی آموزش داد یا خیر، شروع شد.

آزمایش‌های اولیه بر روی دو نوع سلول سرطان سینه متمرکز شد. در سه کارآزمایی آموزشی، محققان توانستند به طور مؤثری به مورچه‌ها بیاموزند که بین سلول‌های سرطانی و سلول‌های غیر سرطانی با دقتی مشابه آنچه در مطالعات اخیر روی سگ‌ها دیده شده است، تمایز قائل شوند.

بر همین اساس مورچه‌ها از نظر توانایی‌های تشخیص با سگ‌ها برابر هستند. از برخی جهات، مورچه‌ها از سگ‌ها پیشی می‌گیرند، زیرا به زمان آموزش بسیار کوتاه‌تری (۳۰ دقیقه در مقایسه با ۶ تا ۱۲ ماه برای سگ) نیاز دارند و هزینه آموزش و نگهداری آنها که تنها هر دو بار در هفته عسل و حشرات منجمد مصرف می‌کنند کمتر است.

استفاده از مورچه‌ها پس از یک زمان آموزشی حدوداً ۳ روزه ممکن است. لذا انتظار می‌رود این روش در آینده نزدیک به کار گرفته شود.

 منبع: مهر 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا