عربستان با این «پارک» یک رکورد جهانی دارد! (+عکس و فیلم)

درختان ساکسال به طور معمول یک تا چهار متر ارتفاع دارند و بومی بیابان های عربستان، به ویژه مناطقی هستند که شن متراکم‌تر و ضخامت بیشتری دارد.

موبنا – طرح بلندپروازانه عربستان برای مقابله با تغییرات آب و هوایی و بیابان‌زایی می تواند به زودی و به لطف یک درخت بیابانی مقاوم جهشی بزرگ به جلو داشته باشد.

 

 

پارک الغضا در عربستان با مساحت ۱۷۲ کیلومتر مربع رکورد جهانی گینس به عنوان بزرگ‌ترین باغ گیاه شناسی درختان ساکسال (Saxaul) – گونه ای که در شرایط خشک و کمبود بارش دانه تولید می کند – در اختیار دارد.

به گفته عبدالله عبدالجبار، نایب رئیس انجمن زیست محیطی الغضا، در منطقه ای کم آب، شرایط برای کاشت ۲۵۰ هزار درخت ساکسال (سیاه‌تاغ) بیشتر در سال جاری میلادی فراهم است.

درخت ساکسال که در زبان عربی به نام الغضا شناخته می شود، سال ها توسط اعراب بادیه‌نشین برای تهیه هیزم، خوراک حیوانات و سرپناه در عنیزه، نقطه ای باستانی برای زائران در مسیر رفتن به مکه در منطقه قصیم استفاده می شد.

درخت الغضا فواید دیگری نیز ارائه می کند که از آن جمله می توان به یکپارچه نگه داشتن خاک توسط ریشه های آن و کمک به پیشگیری از بروز توفان های شن اشاره کرد.

درختان ساکسال به طور معمول یک تا چهار متر ارتفاع دارند و بومی بیابان های عربستان، به ویژه مناطقی هستند که شن متراکم‌تر و ضخامت بیشتری دارد.

به گفته انجمن زیست محیطی الغضا، چوب این درختان می تواند برای ساخت مبلمان و چسب استفاده شود و خود درخت نیز کاربردهای دارویی دارد.

عربستان افزون بر طرح کاشت ۱۰ میلیارد درخت به عنوان بخشی از طرح ابتکار سبز خود، یک اپلیکیشن تلفن همراه را نیز راه اندازی کرده که به طور خاص برای حفظ درخت الغضا اختصاص داده شده است.

از طریق این اپلیکیشن، شهروندان سعودی می توانند فعالیت های پاکسازی و درختکاری خود را ثبت کرده و برای انجام آنها از طریق رقابت هایی که جوایز نقدی تا ۲۰۰۰ ریال سعودی (۵۳۲ دلار) ارائه می کنند را برنده شوند.

 منبع: عصرایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا