لات و لوریج چیست؟

یکی از پرسودترین بازارهای مالی، سرمایه‌گذاری در بازار فارکس است و افراد زیادی در مدت زمان بسیار کوتاه در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

اما قبل از سرمایه‌گذاری در این بازار باید با یک سری نکات کلیدی آشنا شوید تا بتوانید در این بازار پر ریسک، سود های بالایی کسب کنید.

نکته اول: قبل از ورود به بازار حتماً به‌صورت حرفه‌ای آموزش ببینید و با تمام اصطلاحات این بازار آشنا شوید.

نکته دوم: در یک بروکر معتبر ثبت‌نام نمایید؛ چراکه این روزها تعداد بروکر های کلاه‌بردار بسیار زیاد شده است و یک غفلت شما ممکن است کل دارایی شما را نابود کند. حال شاید برای شما سؤال پیش بیاید کدام بروکر معتبر است؟

یکی از برترین بروکرهای بازار فارکس، بروکر روبوفارکس نام دارد. این بروکر مزایای بسیاری برای کاربران خود در نظر گرفته است؛ که این موضوع باعث جذب کاربر و افزایش اعتبار آن شده است.

نکته سوم: نسبت به رفتار خود شناخت کامل داشته باشید؛ چون در این صورت است که می‌توانید در شرایط بحرانی و هیجانی بهترین عملکرد را داشته باشید.

نکته چهارم: عاقلانه از اهرم‌ها استفاده کنید. چراکه بروکر فقط در سود شما شریک است.

نکته پنجم: روحیه ریسک‌پذیری خود را بالا ببرید و با آگاهی کامل از روند بازار، معامله انجام دهید.

نکته ششم: سبد معاملاتی تک سهم، بیشترین میزان ضرر را برای شما به همراه دارد؛ پس سبد معاملاتی خود را متنوع بچینید و به یک سهام اکتفا نکنید.

نکته هفتم: استراتژی مختص خود را داشته باشید و هیچ‌گاه به حرف دوستان و آشنایان خود ترید نکنید؛ زیرا چیزی جز ضرر برای شما به همراه ندارد.

نکته هشتم: میزان حد ضرر و حد سود خود را تعیین کنید. درواقع در این حالت می‌توانید مدیریت سرمایه داشته باشید.

نکته نهم: قبل از انجام معامله ابتدا در یک حساب آزمایشی تمرین کنید و زمانی که حرفه‌ای شدید اقدام به انجام واقعی نمایید.

نکته دهم: با رقم‌های کم وارد بازار شوید و هیچ‌گاه تمام سرمایه خود را وارد بازار فارکس نکنید.

سرمایه‌گذاران بازار فارکس با رعایت ده نکته مطرح شده، می‌توانند تا حد زیادی روند رشد و کسب سود خود را افزایش دهند.

خب همان‌طور که توضیح دادیم تریدرها باید برای این‌که بتوانند در این بازار موفق شوند بایستی حتماً آمورش ببینند و با اصطلاحات مهم این بازار آشنا باشند.

یکی از پرتکرارترین اصطلاحات بین تریدرهای بازار فارکس، لوریج و لات است.

در ادامه این دو اصطلاح را به‌صورت مختصر توضیح می‌دهیم.

لات چیست؟

به میزان خریدوفروش در بازار فارکس لات می‌گویند. درواقع مبنای محاسبات در بازار فارکس لات است.

لات انواع مختلفی دارد که تریدرها می‌توانند بسته به نوع معامله، از آن استفاده کنند.

انواع لات

  • یک لات
  • مینی لات
  • میکرو لات
  • نانو لات

اگر با یک لات استاندارد (۱۰۰،۰۰۰) معامله کنیم، هر پیپ تغییر ۱۰ دلار سود یا زیان در پی دارد.

اگر با یک مینی لات (۱۰،۰۰۰) معامله کنیم، هر پیپ تغییر ۱ دلار سود یا زیان دارد.

اگر یک میکرو لات (۱،۰۰۰) معامله کنیم، هر پیپ ۰.۱۰ سود یا زیان در پی دارد.

و اگر یک نانو لات (۱۰۰) معامله کنیم، هر پیپ نوسان تنها ۰.۰۱ دلار سود یا زیان دارد.

لوریج چیست؟

تریدرها می‌توانند با استفاده از لوریج، معاملاتی بالاتر از میزان سرمایه خود انجام دهند؛ یعنی تریدر می‌تواند علاوه بر میزان سرمایه خود، مقداری سرمایه از بروکر قرض بگیرد و با آن معاملاتی با حجم بالاتر انجام دهد. به عبارتی لوریج اعتباری است که بروکر در اختیار تریدر قرار می‌دهد تا با استفاده از آن بتوانند معاملات بیشتری انجام دهد.

خوب است بدانید به لوریج در بازار فارکس، اهرم هم می‌گویند.

اگر تریدر ۱۰۰ دلار در حساب خود داشته باشد، می‌تواند مبلغی با ضریب‌های ۱۰، ۱۰۰، ۲۰۰ و … الی ۳،۰۰۰ برابر سرمایه‌ی اولیه خود را قرض بگیرد. برای مثال اگر تریدر لوریج ۱۰۰۰ انتخاب کند، میزان ۱۰۰۰۰۰ دلار در حساب معاملاتی خود موجود دارد.

تا اینجای مقاله سعی کردیم به ساده‌ترین حالت ممکن دو عبارت لات و لوریج را توضیح دهیم، اما شاید برای شما سال آیا استفاده از اهرم یا همان لوریج اجباری است یا معایب استفاده از لوریج چیست؟

در ادامه به پاسخ این دو سال مهم می‌پردازیم.

آیا استفاده از لوریج در فارکس اجباری است؟

خیر، در این بازار هیچ‌گونه اجباری وجود ندارد؛ اما زمانی که تریدر مطمئن است که تحلیل دقیق و درستی انجام داده، می‌تواند با استفاده از اهرم میزان سود دریافتی خود را از بازار چند برابر افزایش دهد. فقط توجه داشته باشید به حرف دوستان و آشنایان خود معامله انجام ندهید و حتماً با استراتژی معاملاتی خود خریدوفروش کنید.

معایب استفاده از لوریج در فارکس چیست؟

قبل از استفاده از اهرم باید از میزان ریسک آن درک کامل داشته باشید، درواقع شما هنگام استفاده از لوریج باید بدانید بروکر فقط در سود شما شریک است و هیچ‌گونه شراکتی در ضررهای شما ندارد.

پس زمانی می‌توانید از اهرم استفاده کنید که از تحلیل خود اطمینان کامل داشته باشید.

سخن آخر

تا اینجای مقاله سعی بر این داشتیم نکات مهم قبل از ورود به بازار فارکس و همچنین دو اصطلاح متداول این بازار را برای شما توضیح دهیم.

تریدرهای تازه‌کار بهتر است با استفاده از حساب دمو یا مجازی ابتدا به‌صورت پیوسته تمرین انجام دهند و زمانی که حرفه‌ای شدند با انجام معاملات واقعی سودهای فراوانی کسب کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا