آیا می‌توان ماسک‌های N۹۵ را برای استفاده مجدد، عفونت‌زدایی کرد؟

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدیدی، به ارزیابی این موضوع پرداخته‌اند که آیا می‌توان ماسک‌های N۹۵ را برای استفاده مجدد، عفونت‌زدایی کرد.

موبنا – به گزارش نیوز مدیکال نت، “کریستینا ین”(Christina Yen)، پژوهشگر “مرکز پزشکی دانشگاه تگزاس ساوت‌وسترن”(UTSW) در بررسی جدیدی، پردازش دوباره ماسک‌های “N۹۵” را ارزیابی کرده است.

پژوهشگران حوزه محیط زیست و گروه‌های پیشگیری از عفونت طی مصاحبه با ین، پرسش‌هایی را در مورد عفونت‌زدایی ماسک‌های N۹۵ مطرح کردند. اگرچه اطلاعات در این زمینه به سرعت در حال ظهور هستند اما برای پژوهشگران مهم بود که به این پرسش‌ها با یک روشی بالینی مرتبط و دقیق پاسخ دهند تا از ایمنی ماسک‌های N۹۵ عفونت‌زدایی‌شده مطمئن شوند.

ماسک‌های N۹۵ به دلیل اثربخشی خود، اغلب در بیمارستان‌ها برای محافظت از افراد در برابر عوامل بیماری‌زای عفونی مانند کروناویروس استفاده می‌شوند. چرا ماسک‌های تنفسی N۹۵ در این مورد بسیار مؤثر هستند و چه چیزی آنها را از سایر ماسک‌های کنونی متمایز می‌کند؟

تاکید بر این نکته مهم است که ماسک‌های N۹۵ همیشه موثرترین محافظ در برابر همه عوامل بیماری‌زای تنفسی نیستند. آنها برای ارگانیسم‌هایی که از طریق هوا منتقل می‌شوند، مانند سل و سرخک مناسب هستند.

در حال حاضر می‌دانیم که ماسک‌های N۹۵، در محافظت از کادر درمان موثر هستند که با قطرات و ذرات معلق در هوای اطراف بیماران مبتلا به کووید-۱۹ و سایر ویروس‌های تنفسی سر و کار دارند. این محافظت به این دلیل است که روش‌هایی مانند لوله‌گذاری ممکن است تولید ذرات ویروسی کوچک را تسهیل کند که به اندازه کافی سبک هستند تا مدت زمان بیشتری در هوا بمانند و توسط فرد دیگری استنشاق شوند یا در اطراف یک اتاق پراکنده شوند.

ماسک‌های N۹۵، برای فیلتر کردن ۹۵ درصد یا تعداد بیشتری از این ذرات کوچک طراحی شده‌اند که اندازه آنها می‌تواند به قطر ۰.۳ میکرون نیز برسد.

در این پژوهش، به هفت شرکت‌کننده که پیشتر برای پوشیدن ماسک‌های تنفسی N۹۵ مورد استفاده در بیمارستان آزمایش شده بودند، یک ماسک تنفسی N۹۵ داده شد که به صورت مناسبی روی صورت آنها نصب شده بود. سپس، این ماسک‌ها در مجموع ۲۵ بار تحت عفونت‌زدایی قرار گرفتند. پس از هر چرخه عفونت‌زدایی، ابتدا ماسک‌ها از نظر ساییدگی و پارگی قابل مشاهده بررسی شدند. قرار بود اگر چنین نشانه‌هایی وجود داشت، ماسک‌ها دور انداخته شوند اما پژوهشگران متوجه شدند که طی این بررسی، هرگز چنین اتفاقی رخ نداد.

سپس شرکت‌کنندگان، ماسک‌های N۹۵ خود را بررسی کردند تا مطمئن شوند که ماسک همچنان مناسب است. برای ارزیابی بیشتر این که آیا ماسک‌های N۹۵ بازفرآوری‌شده مؤثر هستند یا خیر، ماسک‌های N۹۵ چندین بار طی دوره پژوهش، تحت آزمایش کمی و کیفی قرار گرفتند.

پژوهشگران نهایتا برای این که ببینند آیا ماسک‌های N۹۵ عملکرد خود را در طول ۲۵ چرخه پردازش مجدد حفظ کرده‌اند یا خیر، کارایی فیلتراسیون یا توانایی ماسک برای فیلتر کردن ذراتی به قطر ۰/۳ میکرون یا بیشتر را چندین بار بررسی کردند.

پژوهشگران دریافتند که پردازش مجدد ماسک تنفسی N۹۵ تا ۲۵ چرخه، به تغییرات آماری قابل ‌توجهی در مهر و موم، تناسب یا راندمان فیلتراسیون ماسک‌های N۹۵ منجر نشد. هر هفت ماسکی که مورد بررسی قرار گرفتند، هرگز در بررسی مهر و موم، تناسب کیفی یا کمی شکست نخوردند و میانگین راندمان فیلتراسیون بالای ۹۹ درصد را حفظ کردند.

حداقل راندمان فیلتراسیون ذرات تنفسی ماسک N۹۵ باید ۹۵ درصد یا بیشتر باشد که نام آن از همین ویژگی گرفته شده است.

اگرچه عفونت‌زدایی ماسک‌ها می‌تواند نقشی در دوره همه‌گیری داشته باشد اما هنوز بررسی‌های قابل توجهی باید صورت بگیرند تا ارزیابی شود که چگونه می‌توان این روش را برای کشورها و بیمارستان‌هایی که منابع محدودی از ماسک‌های N۹۵ دارند، در دسترس و مقرون به صرفه ساخت.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا