چرا باید سفره یکبار مصرف با کیفیت بخریم؟

سفره یکبار مصرف، گزینه مناسبی برای میهمانی‌ها و گردش به شمار می‌رود، اما شاید کمتر کسی باشد که در هنگام خرید، علاوه بر طرح و جنس سفره به استاندارد بودن آن نیز توجه کند.

شاید تاکنون از این دریچه به موضوع نگاه نکرده باشید که انتخاب سفره یکبار مصرف ناسالم و غیراستاندارد چگونه می‌تواند سلامت شما و خانواده‌تان را تحت تاثیر قرار دهد. در ادامه مطلب قصد داریم تا به بیان نکات مهمی برای خرید محصولات پلاستیکی یکبار مصرف بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

سفره و نقش آن در فرهنگ ایرانی

هزاران سال پیش از اینکه سفره به مفهوم‌ امروزی وجود داشته باشد، مردم نان و غذای خود را در پارچه‌ای می‌پیچیدند و هرگاه قصد خوردن وعده‌های غذایی داشتند، آن را می‌گشودند و دور و  اطرافش می‌نشستند.

در فرهنگ ایرانی، سفره آن‌قدر اهمیت دارد که از عبارت «سفره‌دار» به‌عنوان یک صفت پسندیده برای کسانی که به میهمان‌نوازی معروف هستند، استفاده می‌شود.

از طرفی سفره با فرهنگ بومی و آیینی مردم کشور ما گره خورده است. شاهد مثال این ادعا هم برگزاری مراسمی دینی با عنوان سفره حضرت رقیه و یا مراسمی بومی مانند سفره هفت سین عید است.

متداول‌ترین مصداق استفاده از سفره،‌ همان است که تمامی افراد خانواده، فارغ از مشغله‌های روزمره در هنگام صرف وعده‌های غذایی، گرد سفره جمع می‌شوند.

البته طرح و جنس سفره از منطقه‌ای به نقطه دیگر کشورمان متفاوت است. شمالی‌ها روی سفره حصیری غذا می‌خورند، درحالی‌که در اصفهان و یزد سفره ترمه رواج داشت و هنوز هم دارد.

انتخاب یک سفره مجلل با طرح‌های زیبا و در ابعاد بزرگ، اوج احترام صاحبخانه به میهمان تلقی می شد و بیانگر ذوق و سلیقه هنری، سبک زندگی و علاقمندی به صله ارحام بود‌.

امروزه که زندگی ماشینی انسان‌ها را از هم دور کرده است و دغدغه‌های اقتصادی موجب شده تا بخش قابل توجهی از زمان افراد به کسب درآمد بگذرد، افراد برای اینکه در میهمانی‌ها بیشتر از کنار هم بودن لذت ببرند و از طرفی زحمت تمیزکاری‌های بعد از رفتن میهمان‌ها را هم تقلیل بدهند، به سفره یکبار مصرف روی آورده‌اند.

 

کاربرد سفره یکبار مصرف

همان‌طور که گفته شد، سفره یکبار مصرف، فرصت بهره بردن از کنار هم بودن را برای میزبان فراهم می‌کند، اما کاربرد آن صرفا در میهمانی‌ها خلاصه نمی‌شود.

برای سرو وعده‌های غذایی روزانه و برای پیشگیری از ریختن مواد غذایی روی فرش و میز هم می‌توان، روی سفره یکبار مصرف حساب کرد.

به‌علاوه، طرح آن می‌تواند در هماهنگی با سایر اجزای آشپزخانه، میز غذاخوری یا فرش انتخاب شود و چیدمان غذا  را جذاب‌تر کند.

امروزه حتی در جشن‌های تولد هم روی میز‌های پذیرایی از سفره یکبار مصرف هماهنگ با تجهیزات تزیینی استفاده می‌شود.

بنابراین این سفره‌ها حتی این خاصیت را دارند که یک مراسم را مجلل‌تر جلوه بدهند و یک دورهمی را به یادماندنی کنند.

چرا باید سفره یکبار مصرف با کیفیت بخریم؟

انواع سفره یکبار مصرف

در یک تقسیم‌بندی می‌توان از انواع سفره یکبار مصرف  با عناوین:

  • رولی
  • کاغذی
  • و سفره یکبار مصرف مجلسی

نام برد. سفره یکبار مصرف رولی، همان سفره‌ای است که اکثر ما در مناسبت‌های متعدد از آن استفاده می‌کنیم و به صورت رولی در بازار موجود است. این سفره محافظ آب و غذا بوده و در طرح‌های مختلف موجود است.

سفره کاغذی، مقاومتی در برابر آب و غذا ندارد و معمولا زود خم، چروک و خراب می‌شود.

سفره مجلسی که ضخیم‌تر از نمونه‌های معمولی است به صورت چند رنگ و در طرح‌های جذاب دربازار موجود است.

در تقسیم‌بندی دیگر بر اساس عرض سفره یکبار مصرف، می‌توان آن‌ها را به سفره‌هایی با عرض ۸۰، ۱۰۰ و ۱۳۰ تقسیم کرد.

از لحاظ رنگ نیز سفره‌ها در انواع:

  • تک رنگ
  • ۲ رنگ
  • ۴ رنگ
  • و ۶ رنگ

طبقه‌بندی می‌شوند.

چه کسانی بیشتر از سفره یکبار مصرف استفاده می‌کنند؟

اگرچه برخی از بزرگ‌ترها در برابر استفاده ار سفره یکبار مصرف هم‌چنان مقاومت می‌کنند و تا دور سفره‌های ضخیم قدیمی ننشینند، غذا از گلویشان پایین نمی‌رود، اما استفاده از این سفره‌‌ها امروزه به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

شاید تا چند سال پیش، بیشتر طیف کسانی که از سفره یکبار مصرف استفاده می‌کردند را دانشجویان، زنان شاغل، رستوران‌داران و متولیان سلف‌های غذایی تشکیل می‌دادند، اما امروزه این سفره‌ها به پای ثابت گردش‌ها و طبیعت گردی، میهمانی‌ها و جشن‌ها تبدیل شده‌اند و حتی افراد خانه‌دار روی طرح و نقش مجلل آن در کنار هنر غذا آرایی خود، حساب ویژه باز کرده‌اند.

چرا باید سفره یکبار مصرف با کیفیت بخریم؟

نکات مهم در هنگام استفاده از سفره یکبار مصرف

حال که دانستید در هنگام خرید سفره یکبار مصرف باید چه نکاتی را در نظر بگیرید، می‌توانید امیدوار باشید که باکیفیت‌ترین محصول را انتخاب و خریداری کرده‌اید.

ولی اگر چنانچه از قبل سفره‌ای برایتان مانده است یا دیگران آن را خریداری کرده‌اند و اکنون وقت استفاده از آن فرا رسیده است، حتما موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • در صورت استشمام بوی بد، از سفره استفاده نکنید

گاهی وقتی سفره را از بسته‌بندی‌اش جدا می‌کنید، بوی تند و نامطبوعی احساس می‌کنید که طبیعی نیست. یا ممکن است در صورت ریخته شدن مایعات روی سفره، بوی بدی از آن برخیزد. در صورت استشمام چنین بوهای نامطبوعی از سفره یکبار مصرف استفاده نکنید. ممکن است این بو به سبب بازیافتی بودن مواد اولیه به‌وجود آمده باشد.

  • اگر سفره یکبار مصرف، رنگ پس داد، از ان استفاده نکنید

رنگ به‌کار رفته در سفره یکبار مصرف هم باید مجوزهای لازم از سازمان‌های مربوطه را داشته باشد و از نوع مجاز و استاندارد باشد. چنانچه سفره در مجاورت مایعات یا حرارت ظروف، رنگ پس بدهد، ضمن اینکه ظاهر آن به‌هم خواهد ریخت، بیانگر جنس نامرغوب و مواد اولیه بی‌کیفیت است.

از طرفی ترکیب شدن این رنگ با غذا می‌تواند بسیار خطرناک و حتی سمی باشد. بنابراین در صورت بروز چنین اتفاقی به‌هیچ عنوان از آن سفره استفاده نکنید.

  • اگر سفره، مقاومت و محافظت خوبی نداشت، دیگر از آن استفاده نکنید

هدف از استفاده از سفره یکبار مصرف، محافظت از میز و فرش است و باید در حد و اندازه‌های سفره‌های قدیمی، از خودش مقاومت نشان بدهد.  سفره‌ای که نتواند عایق آب باشد و به راحتی پاره و سوراخ شود، قطعا گزینه مناسبی برای خریدهای بعدی نخواهد بود.

 

 بهترین سفره یکبار مصرف متعلق به کدام برند است؟

با توضیحاتی که داده شد و نکات مهمی که به آن پرداختیم تا در هنگام خرید و استفاده از سفره یکبار مصرف به آن توجه کنید، بهترین برندی که تمامی موارد یاد شده را در عالی‌ترین سطح رعایت و اجرا کرده، میزبان پلاست است.

میزبان با سابقه‌ای درخشان در تولید انواع سفره یکبار مصرف رولی، کاغذی، مجلسی و نیز تولید پلاستیک زباله و پلاستیک فریزر با مرغوب‌ترین مواد اولیه، انتخابی مناسب برای خرید لوازم یکبار مصرف پلاستیکی است.

روند شروع و رشد میزبان

کارخانه تولیدی پلاستیک ستاره میزبان پارسیان که بیش از۱۰سال است، فعالیت خود را آغاز کرده، امروز به برندی معتبر و مطمئن تبدیل شده است که با کیفیت‌ترین محصولات پلاستیکی یکبار مصرف را تولید و عرضه می‌کند.

میزبان برای تولید سفره یکبار مصرف در مرحله اول از دانه‌های گرانول پلی اتیلن، نایلون تولید می‌کند و طی فرآیند اکسترود و فشرده سازی، سفره یکبار مصرف به شکل نوارهایی در عرض ۸۰، ۱۰۰ و ۱۲۰تولید می‌شود.

در مرحله دوم دانه‌های رنگی مخصوص نایلون که مستر بچ نام دارند،  وارد صحنه می‌شوند و در اجرای نقش و نگارهای روی سفره نقش ایفا می‌کنند.

مرحله سوم که جرقه‌گیری نام دارد، هم سطح سفرهه را صیقلی و فاقد کرک می‌کند و هم‌اینکه دوام چاپ روی سفره یکبار مصرف را بیشتر می‌کند. در مرحله آخر هم سفره‌ها مورد پرفراژ قرار می‌گیرند تا جداشدن قطعات آن از یکدیگر راحت‌تر باشد.

در نهایت محصولات میزبان در یک بسته بندی اصولی راهی بازار می‌شوند تا در دسترس مشتری ایرانی قرار بگیرند.

ناگفته نماند همه این مراحل بدون دخالت دست و کاملا مکانیزه توسط تجهیزات مدرن انجام می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا