کوچک‌ترین باتری جهان با الهام از شیرینی سوئیسی معرفی شد! (+عکس)

فناوری ذخیره انرژی ممکن است به لطف یک دسر محبوب متحول شود.

موبنا – بنابر مقاله جدیدی که در نشریه Advanced Energy Materials منتشر شده است، دانشمندان دانشگاه فناوری کمنیتس در آلمان موفق به توسعه کوچک‌ترین باتری جهان، یک وسیله خودمونتاژ شونده با الهام از دسر رولت سوئیسی شده اند که می توان از آن برای تامین نیروی حسگرهای کوچک در بدن انسان استفاده کرد.

این پیشرفت در فناوری ذخیره انرژی از طریق فرآیندی موسوم به رولت سوئیسی، با الهام از یک دسر معروف اسفنجی و لایه ای ایجاد شد. دانشمندان دستگاه حاصل شده را به عنوان یک میکروباتری استوانه ای خودپیچیده توصیف کردند.

کوچک‌ترین باتری جهان می تواند نیروی نسل جدیدی از حسگرهای پوشیدنی را تامین کند

باتری به کوچکی یک دانه غبار

میکروباتری معرفی شده توسط دانشگاه فناوری کمینتس تقریبا به اندازه یک دانه غبار – عرض یک میلیمتر مربع – و دارای حداقل تراکم انرژی ۱۰۰ میکرووات ساعت بر سانتیمتر مربع است. به گفته پروفسور اولیور اشمیت، این تراکم با گذشت زمان بهبود می یابد. هنوز پتانسیل بهینه‌سازی چشمگیری برای این فناوری وجود دارد و ما می توانیم در آینده انتظار باتری های بسیار قوی‌تری داشته باشیم.

در شرایطی که به دلیل اندازه خود محدود شده است، تیمی که در پس توسعه باتری جدید قرار دارد می گوید که در نهایت می توان آن را در تراشه های کوچک زیست‌حسگرهایی با قابلیت استفاده در بدن انسان به کار گرفت. آنها مدعی اند که این میکروباتری می تواند نیروی کوچک‌ترین تراشه های رایانه ای جهان را برای تقریبا ۱۰ ساعت تامین کند که مجموعه ای از کاربردهای جدید در زمینه زیست‌حسگرها – دستگاه هایی که به طور معمول به برداشت انرژی از طریق ابزارهای جایگزین برای غلبه بر محدودیت اندازه خود وابسته هستند – ارائه می کند.

در سمت دیگر این طیف، پژوهشگران دانشگاه ام‌آی‌تی اخیرا دریافتند که چگونه می توان باتری هایی به طول یک کیلومتر را توسعه دهند و به گفته آنها هیچ محدودیتی برای طول این باتری ها وجود ندارد. به نظر می رسد برای فاصله گرفتن از مصرف سوخت های فسیلی، دانشمندان انواع مختلفی از ابزارهای ذخیره انرژی را به منظور تامین نیروی دستگاه های آینده توسعه خواهند داد.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا