آبشارهای معکوس؛ پدیده‌ای عجیب از ژاپن تا شیلی (+فیلم)

در صورت فراهم بودن شرایط، یک آبشار معکوس یا وارونه می تواند در هر جایی شکل بگیرد. ماهاراشترا در هند یکی از بهترین مکان ها برای مشاهده آبشارهای معکوس است.

موبنا – در بسیاری از نقاط جهان، هنگامی که آبشارهای بزرگ با حجم زیادی از آب از ارتفاع سرازیر می شوند، وزش بادهای قدرتمند می تواند جریان آب را دوباره به سمت بالا هدایت کرده و توده هایی مه آلود شکل بگیرند. زیبایی مناظر عمدتا موقتی آبشارهای معکوس هم برای گردشگران و هم برای عکاسان جالب توجه است.

 

 

هند یکی از کشورهایی است که می توان برای مشاهده آبشارهای معکوس مد نظر قرار داد. اگر به پیاده‌روی در مسیرهای کوهستانی علاقه دارید و باد و باران آزارتان نمی دهد، فصل باد و باران موسمی یکی از بهترین زمان ها برای بازدید از ماهاراشترا در هند است.

باران های موسمی تپه های این منطقه را به چشم اندازهایی سرسبز تبدیل کرده و آبشارهای متعددی شکل می گیرند. جدا از لذت و هیجان پیاده‌روی در مسیرهایی با چشم اندازهای زیبا، گاهی اوقات مشاهده آبشارهای معکوس که به واسطه وزش بادهای شدید شکل می گیرند، یک امتیاز اضافه محسوب می شود.

یکی از محبوب‌ترین آبشارهای معکوس هند را می توان در نانگات (Naneghat)، یک مسیر کوهستانی تاریخی که فلات دکن را به ساحل کُنکان متصل می کند، مشاهده کرد. آبشارهای معکوس در مسیر جاده مالشج گات (Malshej Ghat) نیز در فاصله حدود سه ساعت رانندگی با خودرو از شهر مومبای قرار دارند.

روستای سامراد در فاصله حدود چهار ساعت رانندگی با خودرو از شهر مومبای در دره سندهان (Sandhan Valley) نیز به دلیل آبشارهای معکوس خود که در ارتفاع ۲۰۰۰ فوتی (۶۰۹ متر) قرار دارند، شناخته شده است.

تپه های آمبولی (Amboli) در هنگام بارش های موسمی میزبان آبشارهای متعددی است که نقطه کاوالشت (Kavalshet Point) برای مشاهده آبشارهای معکوس یکی از بهترین گزینه هاست.

آبشارهای آنجانری (Anjaneri) در نزدیکی نشیک و آبشاری در مسیر قله تاهولی (Tahuli Peak) در حاجی مالانگ نیز از دیگر گزینه های شناخته شده هستند. منطقه لوناولا (Lonavla) نیز دارای چند آبشار معکوس است.

 

 

البته آبشارهای معکوس پدیده ای منحصر به کشور هند نیستند و در دیگر نقاط جهان مانند استرالیا، ژاپن، انگلیس، ایرلند، برزیل و شیلی نیز نمونه هایی از آنها وجود دارند.

 

 

آبشار کیندر در انگلیس و آبشارهای صخره های موهر در ساحل غربی ایرلند در روزهایی که باد شدید می وزد، تبدیل به آبشارهایی معکوس می شوند.

پارک ملی شیرتوکو در هوکایدو، ژاپن یکی دیگر از مکان هایی است که می توان آبشارهای معکوس را در روزهای بادی مشاهده کرد.

 

 

اگر به پارک ملی چاپادا دیامانتینا در برزیل سفر کنید، بازدید از “آبشار دود” را نباید از دست بدهید. در روزهایی که باد شدید می وزد، این آبشار ۱۱۰۰ فوتی (۳۳۵ متر) می تواند جریان آب معکوس به سمت بالا را تجربه کند.

 

 

آبشار وارونه در تالکا واقع در منطقه مائوله شیلی نیز یکی دیگر از منظره های دیدنی است. در روزهایی که بادهای قوی می وزند، جریان آب آبشار معکوس می شود.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا