مدفوع سگ؛ ابزار جاسوسی آمریکایی! (+عکس)

از آنجایی که فرستنده استتار شده T-1151 Dog Doo اغلب از دید افراد پنهان باقی می ماند، عمر عملیاتی آن تابعی از عمر باتری نیکل-کادمیم مورد استفاده در آن بود.

موبنا – فرستنده ای که به نام T-1151 Dog Doo شناخته می شود طی جنگ ویتنام به عنوان یک ابزار مقصدگرایی توسط نیروهای نظامی آمریکا استفاده می شد. این فرستنده از پوشش استتار شبیه به مدفوع سگ برخوردار بود.

زمانی که تحرکی در نزدیکی فرستنده T-1151 Dog Doo رخ می داد، هشداری توسط آن منتشر می شد که به نیروهای نظامی آمریکا امکان می داد بر فعالیت نیروهای ویتنامی نظارت داشته یا اگر نیروهای خودی نیازمند کمک  هستند، محل آنها مشخص شود.

ابزار جاسوسی آمریکایی به شکل مدفوع سگ

فرستنده T-1151 Dog Doo در ابتدا توسط سرویس اطلاعات نظامی آمریکا در سال ۱۹۷۰ ساخته شد و برای استفاده در ویتنام به شکل مدفوع سگ یا میمون استتار شده بود.

نیروهای آمریکایی طی جنگ ویتنام از این دستگاه برای کنترل مسیر هو شی مین استفاده می کردند تا اگر جابجایی طی شب در آن رخ می دهد، سیگنال هشدار ارسال شود.

این فرستنده در سراسر جنگل های ویتنام نیز قرار گرفته بود و با ارسال سیگنالی رادیویی به هواپیماها در تشخیص مکان های حضور نیروهای ویتنامی برای حمله یا شناسایی کمک می کرد.

این دستگاه اغلب دارای پوسته ای از پیت ماس (نوعی خزه) بود. سیگنال ارسالی توسط آن توسط سازمان های  مختلف آمریکا از جمله سیا نظارت می شد.

ابزار جاسوسی آمریکایی به شکل مدفوع سگ

با طول تقریبا چهار اینچ (۱۰ سانتیمتر)، این ابزار جاسوسی نامحسوس به اندازه کافی کوچک بود تا به راحتی حمل شود. فرستنده T-1151 Dog Doo می توانست پیام های رادیویی را ارسال یا دریافت کند که به طور معمول به شکل کد مورس این کار صورت می گرفت.

از آنجایی که فرستنده استتار شده T-1151 Dog Doo اغلب از دید افراد پنهان باقی می ماند، عمر عملیاتی آن تابعی از عمر باتری نیکل-کادمیم مورد استفاده در آن بود. هنگامی که یک فرستنده به عنوان یک دستگاه مقصدگرایی استفاده می شد، این مزیت اغلب ضروری بود.

با توجه به شکل ظاهری مدفوع مانند و عدم جلب توجه نیروهای دشمن، فرستنده T-1151 Dog Doo کارایی بالای خود به عنوان یک دستگاه مقصدگرایی را حتی زمانی که چند روز یا چند هفته پیش از یک ماموریت در محل مورد نظر قرار می گرفت، حفظ می کرد.

ابزار جاسوسی آمریکایی به شکل مدفوع سگ

 منبع: مجله تصویری سلاح

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا